۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
وزارت جهاد کشاورزی قدرت تنظیم بازار را نداشت
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت:

وزارت جهاد کشاورزی قدرت تنظیم بازار را نداشت

غضنفری، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد ما این بود که صفر تا صد کار باید دست وزارت جهاد باشد اما متاسفانه وزارتخانه در دوران مسئولیت ما هنوز توانمندی کافی در بخش تنظیم و بازرسی بازار و نظام توزیع را به دست نیاورده بود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، درباره لغو قانون تمرکز و محدودشدن اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گفت: دلیل تصویب و همچنین چرایی لغو این قانون ساختارهای سازمانی از جمله وزارتخانه ها چند شکل مختلف دارند، شکل اول فرآیندی است به این معناکه صفر تا صد یک فرآیند در اختیار یک وزارتخانه باشد مثلا از مزرعه تا منزل در اختیار وزارت جهاد و از معدن تا مغازه هم در اختیار وزارت صمت باشد.

وی افزود: این ایده ای بود که ما بر اساس آن در دوران مسئولیت خودمان وزارت بازرگانی را در وزارت صنایع و معادن اذعام کردیم چون معتقد بودیم که خود تولیدکننده باید وظیفه تنظیم بازار را هم انجام دهد اما شکل دوم ساختار سازمانی تا حدودی تخصصی تر است؛ در این ساختار کار تقسیم بندی می شود و هر قسمت از کار در اختیار و حیطه کاری یک وزارتخانه قرار می گیرد.

وزیر سابق صمت اظهار کرد: البته ما معتقدیم که هم روش فرآیندی خوب است و هم روش تخصصی اما در دوران مسئولیت مان به این نتیجه رسیدیم که نگاه فرآیندی در ایران بهتر جواب می دهد که مجلس هم آن را پذیرفت.

رویکرد ما این بود که صفر تا صد کار باید دست وزارت جهاد باشد اما متاسفانه وزارت جهاد در دوران مسئولیت ما هنوز توانمندی کافی در بخش تنظیم و بازرسی بازار و نظام توزیع را به دست نیاورده بود برخلاف بخش نخست یعنی تولید و تحقیقات دامپرورزی و کشاورزی و نهاده ها که عملکرد بسیار خوبی داشت.

غضنفری یادآور شد: ما با طرح انتزاع (گرفتن برخی اختیارات مربوط به بازار محصولات کشاورزی از وزارت صمت و تفویض به وزارت جهاد) مخالفت کردیم که موفق نشدیم که جلوی تصویبش را بگیریم و این درحالی بود که با سیستم کنترل بازار وزارت جهاد هنوز به بلوغ نرسیده بود.

وزیر سابق صمت افزود: ما در همان شرایط خاص از ستاد تدابیر ویژه موافقتی گرفتیم تا بتوانیم طرح انتزاع را دور بزنیم و همچنان خرید و توزیع گندم و برنج با ما باشد اما با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی گفته شد که دولت قبلی خلاف قانون عمل کرده و طرح انتزاع باید اجرا شود و وظایف را از وزارت صمت گرفتند اما الان با به وجود آمدن مشکلاتی مثل قیمت گذاری و کمبود مرغ و گرانی ها نهایتاً به این نتیجه رسیدند که وزارت جهاد هنوز در این بخش بازار به بلوغ کافی نرسیده و باید وظیفه تنظیم و بازرسی به وزارت صمت برگردد.

وی در بخش دیگر اظهارات خود مطرح کرد: گرچه وزارت جهاد بخشی از صفر تا صد فرآیند را صاحب شد اما تکه آخر را هیج وقت صاحبش نشد و آن هم داشتن بازرسانی بود تا شلاق به دست به دنبال کنترل قیمتها در بازار باشند.

غضنفری اظهار کرد: ما نگاه یک جانبه از وزارت جهاد زیاد دیدیم که فقط می گفت تولید تولید درصورتیکه این نگاه جواب نمی دهد و باید مصرف کننده و تولیدکننده یعنی ملت ایران را کامل دید.

کد خبر: ۳۴٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha