۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
انفجار اقتصاد در قلب عروس خاور میانه
نگاه رسانه ها به حادثه خبرساز بیروت

انفجار اقتصاد در قلب عروس خاور میانه

رسانه های دنیا پر است از خبرانفجار بیروت و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن. بحرانی که اقتصاد شکننده لبنان را بیش از پیش آسیب پذیر کرد و باعث آسیب دیدن تمامی آپارتمان ها و ۹۰ درصد هتل های این شهر شد. حال سازمانهای جهانی وضعیت اقتصادی این کشور را بسیار بحرانی ارزیابی می کنند و از افزایش نرخ فقر می گویند.

بازار؛ گروه بین المللرسانه های دنیا در این روزها مسایل لبنان و انفجاری که در بندر بیروت اتفاق افتاد را پیگیری می کنند و آن را به عنوان بحرانی دیگر در خاورمیانه معرفی می کنند. خاورمیانه ای که در سالهای اخیر قربانی بحران های زیادی بوده است.

خبر انفجار در بیروت، خبری  بود که باعث شد تا بر نگرانی های این روزهای دنیا اضافه شود به خصوص که بخش زیادی از زیر ساختهای این شهر زیبای واقع در خاورمیانه تخریب شود  و بسیاری از مردم امکان اشتغال و کسب درآمد خود را از دست بدهند. سی ان ان در مورد شرایط اقتصادی لبنان نوشت: «شرایط اقتصادی این روزهای لبنان بسیار شکننده است. از یک طرف موج بیماری کرونا این کشور را با چالشهای زیادی روبرو کرده است و از طرف دیگر انفجار بندر بیروت بخش زیادی از زیرساختها را نابود کرده است. حتی قبل از این دو بحران هم بانک جهانی پیش بینی کرده بود در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۴۵ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی کنند ولی  با وجود این دو بحران بزرگ انتظار می رود سهم افرادی که توان امرار معاش خود را ندارند افزایش پیدا کند.»

این رسانه در ادامه گزارش خود در مورد سطح بالای تحصیلات مردم در این کشور خاورمیانه نوشت. بر مبنای این گزارش مردم لبنان از نظر مهارتی و سطح تحصیلات در سطح بسیار بالایی هستند و امکان یافتن شغل مناسب در  دیگر کشورهای دنیا را دارند ولی به دلیل بحران های اقتصادی در داخل لبنان بالغ بر ۴۳ درصد از جوانان تحصیل کرده این کشور بیکار هستند و این مساله چالشی بزرگ برای اقتصاد محسوب می شود.

انفجار بندر بیروت، اقتصاد را ویران کرد
سی ان بی سی عربی هم در یک  گزارش نوشت: « ۶۰ درصد از واردات لبنان از بندر بیروت انجام می شد و از بین رفتن آن به معنای آسیب دیدن بخش بزرگی از صادرات و واردات کشور لبنان است. از طرف دیگر در اثر انفجار که جان صدها نفر را گرفته است و هزاران نفر را مجروح کرد، تمامی آپارتمان های موجود در بیروت هم تا اندازه ای تخریب شده است. برخی از آپارتمان ها به صور کامل تخریب شده اند و برخی آسیبهای کوچک تری متحمل شدند.»

از طرف دیگر یک پنجم ارزش تولید ناخالص داخلی لبنان از صنعت توریسم تامین می شد. صنعتی که به دلیل همه گیری کرونا و بحران ایجاد شده در بیروت  به طور کامل از بین رفته است و از آنجا که بازسازی این شهر هم هزینه و زمان زیادی نیاز دارد، نمی توان انتظار داشت حتی بعد از پایان بحران کرونا ما شاهد رشد درآمد صنعت توریسم باشیم. این رسانه در ادامه نوشت: «آسیبهای وارد شده از این انفجار به هتل های بیروت قابل توجه بوده است. بر طبق آمارهای موجود ۹۰ درصد از هتل های شهر بیروت آسیب دیده اند و قابل استفاده نیستند و این شرایط می تواند کشور را با چالشهای بسیار جدی اقتصادی روبرو کند.»

اوضاع اقتصادی لبنان بحرانی است
 سی ان ان شرایط اقتصادی این روزهای لبنان را بحرانی ارزیابی کرد. صندوق بین المللی پول هم پیش بینی کرد در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ ۱۲ درصد کاهش پیدا می کند که دلیل این سقوط بزرگ اقتصادی  افزایش قیمت مواد غذایی در این  کشور، در کنار افت ارزش پول ملی و در نهایت همه گیری ویروس کرونا است. افت ۱۲ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی کشور لبنان در شرایطی اتفاق می افتد که صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند در سال جاری اقتصاد کشورهای خاورمیانه و آسیا مرکزی در بدبینانه ترین حالت با نره ۴.۷ درصد منقبض می شود.

 موسسه رتبه بندی مودی  رتبه اعتباری لبنان را در پایین ترین سطح ممکن اعلام کرد و نوشت: «تا ماه مارس سال جاری این کشور در بازپرداخت بخشهای زیادی از بدهی های خود ناتوان بوده است و با توجه به انفجار اخیر و تبعات اقتصادی مختلفی که به همراه آن می آید، مشکلات اقتصادی لبنان بیشتر می شود.»

 طبق گزارش مودی افزایش نرخ تورم در کشور لبنان در شش ماه اخیر در کنار افت شدید ارزش پول این کشور باعث شده است تا وضعیت اقتصادی این کشور بسیار بی ثبات  شود و امکان جذب سرمایه های خارجی را از این کشور بگیرد.»

وام های بدون بهره، هدیه بانک مرکزی به مردم آسیب دیده
در این شرایط هر ارگانی تلاش می کند تا از بار مشکلات اقتصادی مردم بکاهد. از سازمان های بین المللی گرفته که با ارسال کمک های بشر دوستانه تلاش می کنند تا از درد و رنج مردم بکاهند تا ارگان های داخلی مانند بانک مرکزی لبنان.

بانک مرکزی این کشور اخیرا اعلام کرده است به تمامی افرادی که در اثر انفجار آسیب دیده اند و خانه های خود را از دست داده اند وام های دلاری بدون دریافت نرخ بهره پرداخت می کند. وام هایی که برای بازسازی خانه های ویران شده یا  فروشگاه های آسیب دیده در اثر انفجار استفاده خواهد شد.

البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی لبنان بر این باور هستند که بانک مرکزی امکان مالی لازم برای ارایه  این کمک مالی را ندارد. روزنامه نشنال امارات در این مورد نوشت: «بحران های اقتصادی سالهای اخیر در لبنان باعث شده است تا بخش زیادی از منابع مالی بانک مرکزی استفاده شده باشد و در این روزهای بحرانی ذخیره کافی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.»

کد خبر: ۳۴٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha