۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
احتمال موج افزایشی قیمت طلای جهانی با  تورم پسا کرونایی
بعد کرونا چه عاملی برای گران شدن طلا در جهان وجود دارد؟

احتمال موج افزایشی قیمت طلای جهانی با تورم پسا کرونایی

قیمت طلا طی نه هفته اخیر همواره روند افزایشی داشته است و دلیل آن موج بی ثباتی در اقتصاد دنیا و نگرانی از اثرات شدید و ماندگار بحران کرونا روی اقتصاد جهان است. ولی تحلیل گران بر این باورند احتمال افزایش تورم به دنبال تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا عامل مهمی در رشد قیمت طلا خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزهای پرالتهاب اقتصادی و در روزهایی که موج بیکاری و بیماری در تمامی جهان افزایش یافته است و هر روز خبری  از تعطیلی ها و از بین رفتن عده زیادی از مردم شنیده می شود، بازار طلا به عنوان تنها بازاری که سرمایه گذاری در آن سودآور بود معرفی شد. بازاری که ارزش آن به سرعت افزایش یافت و رکورد قیمت ۲۰۰۰ دلاری ان شکسته شد و پیش بینی هایی از ادامه این وضعیت هم ارایه شد.

سی ان ان در گزارش خود در مورد بازار طلا نوشت: «بازار طلا، بازاری که مهمترین دلیل رشد آن را می توان تنش های موجود در اقتصاد و نگرانی های سرمایه گذاران از اثرات اقتصادی بحران کرونا دانست، همچنان به عنوان محبوب ترین بازار برای سرمایه گذاری در دنیا شناخته می شود این بازار در هفته های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده است که بخشی به دلیل امیدوار شدن مردم به اقتصاد دنیا و برخی به دلیل انتشار اخبار در مورد تولید واکسن کرونا بود. حال به نظر می رسد نیروی دیگری در اقتصاد دنیا ایجاد شده است که زمینه را برای افزایش قیمت طلا فراهم کرد و این نیرو احتمال افزایش تورم در دنیا و ایجاد تورم فزاینده در کشورهای صنعتی به دلیل سیاستهای اقتصادی دولتها است.»

 سایت دیلی فورکس در گزارش خود نوشت: «در یک هفته اخیر قیمت طلا در بازار جهانی ۲.۸۱ درصد رشد کرده است  و این نهمین هفته متوالی بود که  قیمت طلا در بازار بالغ بر ۲.۵ درصد افزایش یافته است. در نتیجه این روند افزایشی  قیمت طلا بود که متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۲۰۰۰ دلار گذشت. اما سوال این است که بازار طلا چه وضعیتی خواهد داشت. آیا قیمت به رشد خود ادامه می دهد یا خیر؟»

امیدی به احیای سریع اقتصادی هم وجود ندارد
سایت فورکس دیلی در ادامه گزارش خود به عامل دیگری که زمینه را برای افزایش قیمت طلا در ماه های آتی فراهم می کند، اشاره کرد و نوشت: «امید احیای سریع اقتصاد و بازگشت روزهای پر رونق اقتصادی در آینده نزدیک  رنگ باخته است. کسی نمی تواند مدعی شود که ظرف چند ماه آینده دنیا به شرایط قبل از کرونا باز می گردد و در خوش بینانه ترین حالت قرار است بازسازی کامل اقتصاد در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ انجام شود. بنابراین در بازه سه یا چهار ساله اقتصاد پر تلاطم و بحرانی خواهد بود و تنها بازار قابل اعتماد بازار طلا است.»

نبود امید به احیای اقتصاد را می توان در پیش بینی های ارایه شده توسط سازمان های بین المللی در مورد نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری مشاهده کرد. از طرف دیگر درگیری شدید امریکا با ویروس کرونا و بحران در اقتصاد این کشور که زمینه را برای کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای دنیا فراهم کرده است مساله دیگری است که این روزها  به عنوان فاکتوری مخرب برای اقتصاد دنیا شناخته می شود.

فارکس دیلی نوشت: «زمانیکه ارزش دلار در حال افول است، شرکتهای صنعتی و تولیدی در وضعیت بحرانی قرار دارند و عملکرد بازارهای مالی قابل پیش بینی نیست، دیگر نمی توان به بازاری  به جز بازار طلا تکیه کرد و تکیه کردن سرمایه داران به این بازار به معنای افزایش تقاضا و افزایش سرسام آور قیمت است. البته باید توجه داشت که این روند افزایشی دایمی نیست ولی نمی توان زمان مشخصی را برای بازگشت بازار طلا به شرایط عادی هم اعلام کرد.»

زمانیکه ارزش دلار در حال افول است، شرکتهای صنعتی و تولیدی در وضعیت بحرانی قرار دارند و عملکرد بازارهای مالی قابل پیش بینی نیست، دیگر نمی توان به بازاری  به جز بازار طلا تکیه کرد و تکیه کردن سرمایه داران به این بازار به معنای افزایش تقاضا و افزایش سرسام آور قیمت است. البته باید توجه داشت که این روند افزایشی دایمی نیست ولی نمی توان زمان مشخصی را برای بازگشت بازار طلا به شرایط عادی هم اعلام کرد

بعد از کرونا، دنیا با تورم روبرو می شود
در جریان همه گیری کرونا دولتها میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کردند تا اثرات اقتصادی این بحران را کاهش دهند ولی  میزان کمک مالی ارایه شده توسط دولت امریکا در تاریخ بی سابقه بود. از طرف دیگر فدرال رزرو امریکا هم اخیرا سیاستهایی از جمله کاهش شدید نرخ بهره بانکی و تسهیل شرایط وام گیری را وضع کرده است تا به زعم خود از اقتصاد در برابر بحران کرونا حمایت کند ولی کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این سیاستها در کنار هزاران میلیاردی که دولت به اقتصاد تزریق کرده است می تواند زمینه ساز افزایش تورم شود و رشد تورم در دنیا هم به معنای از بین رفتن ارزش پول نقد است.

کوین استایلی، تحلیل گر بازار طلا در مرکز مطالعاتی مارکت واچ در مصاحبه ای به سی ان ان گفت: «به نظر می رسد سرمایه داران زیادی نگران افزایش نرخ تورم هستند. در امریکا انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ ما تورم فزاینده را تجربه کنیم که بحرانی جدی است و در این شرایط سرمایه گذاری در بازار طلا بیشتر می شود. در واقع طلا  به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها محسوب می شود و سرمایه داران نه برای کسب سود که برای ممانعت از کاهش قدرت خرید دارایی های خود به این بازار هجوم خواهند آورد.»

باید محتاطانه عمل کرد
با وجود اینکه در تمام طول تاریخ در دوره های بی ثباتی اقتصادی، همواره قیمت طلا در بازار جهانی رشد کرده است ولی بعد از گذر از این دوره بحرانی، قیمت طلا در بازار سقوط کرد. مرکز مطالعات فاینانس دانشگاه دوک متعلق به کشور امریکا اخیرا مطالعه ای روی روند تغییرات قیمت طلا در دوره های بحرانی اقتصاد انجام داد. بر مبنای این مطالعه در سالهای ۱۹۸۰ و ۲۰۱۱ میلادی، افزایش نرخ تورم و بحران های اقتصادی زمینه را برای تسریع روند افزایش قیمتها فراهم کرد ولی ظرف کمتر از یک سال قیمت طلا در بازار به شدت سقوط کرد. در سال ۱۹۸۰ میلادی ارزش  طلا بعد از تجربه رشد ۱۱ ماهه  افتی بالغ بر ۶۵ درصدی را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۱  میلادی ارزش آن بیش از ۳۳ درصد کاهش یافت. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در این بازار باید با احتیاط زیادی انجام شود زیرا احتمال زیان های کلان اقتصادی در نتیجه  این تغییر مسیر رشد در بازار طلا وجود دارد.

کد خبر: ۳۴٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha