۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
پیشی گرفتن ارزش مسکن از واحدهای تجاری/ مالیات بر عایدی راهی برای تبدیل مسکن به کالای مصرفی؟
بازار گزارش می دهد

پیشی گرفتن ارزش مسکن از واحدهای تجاری/ مالیات بر عایدی راهی برای تبدیل مسکن به کالای مصرفی؟

پیشنهاد وزارت اقتصاد به مجلس برای تصویب مالیات بر عایدی مسکن نوید این را می دهد که مسکن می تواند از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود اما سوال این است که آیا دولت اعتقادی به عرضه و تقاضای مسکن دارد؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: چندی پیش وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهادی را تقدیم مجلس کرد تا بر اساس آن نمایندگان مجلس به ‌صورت مجزا و فوری قسمت مربوط به مالیات بر عایدی مسکن از لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم را تصویب کنند.

چالش بازار مسکن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا وجود دارد پس از یک طرف بایستی تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار تولید کنندگان و مصرف کنندگان مسکن قرار گیرد و از سوی دیگر اقدامات تنظیم کننده مانند مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی شود. 

تصویب دو فوریت مالیات بر خانه های خالی از سکنه در مجلس و تعیین ساز و کار آن نشان داد که یکی از مراحل کاهش التهاب در بازار مسکن طی شده است. کارشناسان مسکن بر این باور هستند سرمایه ای شدن مسکن آفتی برای بخش مسکن و در نتیجه برای مصرف کنندگان نهایی و بخش تقاضا شده است.

یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز تلاطم در بازار مسکن و افزایش قیمت ملک در چند سال اخیر فعالیت دلالان و سوداگران بازار مسکن است، افرادی که با معاملات گسترده، درآمدهای هنگفتی را کسب کرده‌اند.

متأسفانه مسکن در کشور به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این مسئله موجب هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار شده است، از این رو هر فردی که سرمایه‌ای را به دست می‌آورد، در اولین گام اقدام به خرید مسکن جدیدی می‌کند. این در حالی است که مسکن باید از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود.

پیش‌نویس لایحه در کمیسیون‌ اقتصاد هیئت دولت است اما با توجه به فضای ایجادشده در بازار مسکن شرایطی فراهم شد تا این لایحه به‌صورت مستقیم در دستور کار کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت قرار گیرد

محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد با ابراز اینکه پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم لحاظ شده است، گفت: پیش‌نویس این لایحه در کمیسیون‌ اقتصاد هیئت دولت است اما با توجه به فضای ایجادشده در بازار مسکن شرایطی فراهم شد تا این لایحه به‌صورت مستقیم در دستور کار کمیته اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت قرار گیرد.

معاون وزیر اقتصاد با تصریح به اینکه برای رونق مسکن بایستی تأمین مالی مناسب در حوزه‌های تولید و تقاضا انجام شود، تأکید کرد: هم‌اکنون تسهیلات اعطایی مسکن نسبت به قیمت ملک بسیار پایین است و از سوی دیگر با توجه به بالا بودن نرخ بهره در بلندمدت قدرت پرداخت اقساط نسبت به درآمد محدود می‌شود.

دهنوی همچنین تأکید کرد: مسکن مهر نیز در این حوزه یک راه‌حل تلقی می‌شد چون اولاً قیمت زمین را حذف کرد و در نهایت برای نیاز مسکن بیش از یک میلیون خانوار، هرچند با کاستی‌هایی، پاسخ ارائه کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن نیز یک راه‌حل دیگر است توجه داشته باشیم که یک میلیون و ششصد هزار نفر متقاضی مسکن‌های این طرح بودند و این نشان می‌دهد تقاضای قابل‌ توجهی در این حوزه وجود دارد.

قطعا سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و ساخت مسکن ترغیب شوند و خرید مسکن جذابیت اقتصادی نداشته باشد، از این رو بهترین راه کار برای تحقق این مسئله، تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است.

دولت با اقدامات خود مسکن را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت با اقدامات خود مسکن را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است گفت: مگر نه اینکه گفته می شود مسکن کالای سرمایه ای است؟ پس چرا تولید مسکن افت کرده است؟ پس مسکن کالای سرمایه ای نیست.

وی افزود: اقدامات دولت باعث شده است تا مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل شود. موضوعی که حائز اهمیت است این است که وزیر راه و شهرسازی اعتقادی به عرضه و تقاضا ندارد. پس نباید به مردم آدرس اشتباهی داد. 

پورحاجت خاطر نشان کرد: برای تایید این اظهارات اگر به چند سال قبل بازگردیم خواهیم دید که افت تولید مسکن از سال ۹۳ آغاز شد. در سال ۹۰ و ۹۱ بالغ بر ۱۲۰ میلیون متر مربع ساخت و ساز در کشور داشتیم اما از سال ۹۳ سیر نزولی آن شروع شد چرا که اعمال قوانین مالیاتی تولید مسکن را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه این روزها قیمت واحد مسکونی گران تر از واحدهای مسکونی تجاری است، گفت: زمانی بود که قیمت واحدهای تجاری گران تر از واحدهای مسکونی بود. اما این روزها برعکس شده است چرا که قیمت واحد مسکونی از قیمت واحدهای تجاری بیشتر افزایش یافته است چون تعداد واحدهای تجاری بیشتر از واحدهای مسکونی است. خواهش ما این است که به مردم آدرس غلط ندهند. 

وی افزود: سه سال پیش در تبریز به ازاء هر یک نفر یک واحد تجاری ساخته شده است.

با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می شود

اما صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار معتقد است که با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می شود. او می گوید: دید اغلب خریداران به بازار مسکن، نگاه سرمایه ای است و متقاضیان حتی غیرواقعی، برای حفظ ارزش پول و کسب سود بیشتر اقدام به خرید مسکن می کنند و خریداران واقعی مسکن نمی توانند وارد بازار مسکن شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه باید ساز و کاری اندیشیده شود تا مسکن به دلالان و سوداگران نرسد تا به چند برابر قیمت نیز فروخته نشود، ادامه داد: با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، همان کاری که در تمام دنیا در حال اجرا است مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می شود.

شنیده ها حاکی از این است که مجلسی ها در نظر دارند تا در طرح مالیات بر عایدی مسکن اقدماتی را فراهم کنند تا افراد بتوانند هر سه سال یک بار اقدام به خرید و فروش مسکن کنند و در کمتر از این مدت به تناسب مدت زمان مالیات پرداخت کنند. هر چند این زمان سه ساله جای بحث دارد چرا که برخی از متقاضیان مسکن شاید در سه سال بنا به هر دلیلی مجبور به فروش واحد مسکونی و یا خرید مسکن کنند.

کد خبر: ۳۴٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha