۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

کاهش بهای نفت در بازار نیویورک

در پایان معاملات نیویورک، بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با ۶۹ سنت کاهش به ۴۴ دلار و ۴۰ سنت رسید.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بهای ‌نفت در پایان معاملات بازار نیویورک کاهش یافت.

در پایان معاملات نیویورک، بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال‌ که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه اکتبر با ۶۹ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‌ به ۴۴ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای این شاخص نفتی نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، حدود یک و نیم درصد در بازار افت داشت.

در پایان بازار نیویورک نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود ‌برای تحویل ‌در ماه سپتامبر با ۷۴ سنت معادل یک و هفت صدم درصد کاهش به ۴۱ دلار و ۲۲ سنت رسید.

بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال و ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک در معاملات روز کاری پیشین به ترتیب به ۴۶ دلار و ۴۳ دلار رسیده بود.

اندی لیپو (Andy Lipow) از شرکت مشاور مدیریتی و تحلیل ‌های آماری لیپو اویل آسوشیتس (Lipow Oil Associates) که در زمینه بازار انرژی و نوسانات آن خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد در این باره می‌گوید: کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفتی نگران تقاضا برای نفت در سطح جهان هستند. به ویژه اکنون که تنش میان چین و آمریکا از یکسو و تنش میان آمریکا و کانادا از سوی دیگر بالا گرفته است. این تنش‌ها با توجه به اینکه در نتیجه آن رشد اقتصادی جهان را کاهش می‌دهد تقاضا برای نفت در سطح جهان را نیز در نهایت کاهش خواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه اعلام کرد مالیات و تعرفه‌های گمرکی بر آلومنیوم وارداتی از کانادا را ده درصد دیگر افزایش می‌دهد و این مالیات و تعرفه‌های گمرکی از ۱۶ ماه اوت اجرایی خواهد شد. این اقدام دونالد ترامپ بلافاصله کانادا را بر آن داشت تا واکنش نشان دهد و اقدامات متقابلی علیه آمریکا اتخاذ کند. دولت کانادا در همین راستا مالیات و تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از آمریکا را به میزان سه و شش دهم میلیارد دلار افزایش داد.

واشنگتن جمعه نیز زورآزمایی خود علیه پکن را با اعمال تحریم‌هایی علیه ۱۱ رهبر هنگ کنگی از جمله کری لم افزایش داد. آمریکا همزمان اقدامات بسیار افراطی علیه تیک تاک و وی چت اعمال کرد. این در حالی است که تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت و شرکای آن نیز در حال افزایش است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، به ویژه روسیه که در چارچوب اوپک پلاس { OPEC+} یک گروه نفتی را تشکیل داده اند در ماه‌های گذشته در چارچوب توافقنامه‌ای تصمیم گرفته بودند برای کمک به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تولید خود را بکاهند.

بر اساس این توافق، میزان کاهش تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش آن، به ویژه روسیه از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اکنون به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تا هشت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

در واقع میزان کاهش تولید این کشورها هم اکنون باید به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسید. اما چون برخی کشورها در ماه‌های گذشته به سهمیه‌های کاهشی خود عمل نکرده اند برای جبران گذشته، باید کاهش بیشتری داشته باشند و در نتیجه میزان کاهش به بیش از هشت میلیون بشکه رسید. اما این توافق تا ماه اوت پا بر جا بود. به همین علت اکنون کشورهای امضاء کننده این توافق تصمیم گرفتند تولید خود را افزایش دهند. اما این اقدام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن، به ویژه روسیه در حالی صورت می‌گیرد که میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان به شدت افزایش یافته است. از این طرف شیوع بیماری کرونا به ویژه در آمریکا، بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان، مایه نگرانی عمده کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفتی شده است.

بر اساس آمار و ارقامی که دانشگاه جانز هاپکینز Johns Hopkins منتشر کرده است پنجشنبه نیز دو هزار و ۶۰ نفر دیگر به علت ابتلا به ویروس کووید-۱۹، جان خود را درآمریکا از دست دادند. از سه ماه پیش تاکنون در آمریکا سابقه نداشته بود ظرف تنها یک روز این تعداد جان خود را از دست بدهند. با احتساب این رقم شمار کل کسانی که در نتیجه ابتلا به ویروس کووید - ۱۹، در آمریکا جان خود را از دست داده اند به ۱۶۰ هزار نفر می‌رسد.

این کارشناس نفتی افزود پرسش و مسئله دیگری که اکنون مطرح می‌شود این است که با این وضع شیوع بیماری کرونا، مدارس و موسسات آموزشی چگونه باید کار خود را آغاز کنند. اگر این موسسات نتوانند کار خود را از سر گیرند از آنجا که رفت و آمدی صورت نمی‌گیرد مصرف سوخت و انرژی نیز کاهش خواهد یافت و به تبع آن، تقاضا برای نفت در سطح جهان نیز کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۳۴٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha