۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
۸۳ درصد صادرات به اوراسیا محصولات کشاورزی است/  اتحادیه اوراسیا پسته ایرانی را دوست دارد
کارنامه تجارت خارجی کشور در ۴ماه اول سال ۱۳۹۹

۸۳ درصد صادرات به اوراسیا محصولات کشاورزی است/ اتحادیه اوراسیا پسته ایرانی را دوست دارد

لطیفی، سخنگوی گمرک ایران با اشاره به اینکه تجارت خارجی ما در ۴ ماه اول سال ۹۹ مجموعا ۱۹/۶میلیارد دلار خاطرنشان می کند: تجارت ۹ ماهه بخش کشاورزی ایران با اتحادیه اوراسیا حدود ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار بوده و درواقع ۸۳ درصد از کل صادرات ما به اوراسیا مربوط به کالاها و محصولات کشاورزی بوده است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: یکی از مشکلات ما در صادرات محصولات کشاورزی این است که زنجیره تامین ما ناقص است؛ یعنی به عنوان مثال انگور ایران با کیفیت خوب قابلیت صادرات به مالزی را داشته باشد اما تجهیزاتی همچون شناورهای یخچال دار که بتواند این انگور را به مقصد صادر کنیم نداریم یا اگر صادرات به صورت هوایی باشد نمی صرفد. این در شرایطی است که در دنیا برای صادرات برنامه دارند و ابزارهای لجستیکی شان کنار هم حلقه های کاملی است. اما ایران به تازگی در حال وارد شدن به بازارهای بین المللی است که آن هم به دلیل تفاوت ارز و ریال است و در حال حاضر غالبا کشورهای همسایه بازار هدف هستند و صادرات نیز به صورت صادرات زمینی انجام می شود.

با این وجود روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران می گوید: اگر استانداردهای کشورهای مقصد را بتوانیم اخذ کنیم می توانیم به بازارهای دور دست نیز ارسال کالا و محصولات کشاورزی داشته باشیم. به عبارت ساده تر، با رعایت استانداردهای بین المللی به خصوص استانداردهای مربوط به بحث کود و سم و با تکمیل زنجیره تامین می توانیم محصولات با کیفیت کشاورزی را به اقصی نقاط دنیا صادر کنیم.

آمار تجارت خارجی ۴ ماهه اول سال ۹۹
سخنگوی گمرک ایران در خصوص آمار تجارت خارجی ۴ ماهه اول سال ۹۹ اظهار می دارد: تجارت خارجی ما در مدت مذکور مجموعا ۱۹/۶ میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۸ میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار و سهم واردات نیز ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار بوده است.

 در ۴ ماه اول سال جاری صادرات ما از لحاظ وزنی ۲ و نیم برابر واردات ما بود است

از سوی دیگر از نظر وزنی کل مجموع تجارت خارجی ما در طی چهار ماه سال جاری، ۴۲ میلیون تن بوده که سهم صادرات ۳۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تن و سهم واردات ۱۱ میلیون و ۷۹۳ هزار تن بوه  است؛ یعنی صادرات  ما از لحاظ وزنی ۲ و نیم برابر واردات ما بود است.

۵ شریک صادراتی ایران کدام کشورها است؟
لطیفی در خصوص اصلی ترین شرکای صادراتی ایران نیز می گوید: چین، با وزن ۸ میلیون و  ۶۴۹ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۷۴۷ میلیون دلار اولین شریک صادراتی ما محسوب می شود که ۲۸/۳۹ درصد کل صادرات ما را تشکیل می دهد.

شریک دوم صادراتی ما نیز کشور عراق بوده که با صادراتی به وزن ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار تن و به  ارزش ۱ میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار  ۲۲/۵۵ درصد از کل صادرات ما را تشکیل می دهد.

امارات متحده عربی نیز با صادراتی به وزن ۴ میلیون و ۶۲۵ هزار تن و به ارزش ۱ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار سومین شریک صادراتی ما محسوب می شود که ۱۳/۹۶ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

چهارمین مقصد صادرات کالاهای ایرانی در این دوره چهار ماهه نیز کشور افغانستان  با وزن ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تن و به ارزش ۷۱۳ میلیون دلار بوده که ۸/۱۸درصد از کل صادرات ایران را داشته است.

پنجمین مقصد صادراتی ما نیز کشور ترکیه بوده است که با وزن ۸۴۳ هزار تن و به ارزش ۴۰۵ میلیون دلار  و سهم ۴/۶۵ درصد از کل ارزش صادرات ما بوده است.

چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه؛ پنج شریک صادراتی اصلی ایران بوده اند

۵ کشور اصلی طرف معامله برای واردات در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹
لطیفی در خصوص شرکای وارداتی ایران نیز در این دوره ۴ ماهه می گوید: چین اولین شریک وارداتی ما است. این کشور با مجموع محصولاتی به وزن ۱ میلیون و ۲ هزار تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار، سهم ۲۵/۶۵ درصد از کل واردات ما را دارد.

دومین شریک وارداتی ما نیز امارات متحده عربی با وزن ۱ میلیون و ۳۳۱ هزار تن و به  ارزش ۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار است که ۲۲/۷ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

ترکیه شریک سوم وارداتی ما در این دوره چهار ماهه است با وزن ۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تن و به  ارزش ۱ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار  با سهم ۱۰/۷۸ درصد.

کشور هند نیز با وزن  ۹۳۹ هزار تن و ارزش ۷۵۷ میلیون دلار و با سهم ۶/۹۳ درصد از کل واردات، چهارمین شریک وارداتی ما در این بازه زمانی بوده است.

پنجمین شریک واردتی ما نیز کشور آلمان با وزن ۴۹۳ هزار تن و ارزش ۵۳۶ میلیون دلار و سهم ۴/۹۱ درصد از کل ارزش واردات کشور را شامل می شود.

دلایل اهمیت اتحادیه اوراسیا برای صنعت کشاورزی ایران
به گفته کارشناسان «اوراسیا» یک منطقه بسیار خاص برای صنعت کشاورزی کشور محسوب می شود، چون عمده واردات و صادرات ما به منطقه اوراسیا محصولات و کالاهای کشاورزی است.

این در شرایطی است که از تاریخ ۵ آبان ۱۳۹۸ موافقت نامه تجارت تعرفه ترجیحی گمرکی با اتحادیه اوراسیا اجرایی شد تا بصورت آزمایشی ایران با این اتحادیه تبادل کالا داشته باشد و بعدها اگر شرایط فراهم شد ایران نیز عضو این اتحادیه شود. اتحادیه اوراسیا درواقع شامل ۵ کشور «روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس» است.

نکته جالب توجه در مورد اتحادیه اوراسیا این است که این اتحادیه حدود ۲۰ درصد سرزمین خشکی در دنیا را به خود اختصاص داده و حدود  ۱۸۴ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود ۱۴۰ میلیون نفر در روسیه هستند.

از سوی دیگر به دلیل گستردگی سرزمینی و نزدیکی به ایران و همچنین به دلیل اینکه در بلوک غرب قرار ندارند، این منطقه برای ما حائز اهمیت است و اولین تجربه چند جانبه گرایی اقتصادی ایران با یک مجموعه نوپای مهم است. البته ما در سازمان اکو  تجربه عضویت در یک مجموعه چند جانبه در دنیا را داشته ایم اما تجربه موفق نبوده است. با این وجود کارشناسان معتقدند اتحادیه اوراسیا یک مجموعه یکدست تر است در حالی که تنها مرز زمینی ما  با اوراسیا کشور ارمنستان است.

اتحادیه اوراسیا به دلیل گستردگی سرزمینی و نزدیکی به ایران برای کشور حائز اهمیت است

حجم تجارت ۹ ماهه بخش کشاورزی ایران با اتحادیه اوراسیا
سخنگوی گمرک ایران در خصوص حجم تجارت ۹ ماهه بخش کشاورزی ایران با اتحادیه اوراسیا می گوید: از ۵ آبان ۹۸ تا ۳۱ تیر ۹۹ با این اتحادیه حدود ۲ میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار تجارت داشته ایم. این در حالی است که میزان صادرات محصولات کشاورزی ما به اتحادیه اوراسیا در این دوره ۹ ماهه، ۱ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۴۸۳  تن و به ارزش ۷۶۱ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۵ دلار بوده است. از سوی دیگر واردات ما از این اتحادیه در این دوره نیز به میزان ۵ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۷۳ تن  و به ارزش ۱ میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۳۸ دلار بوده است.

در این میان صادرات ما به روسیه از لحاظ ارزش ۵۳ و نیم درصد و از نظر وزنی ۴۳ %صادرات به اوراسیا  را تشکیل می دهد. 

کشور ارمنستان  نیز از نظر ارزش ۲۴ درصد و از نظر وزنی ۴۰ درصد صادرات را در بر می گیرد. این در حالی است که کشور قزاقستان نیز از نظر ارزش ۱۵/۶درصد و از نظر وزن۱/۴ را به خود اختصاص ۱۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است کشور قرقیزستان از لحاظ ارزش ۵/۳و از لحاظ وزن ۱/۴درصد و کشور بلاروس نیز از نظر ارزش یک و نیم درصد و از نظر وزن ۲ دهم درصد کل صادرات محصولات و کالاهای کشاورزی ما را در بر می گیرد.

حجم واردات محصولات و کالاهای کشاورزی ایران از اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماه گذشته
لطیفی در خصوص حجم واردات محصولات و کالاهای کشاورزی ایران از اتحادیه اوراسیا طی ۹ ماه گذشته خاطرنشان می کند: کشور روسیه از نظر ارزش ۸۱/۱ درصد و از نظر  ۷۹ و نیم درصد از کل واردات محصولات کشاورزی ما را در بر می گیرد.

وی می افزاید: کشور قزاقستان از نظر ارزش ۱۶ درصد، وزنی ۲۰ درصد، بلاروس از لحاظ ارزش ۱/۹درصد  و وزنی ۲ دهم درصد، ارمنستان از نظر ارزش ۶ دهم درصد و از نظر  وزنی ۱ دهم درصد و در نهایت کشور قرقیزستان از نظر ارزش ۳ دهم درصد و از نظر وزنی ۱ دهم درصد کل واردات محصولات و کالاهای کشاورزی ما را به خود اختصاص داده است.

۹۵ درصد از کالاهای وارد شده از اوراسیا کالاهای اساسی و نباتی است

لیست ۱۴ قلم اصلی محصولات کشاورزی صادراتی ما به اوراسیا
لطیفی با بیان اینکه ۸۳ درصد از کل صادرات ما به اوراسیا مربوط به کالاها و محصولات کشاورزی بوده است، می افزاید: این حجم صادرات نشان از اهمیت بازار کشاورزی اوراسیا دارد که به طور خاص برای میوه و خشکبار بسیار جدی است.

وی در خصوص مهمترین اقلام صادراتی کشاورزی به این اتحادیه طی ۹ ماه گذشته می گوید: به ترتیب محصولات پسته با ۹۲/۴۷۸ هزار و ۶۲۴ دلار، سیب تازه با ۸۳ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۵۰۲ دلار، کیوی با ۴۲ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۴ دلار، خامه شیر با ۳۲ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۹۶۹ دلار، انگور تیزابی بی دانه با ۲۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۵۶ دلار، فلفل فرنگی با ۱۶ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۱۳۶ دلار، گوجه فرنگی با ۱۶ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۲۹۱ دلار، خیار و خیار شور با  ۱۴ میلیون و ۳۳۳ هزار  و ۹۵۹ دلار، خرمای مضافتی با  ۱۲ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۵۸۳ دلار، پرتقال با ۱۱ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۸۱۱ دلار، سایر آلبالوها به جز آلبالوی تازه با  ۱۱ میلیون و ۱۹۷  هزار و ۵۷۰ دلار، سایر خرماها بجز مضافتی با ۹ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۴۲۰ دلار، کنستانتره آناناس با ۷ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۱۳۸ دلار و رب گوجه فرنگی با ۷ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۳ دلار بالاترین میزان صادرات محصولات کشاورزی ما را به اتحادیه اوراسیا به خود اختصاص داده است.

لیست  ۹ قلم اصلی کالاهای کشاورزی وارداتی ما از اوراسیا
سخنگوی گمرک ایران با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد از کالاهای وارد شده از اوراسیا کالاهای اساسی و نباتی کشور است، خاطرنشان می کند: در بازه زمانی مذکور محصولات جو با ۲۳ و نیم درصد، مخلوط های گندم با ۲۲/۴ درصد، ذرت دامی با ۱۷ و نیم درصد، دانه های روغنی با ۱۳ درصد، لاشه و شقه بره با  ۲/۳ درصد، لوبیای سویا با ۲/۲ درصد، عدس با ۱/۱ درصد، سبزیجات غلاف دار خشک شده یا لپه با  ۷ دهم درصد و لاشه حیوانات گوسفندی با ۴ دهم درصد بالاترین میزان واردات ما از این منطقه بوده است.

کد خبر: ۳۴٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha