۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
درآمد پایدار خورشیدی!
یادداشت؛

درآمد پایدار خورشیدی!

ارومیه- «کمک به تأمین درآمد پایدار برای اقشار آسیب‌پذیر بهترین راهکار ایمنی در برابر کرونای بهداشتی و اقتصادی است که در این میان، تولید برق توسط مولدهای خورشیدی می تواند گره گشا باشد.» این بخشی از یادداشت محسن محمدی، دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه برای رسانه بازار است که در ادامه می خوانید.‏

محسن محمدی؛ بازار: راهکارهای ارائه شده برای افزایش امنیت روانی و اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر در ایام کرونا، محدود به کمک‌های مقطعی شده و در این میان تدبیر مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی رزمایش کمک مومنانه و همدلانه باعث کمک به این اقشار و بالا بردن آستانه تحمل در این وضعیت شده است. 

با وجود رزمایش همدلی، در این اوضاع مناسب است به جای هدیه موقت و پراکنده گروه‌های مختلف، منبع درآمد مستمر برای اقشار آسیب‌پذیر ایجاد شود چرا که توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر به مراتب ارزشمندتر و پایدارتر از جلب کمک‌های موقت و مقطعی برای آن‌ها است. از این رو کمک به تامین درآمد پایدار برای اقشار آسیب‌پذیر حتی در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه که منابع اعطا شده برگشته و دوباره در راستای توانمندسازی اقشاری دیگر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، امری عقلانی ‌تر است.

در این شرایط خوب است که هر ارگان، سازمان، اداره و شرکت از وظایف ذاتی در راستای شعار سال غافل نشده و در تحقق این امر به نوبه خود، جهش در اندیشه، برنامه ریزی و عمل داشته باشند. در این راستا یکی از مواردی که کم خطر بوده و در عین حال درآمد مناسب و پایداری دارد، بحث تولید برق از مولدهای خورشیدی است.

چه تغییری اتفاق افتاده است؟
خوشبختانه در سال گذشته در خرید برق از مولدهای خورشیدی مختص مشترکین دو تغییر اساسی صورت گرفته است. این تغییرات شامل افزایش ۳۰ درصدی هزینه خرید برق از دارندگان مولدهای خورشیدی و همچنین افزایش مجوز نصب مولد خورشیدی از میزان قدرت انشعاب به دو برابر قدرت انشعاب تا سقف ۱۰۰ کیلوات است. به عبارت دیگر اگر مشترکی دارای پنج کیلووات انشعاب برق باشد در بخشنامه قبلی جهت تولید برق و فروش آن به دولت به اندازه انشعاب یعنی پنج کیلووات می توانست سیستم خورشیدی نصب کند اما حالا با بخشنامه جدید می تواند دو برابر انشعاب و به میزان ۱۰ کیلووات سیستم خورشیدی نصب کند. ولی همچنان سقف نصب سیستم خورشیدی برای مشترکین برق تا ۱۰۰ کیلووات پابرجا است.

تغییرات در یک نگاه
به عبارت دیگر تغییرات به وجود آمده در بخشنامه جدید را می توان به شرح جدول ذیل خلاصه کرد:

ردیف

بخشنامه قبلی(قبل ۹۸)

بخشنامه جدید( ۹۸ به بعد)

۱

مجوز احداث مولد خورشیدی مختص مشترکین به اندازه انشعاب برق (تا سقف ۱۰۰ کیلووات)

مجوز احداث مولد خورشیدی مختص مشترکین به اندازه دو برابر انشعاب برق (تا سقف ۱۰۰ کیلووات)

۲

خرید هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق مولد با قدرت زیر ۲۰ کیلووات به میزان ۸۰۰ ریال

خرید هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق مولد با قدرت ۲۰ کیلووات و پایین تر به میزان ۱۰۴۰ ریال

۳

خرید هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق مولد با قدرت بیش از ۲۰ کیلووات تا ۱۰۰ کیلووات به میزان ۷۰۰۰ ریال

خرید هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق مولد با قدرت بیش از ۲۰ کیلووات تا ۱۰۰ کیلووات به میزان ۹۱۰۰ ریال

افزایش ۳۰ درصدی هزینه خرید برق تولیدی از مشترکین باعث شده بازگشت سرمایه از پنج سال به ۳.۵ سال کاهش پیدا کند که نشان از هزینه اقتصادی سرمایه گذاری در این حوزه است.

تکلیف انشعابات عمومی چیست؟
در سال جدید سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران ساتبا دستورالعمل نصب مولدهای خورشیدی با استفاده از انعشاب عمومی آپارتمان ها را ابلاغ کرد که از این پس ساکنین آپارتمان‌ها نیز می توانند با استفاده از امتیاز انشعاب عمومی ساختمان نسبت به نصب مولد خورشیدی در پشت بام آپارتمان اقدام و تمامی ساکنان آن از منافع حاصل از فروش برق آن بهره برداری کنند.

با توجه به تغییرات مدیریتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی(ساتبا) انتظار می‌رود به صورت علمی و اجرایی روند توسعه انرژی های تجدیدپذیر جهت صعودی در کشور به خود بگیرد.

تولید برق خورشیدی یک تیر و دو نشان
نهایتا تا ۱۰ سال آینده نفت به عنوان سوخت اول جهان مطرح بوده و از سوی دیگر ذخایر فسیلی در دنیا رو به پایان و قیمت نفت و گاز نیز در حال افزایش است. هر چند حجم فعلی ذخایر نفت و گاز به گونه‌ ای است که پیش بینی می‌شود این کشورها تا سال‌های متمادی آینده از نفت و گاز برخوردار باشند اما این واقعیت که ذخایر نفت و گاز، بالاخره روزی به پایان می‌رسد، هشداری است برای مسئولان و متولیان انرژی کشورمان که به فکر منابع جدیدی در تولید انرژی کشور باشند.

متأسفانه غنی بودن برخی از کشورها از لحاظ منابع انرژی، سبب آن شده است که الگوهای مصرف غیرمنطقی به وجود آیند که باعث به هدر رفتن این ثروت‌های خدادادی می شوند. بدیهی است که بهینه سازی مصرف انرژی با از میان برداشتن قسمت کوچکی از این اتلاف و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند کمک بزرگی به رشد و توسعه کشور باشد.

از جهتی هم با توجه به تعهد کشورمان به کاهش آلاینده ها به مقدار چهار درصد تا سال ۱۴۱۵ برای رسیدن به این میزان باید شش الی هشت هزار مگاوات نیروگاه انرژی های تجدید پذیر احداث شود.

راه اندازی نیروگاه‌های بزرگ مقیاس، نیاز به سرمایه کلان داشته و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر نمی رسد دولت توان ایجاد این نیروگاه ها را داشته باشد، اگر سرمایه‌های سرگردان مردمی و یا کمک های مردمی برای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر به سمت ایجاد این نیروگاه ها سوق پیدا کند، دستاوردهایی نظیر  متعهد ماندن کشور به کاهش آلاینده ها، تامین انرژی مورد نیاز آینده کشور، توانمندسازی اقشار آسیب پذیر، افزایش ضریب امنیت تامین انرژی و غیره را به دنبال خواهد داشت.

ظرفیت عملی نیروگاه‌های فتوولتائیک کشور
بر اساس محاسبات انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران ظرفیت تولید برق از مولدهای خورشیدی در کشور  به میزان ۴۰۰ هزار  مگاوات برآورد می‌شود.

باید در نظر گرفت که مساحت کشور یک میلون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع است و اگر پنج درصد از مساحت بیابانی کشور را نیز برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی درنظر بگیریم می توان حداقل ۴۰۰ هزار مگاوات برق تولید کرد، در حالی که میزان مصرف کشور در پیک تابستان ۷۱ هزار مگاوات است.

کد خبر: ۳۴٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha