۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
علاج تحریم‌ها توجه به تولید داخلی است
وزیر اسبق بازرگانی:

علاج تحریم‌ها توجه به تولید داخلی است

آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی گفت: بهترین راه این است که حداقل در زمین تحریم‌کننده بازی نکنیم چون اگر تحریم‌کننده احساس کند که در این مسیر موفق شده دوز فشار و تحریمش را بیشتر می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی درباره علاج تحریم؛ مذاکره با غرب یا قوی شدن اقتصاد گفت: تحریم به عنوان یکی از ابزارهای جنگ اقتصادی به معنای عدم امکان دسترسی کشور مورد حمله به کالاها و خدمات مورد نیاز است که البته مختص ایران هم نیست و در حال حاضر خیلی از کشورها تحریم هستند.

وی با اشاره به مهمترین شرط به نتیجه رسیدن دشمن در تحریم‌ها گفت: این تحریم‌ها زمانی به اهداف کشور تحریم‌کننده منتج خواهد شد که کالای تحریمی صددرصد در اختیار تحریم کننده باشد و یا اینکه کشور تحریم شونده نیاز و منابع خودش را عوض کند.

وزیر اسبق بازرگانی با اظهار اینکه طبق مطالعات انجام شده در دنیا فقط ۳۰ درصد تحریم‌ها طی ۵۰ سال اخیر اثرگذار بوده و در رابطه با ایران هم این تحریم‌ها از اوایل انقلاب وجود داشته و هزینه‌های ما را هم تا حدی افزایش داده اما با این حال دشمنان هیچ وقت نتوانستند به اهداف شوم خودشان از جمله ضربه به کل نظام جمهوری اسلامی ایران دست یابند.

آل اسحاق گفت: در رابطه با تحریم ایران یک سری مسائل حاکمیتی و حکومتی و یک سری هم مسائل حرفه‌ای و اجرایی وجود دارد، در حوزه اجرایی بهترین راه این است که حداقل در زمین تحریم‌کننده بازی نکنیم چون اگر تحریم‌کننده احساس کند که در این مسیر موفق شده دوز فشار و تحریمش را بیشتر می‌کند کمااینکه تا حالاهم غربی‌ها این برداشت را از وضعیت ایران داشتند.

همانطورکه مذاکره کردن در نهایت منجر به افزایش دوز تحریم‌ها و فشارها می‌شود قوی شدن در حوزه تولید هم باعث می‌شود که دشمن دست از تحریم بردارد.

این کارشناس اقتصادی عزم ملی و همگانی بر مقاومت در برابر تحریم‌ها را راهکاری برای برون رفت موفقیت آمیز از آن برشمرد و بر آن تأکید کرد.

وی با اشاره به الزامات افزایش تاب‌آوری و مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌ها گفت: ملت در برخی موارد مثل تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی باید آرامش داشته باشند که البته آرامش دادن به مردم در حوزه مواد غذایی، بهداشت، مسکن، آموزش و پوشاک وظیفه دولت است یعنی مردم باید از این پنج نظر تأمین باشند.

نکته دوم روحیه تهاجمی تصمیم‌گیران و استفاده از همه توانایی‌ها و استعدادها و جرأت ریسک کردن در حوزه جنگ است که این هم به نظام حاکمیتی یعنی پشتیبانی از ریسک کننده برمی‌گردد.

آل اسحاق اظهار کرد: طبق تحقیقات علمی در حال حاضر ۱۵ کشور همسایه سالانه ۱۲۰۰ میلیارد دلار با هم تعامل صادرات و واردات دارند که از این مقدار هم حدود ۳۰۰ میلیارد دلار در سال امکان تعامل با ما وجود دارد.

وزیر اسبق بازرگانی در پایان گفت: مدیران ما اول باید شرایط جنگی امروز را بپذیرند و علاوه بر تخصص و دین‌باوری و انقلابی عمل کردن باید روحیه تهاجمی داشته باشند.

کد خبر: ۳۴٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha