۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
رکورد شکنی اروپا و امریکا در سقوط اقتصادی
انقباض ۱۲ درصدی اقتصاد قاره سبز

رکورد شکنی اروپا و امریکا در سقوط اقتصادی

در نتیجه همه گیری کرونا و تعطیلی های گسترده اقتصاد کشورهای اروپایی با بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون و اقتصاد امریکا با بالاترین نرخ تاریخ امریکا منقبض شد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که خروج از این بحران و بازگشت به مسیر احیای اقتصادی فرایندی زمان بر است.

بازار؛ مونا مشهدی رجبی: با وجود اینکه قاره سبز موفقیت زیادی در کنترل اولیه بحران کرونا داشت و توانست نسبت به دیگر کشورهای دنیا سریعتر از این چالش عبور کند ولی آسیب تحمیل شده به اقتصاد منطقه چشمگیر بوده است. طبق گزارش منتشر توسط  مرکز آمار اتحادیه اروپا در فصل دوم سال ۲۰۲۰ ارزش تولید ناخالص داخلی این منطقه ۱۲.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این بالاترین نرخ انقباض اقتصادی اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۵ تا کنون بود و دلیل انقباض ۱۲ درصدی اقتصاد این منطقه، تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی در منطقه یورو در جریان کنترل بحران کرونا اعلام شد.

بر مبنای اطلاعات ارایه شده توسط مرکز آمار اتحادیه اروپا در فصل دوم امسال ارزش تولید ناخالص داخلی آلمان ۱۰.۱ درصد، ایتالیا ۱۲.۴ درصد، فرانسه ۱۳.۸ درصد و اسپانیا ۱۸.۵ درصد  نسبت به سال قبل تنزل یافت. در این بازه زمانی اسپانیا بالاترین نرخ انقباض اقتصادی در قاره سبز را داشت و از آنجا که صنعت توریسم سهم بیشتری در اقتصاد این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای قاره اروپا دارد، همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها بیشترین اثر منفی را روی اقتصاد این کشور بر جای گذاشت.

شدت انقباض در فصل دوم افزایش چشمگیری داشته است
سی ان بی سی در مورد وضعیت اقتصادی این منطقه در فصل اول امسال نوشت: «در فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ارزش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو۳.۶ درصد تنزل پیدا کرده است و ارزش تولید ناخالص داخلی دو کشور اسپانیا و فرانسه، هر یک حدود ۵ درصد کاهش یافت.

 بررسی همین آمارها نشان می دهد اوضاع اقتصادی منطقه یورو در فصل دوم سال جاری به شدت تخریب شده است و اگر دنیا نتواند واکسنی برای این ویروس کشف کند و درمانی برای بیماری بیابد، بحران اقتصادی این منطقه بزرگتر خواهد شد. البته باید در نظر داشت هنوز عوامل بی ثبات کننده زیادی در اقتصاد دنیا وجود دارد که این بی ثباتی ها در ریشه در ناتوانی دنیا در کنترل بحران کرونا دارد. بی ثباتی به خودی خود زمینه را برای افت نرخ رشد اقتصادی فراهم می کند و این بار هم وضعیت اقتصادی دنیا حاکی همین مساله است.

اندرو کنینگهام اقتصاددان ارشد موسسه مطالعاتی کپیتال اکونومیکس به سی ان بی سی گفت: «با وجود اینکه بخشهایی از اقتصاد دنیا به وضعیت عادی بازگشته است ولی هنوز سهم صنایع و بخشهایی که امکان بازگشت به شرایط عادی را ندارند بسیار زیاد است. به نظر می رسد روند بازسازی اقتصاد منطقه یورو بسیار آهسته باشد و  این منطقه تا سالها با آثار ناشی از همه گیری کرونا درگیر خواهد.»

با موج دوم کرونا، تعطیلی های جدید درکار نخواهد بود
بانک مرکزی اتحادیه اروپا در گزارش اخیر خود از احتمال آغاز روند بازسازی اقتصاد اروپا از فصل سوم امسال سخن گفته است. مساله ای که به دلیل آغاز موج جدید کرونا در شماری از کشورهای اروپایی بسیاری در مورد تحقق آن تردید دارند. مرکز مطالعات کپیتال اکونومیکس در گزارش خود نوشت: «اگر کشورهای اروپایی برای کنترل  موج دوم بحران کرونا مجبور به تعطیلی فعالیتهای اقتصادی شوند، دیگر نمی توان انتظار احیای اقتصاد را داشت. زیرا اقتصاد شکننده امروز، نمی توان از زیر بار تعطیلی های جدید سر بلند بیرون بیاید.»

اما فایننشال تایمز در گزارش خود از دیدگاه دولتهای اروپایی در مورد احتمال تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی گفت. این رسانه نوشت: «اغلب دولتهای اروپایی اعلام کرده اند که دیگر تعطیلی های گسترده را در کشور اجرا نمی کنند. ممکن است محدودیتهایی برای کنترل بیماری وضع شود ولی تعطیلی کامل فعالیتهای اقتصادی به طور کامل ازدستور کار دولتها خارج است.»

این نظریه در شرایطی مطرح شده است که اروپا هنوز چالشی جدی در نتیجه  موج دوم همه گیری کرونا را تجربه نکرده است. گاردین در این مورد نوشت: «اگر اروپا هم شرایطی مانند ویکتوریای  استرالیا را تجربه کند، چاره ای جز تعطیلی کامل فعالیتهای اقتصادی و قرنطینه شهر ندارد. بنابراین اعلام نظر در این مورد که آیا با موج دوم بیماری کشور دوباره تعطیل می شود یا خیر امکان پذیر نیست.»

 اقتصاد امریکا بزرگترین قربانی کرونا است
گاردین هم در گزارش خود به موج جدید همه گیری در امریکا اشاره کرد و نوشت: «دولت امریکا اعلام کرده بود که در صورت شروع موج جدید بیماری یا افزایش شمار مبتلاها اقدام به تعطیلی اقتصاد نمی کند ولی  در عمل مجبور شد تا برخی از ایالتها و شهرها را تعطیل کند تا از افزایش بیش از حد شمار مبتلاها جلوگیری کند. این سیاست آسیب زیادی به اقتصاد امریکا وارد کرد ولی به نظر می رسد در این اوضاع بحرانی دولت چاره ای جز اجرای چنین طرح هایی ندارد.»

 طبق گزارشهای ارایه شده توسط بلومبرگ در فصل دوم سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۹ درصد تنزل پیدا کرد که این بالاترین  نرخ انقباض فصلی در کل تاریخ امریکا بوده است. انتظار می رود با ادامه روند کنونی در امریکا در فصل سوم هم شرایط اقتصادی این کشور تغییر چندانی نسبت به فصل دوم امسال نداشته باشد. مرکز مطالعاتی کپیتال اکونومیکس در گزارش خود راه درمان اقتصاد دنیا را کشف واکسن و بازشدن مرزها و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی بدون نگرانی از احتمال ابتلا یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی می داند. واکسنی که هم سلامت انسانها را تضمین می کند و هم سلامت اقتصاد را به همراه دارد.

کد خبر: ۳۴٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha