۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
روند بورس، متفاوت از ماههای گذشته خواهد بود/ سایر بازارها تا احیا نشوند، شرایط برنمی گردد
کارشناس در گفتگو با بازار:

روند بورس، متفاوت از ماههای گذشته خواهد بود/ سایر بازارها تا احیا نشوند، شرایط برنمی گردد

آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید همزمانی ورود و خروج از یک بازار به یک بازار دیگر کار حساسی است که باید مدیریت شود.

پژمان مرادی؛ بازار: شاخص بازار بورس بعد از نوسان‌های زیاد در نزدیکی عدد ۲ میلیون واحد،  بالاخره هفته گذشته از این عدد عبور کرد و الان بر روی شاخص ۲ میلیون ۸۰ هزار واحد قرار دارد. عمده دلایلی که بیشتر کارشناسان مطرح کردند واکنش سهامداران به عدد رند است و تعداد محدودی هم دولت را مسبب این امر می‌دانند که به دنبال خارج کردند بازار از حالت هیجانی بوده است.
به نظر می‌رسد که مدت‌هاست که ارزش ذاتی سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها با ارزش بازار آن فاصله دارد که به استناد سخنان کارشناسان و مسئولان اگر این روند ادامه پیدا کند برای سهامداران خرد خطرناک است. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه بعد از ۲ میلیون واحد وارد یک مرحله تازه‌ای شود، به بیان دیگر  دیگر شاهد هیجانات چند ماه اخیر در این بازار نیستیم و گویا بازار در حال پیدا کردن راه اصلی خود است.
آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که اختلاف بین ارزش ذاتی سهام و قیمت روز سهام که مدت‌ها از یکدیگر  فاصله دارد، توجیه منطقی اقتصادی و قابل پذیرشی نمی‌توان برای آن پیدا کرد.

تعطیلی بازارهای موازی در روزهای پرتوجه بورس
فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار سرمایه از لحاظ بررسی شاخص کل گفت: تمام بازارهای که به عنوان بازارهای جانبی و مکمل بورس می‌توانستند ایفای نقش کنند تعطیل هستند، مانند بازار نقد شونده و قانونمند ارز، بازار سکه قانونمند و نقد شونده بدون وجود محدودیت معاملات آتی، بورس و غیره. به همین دلیل  نقدینگی به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است.
آقابزرگی اضافه کرد: با وجود نادیده گرفتن اختلاف بین ارزش ذاتی سهام و قیمت روز سهام که مدت‌ها از این نسبت فاصله گرفتیم که توجیه منطقی اقتصادی و قابل پذیرشی در این خصوص وجود ندارد، تا مادامی که سایر بازارها را نتوانیم احیا بکنیم یا تغییر شکل معنی‌دار و اثرگذاری مثل تغییر سهام شناور آزاد کل شرکت‌ها، ورود شرکت‌های جدید، ترغیب به افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و امثال آن‌ها روند بازار ما به همین ترتیب است.
وی با بیان اینکه افزایش سطح عمومی قیمت‌های سهام میزان ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد، افزود: بنا به علم اقتصاد  در کنار موضوع بازدهی، ریسک بازدهی هم باید به عنوان مخاطرات بر این سرمایه‌گذاری در نظر گرفت اما از آنجایی که مخاطبین این بازار و کسانی که  به صورت هیجانی جذب این فضای کسب و کار و بورس شدند، آگاهی کامل را عموما نسبت به این موضوعات ندارند، لذا به نظر من چشم انداز آینده بازار را حتما باید در کنار این موضوع ببینیم که در حقیقت از ضرر و زیان سهامداران جلوگیری شود.

روند به شدت مثبت گذشته و اصلاح فعلی
مدیرعامل کارگزاری دی ادامه داد: بازار در طول ۷ الی ۸ ماه گذشته روند مثبتی را داشته است، اما  به دلیل وجود و الزام اصلاح سطح عمومی شرکت‌ها و قیمت‌ها قطعا در ماه آینده روند متفاوتی را تجربه می‌کنیم. مهمترین رکن ایفای نقش بازار سرمایه تامین مالی ارزان قیمت برای بنگاه‌های اقتصادی به وسیله بازار اولیه و ثانویه است. بازار اولیه که منابع مستقیم عاید ناشرین و تولید کنندگان می‌کند با بازار حجم بازار ثانویه که صرفا سفته بازی است تناسب خاصی ندارد شاید نسبت آن یک به ۱۰ باشد در صورتی که در متعادل‌ترین شرایط حداقل این است که بگویم ۵۰درصد باشد یعنی نیمی از آن بازار اولیه و نیم دیگر آن بازار ثانویه باشد.

بورس مسکن؛ خوب یا بد؟
آقابزرگی در مورد معاملات مسکن که قرار است به زودی وارد بازار سرمایه بشود گفت: این موضوع می‌تواند یکی از ابزارهای و کارآمد برای جذب بخشی از نقدینگی باشد که به نظر بنده کاملا می‌تواند نقش مهمی و اثرگذاری را ایفا کند اما لازم است تا زمان شکل‌گیری این بازار کنترل‌های بیشتری روی سطح عمومی قیمت‌ها صورت بگیرد، همچنین همزمانی ورود و خروج از یک بازار به یک بازار دیگر کار حساسی است و که باید به درستی مدیریت شود و واگذار کردن این بازار در این شرایط و شرایط پیش روی ما ممکن است ما را از مدار کنترلی خارج کند.

وی اضافه کرد: بازار معاملات مسکن را باید خودمان کنترل کنیم، اولا امکان جذب نقدینگی را ایجاد کینم و بعد شروع به ترغیب یا کنترل بازارهای دیگر کنیم مانند اوراق بهادار که به نقطه سطح بالا و سقفی خود رسید. منابع باید کم کم خروج پیدا کند به سمت بازار متشکل دیگر مثل بورس املاک برود.  
این کارشناس بازار سرمایه مدیریت ریسکی سرمایه‌گذاری را بهترین تصمیم در شرایط کنونی بازار سهام عنوان کرد و گفت: بهترین شکل مدیریت و تصمیمی که در حال حاضر لازم است انجام گیرد مدیریت ریسکی سرمایه گذاری است، بر خلاف انتظاری که همه به بازدهی سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند به ریسک سرمایه‌گذاری دقت بیشتری شود.

بهترین راه ورود به بورس چیست؟
آقابزرگی جهت کاهش ریسک در بازار سرمایه خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند، از مشورت گرفتن با مجاری غیر قانونی بپرهیزند و صرفا با اتکا به نظرات کارشناسان رسمی از طریق شرکت‌های دارای صلاحیت در این زمینه اقدام کنند، عدم تامین نقدینگی برای سرمایه گذاری از طریق فروش دارای یا استقراض و ایجاد سبد سهام جز ابزارهای است که به نظر من در حال حاضر توجه ویژه‌ای به خصوص برای افرادی که تازه وارد هستند باید توجه شود.

کد خبر: ۳۴٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha