۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
بازار بورس ایران در بهترین حالت ۷۰درصد قابل پیش بینی است
یک کارشناس در گفتگو با بازار؛

بازار بورس ایران در بهترین حالت ۷۰درصد قابل پیش بینی است

صیامی، فعال بازار سرمایه می‌گوید که تحلیل تکنیکال و بنیادی به تنهایی برای بررسی سهام کافی نیست آنچه مهم است تجربه در این بازار است.

پژمان مرادی؛ بازار: چه سهامی بخرم؟ سوالی که بسیاری از سهامداران خرد به خصوص افراد تازه کار از افرادی که به قولی در این بازار سالیان سال حضور داشتند می‌پرسند. برخی از کسانی که دارای سطح علمی و آکادمیک هستند دو تحلیل را پیشنهاد می‌کنند یکی تحلیل بنیادی و دیگری تحلیل تکنیکال که هر کدام در کنار هم می‌تواند تا قسمتی سهامداران را قانع کند.

اما کسانی که به عبارتی نان این بازار را خوردند می‌گویند که تجربه حرف اول را می‌زند چرا که در کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال برخی از پارامترهای دیگر مانند روانشناسی بازار، تابلو خوانی و غیره هم موثر است، اما به هر حال بازار سرمایه ایران آنقدر شفاف نیست که بتوان به صورت ۱۰۰درصد بگویم که این سهام در آینده رشد خواهد کرد.

صیامی از فعالان با تجربه بازار سهام می‌گوید در خوشبینانه‌ترین حالت بازار بورس ایران ۷۰درصد قابل پیش‌بینی است آن هم نه در تمام زمان‌ها

ابوالفضل صیامی فعال بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد اینکه آیا بازار سرمایه قابل پیش‌بینیی است، گفت:  اگر منظور برای نوسان گیری باشد بله این بازار قابل پیش بینی نمی باشد، هر چند در زمان‌های دیگر هم پیش‌بینی‌ها (بدون در نظر گرفتن رانت‌های اطلاعاتی و خبری) معمولا در خوشبینانه‌ترین حالت ۷۰ درصد درست از آب در می آید.

صیامی اضافه کرد: کسانی که با دید سرمایه‌گذاری و بلند مدتی سهامی را خریداری می‌کنند اگر درست تحلیل کرده باشند (تحلیل بینادی) و پتانسیل‌های شرکت را درست رصد کرده باشند قابل پیشبینیی است، شرکت‌های با بنیاد خوب قطعا سود خوبی در بلند مدت (حداقل یک سال) نصیب سهامدار خود خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به مسئله دستوری بودن بازار اشاره کرد و افزود: دستوری به معنایی که به صورت کاذب سهام یک نماد در حال رشد ‌باشد را قبول ندارم و اصلا معنا ندارد، اما به این معنا که در مراحلی جلوی هیجان رشد گرفته شود با ابزار های مختلف مثل مقاومت‌های روانی ایجاد کردن یا عرضه حقوقی‌ها بطور هم زمان در مقاطعی این قابل قبول است ولی آن هم به صورت مقطعی قابل پذیرش است.

وی اظهار داشت: متاسفانه‌ در هر انقلابی یک عده خیلی دیر از خواب بیدار می‌شوند حال انقلاب در حاکمیت باشد یا انقلاب در اقتصاد، الان دولت به این باور رسیده است که باید اقتصاد ما از نفت محوری به سمت تولید محوری یا به عبارتی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای انجام دهد (که بیش از ۲۰ سال است از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری بوده است) و این مهم الان باالاجبار با فعال شدن بازار سرمایه در حال انجام است.

صیامی با تاکید بر این مطلب که یکی از مولدهای تولید بورس یا بازار سرمایه است گفت: اگر دولت بتواند نقدینگی افسار گسیخته در بازارهای دیگر را، که در اصل فریز شدن نقدینگی در آن بازارها از اصل غلط می‌باشد، با ابزارهایی مانند مالیات به سمت این بازار هدایت کنند، قطعا این بازار جای رشد بیشتری خواهد داشت.

وی اضافه کرد:  ابزارها و قوانین در بازار بورس باید به گونه‌ای باشد که نقدینگی به شکل عادلانه‌ای در بین شرکت‌ها توزیع شود که البته تلاش‌هایی که در بخش‌های اقتصادی توسط دولت در حال انجام‌ است مانند مالیات بر خانه‌های خالی، پایین آوردن سود بانکی، قوانین جدیدی که بر بازار سرمایه حاکم است و غیره حکایت از همین امر دارد.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد با استفاده از تحلیل بنیادی، تکنیکال و رصد پول هوشمند به واقعیت یک سهام دست پیدا کرد؟ گفت: هر کدام به تنهایی قادر به این کار نیستند، ولی در کنار هم یک بخشی از پازل تحلیل رو تکمیل می‌کنند که البته باز کافی نیست چرا که در کنار آن‌ها روانشناسی بازار، تابلو خوانی و غیره هم سهیم است.

به گفته او بازار بورس هیچ وقت استاد تمام ندارد آنچه بیش از همه به سهامداران کمک می‌کند تجربه است.

کد خبر: ۳۴٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha