۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
استقبال از افزایش سطح همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ترکمنستان
طی نشست ویدئو کنفرانسی استانداران خراسان رضوی و ماری ترکمنستان مطرح شد

استقبال از افزایش سطح همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ترکمنستان

مشهد- استانداران خراسان رضوی و ماری ترکمنستان در نشستی ویدئو کنفرانسی بر افزایش سطح همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ترکمنستان تاکید کردند.

به گزارش بازار به نقل اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی در نشستی که با استاندار ماری ترکمنستان از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد به گفت و گوی مشترک میان روسای جمهور و وزرای خارجه ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم شاهد پیشرفت در مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور باشیم.

وی خراسان رضوی را یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور برشمرد و تصریح کرد: این استان با ۶ میلیون نفر جمعیت و ۳۰ میلیون گردشگر در سال از ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و تاریخی متعددی برخوردار است و بالغ بر ۶ هزار واحد صنعتی فعال سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات استان را رقم می‌زنند.

استاندار خراسان رضوی به وجود بزرگ‌ترین کارخانه سنگ معدن کشور در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این استان علاوه بر تولید و صادرات لوازم خانگی همچون فرش، در حوزه کشاورزی نیز از تولیدات مختلفی همچون گندم، ذرت، هندوانه و خربزه برخوردار است.

رزم‌حسینی تولید و صادرات زعفران و پسته را از جمله دیگر محصولات استان خواند و یادآور شد: خراسان رضوی در زمینه پزشکی نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است و بیش‌ترین توریست برای درمان را از کشورهایی چون عراق، هند و افغانستان پذیراست.

وی نسبت به همکاری‌های مشترک در مقابله با ویروس کرونا و توان خراسان رضوی در این مورد گفت:‌ ایران در حال حاضر روزی ۱۱ میلیون ماسک تولید و بخشی از مواد ضد عفونی را صادر می‌کند.

استاندار خراسان رضوی به قرابت‌های مالی میان دو کشور اشاره کرد و افزود:‌ ایران و ترکمنستان می‌توانند روابط اقتصادی خود را گسترش دهند و به الگوی موفق از همسایگی دو کشور تبدیل شوند.

استقبال از افزایش سطح همکاری ها
استاندار ماری ترکمنستان نیز ضمن اینکه از این نشست ویدئوکنفرانسی ابراز خرسندی کرد آن را اولین گام برای گسترش روابط دو کشور خواند و گفت: امیدواریم روابط ایران و ترکمنستان توسعه پیدا کند و فرصت‌های بیش‌تری در این زمینه فراهم شود.

دوران بردی آنا بردیف به یک و نیم میلیون نفر جمعیت استان ماری ترکمنستان اشاره کرد و افزود: این استان از جایگاه ویژه در تولید برق، تولیدات معدنی و لوازم خانگی برخوردار است و پنبه، گندم و قند چغندر از جمله محصولات کشاورزی آن محسوب می‌شود.

وی با بیان این که برای ارتقای روابط دو کشور هر چه از دستمان بربیاید، انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: در شرایط بحران اقتصادی کنونی که در جهان وجود دارد، ما برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور از هر پیشنهادی استقبال می کنیم.

لازم به ذکر است، طرح استاندار خراسان رضوی مبنی بر برگزاری نشست‌های مشترک میان معاونان اقتصادی هر دو استان مورد استقبال استاندار ماری همراه واقع شد و قرار بر این شد که ظرف یک ماه آینده نشست مشترک دیگری میان استانداران هر دو استان برگزار شود.

کد خبر: ۳۴٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha