۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
نمایش نا اطمینانی به واکسن روسی
توزیع عمومی واکسن شرط بازگشت سریع به وضعیت عادی در اقتصاد

نمایش نا اطمینانی به واکسن روسی

در شرایطی که هر کشوری در مورد دریافت واکسن احتمالی کرونا سرمایه گذاری می کند و با شرکتهای مختلف داروسازی قرارداد امضا می کند،سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در صورتی می توان از رکود اقتصادی ناشی از کرونا خارج شد و رشد اقتصادی را تجربه کرد که تمامی دنیا واکسن را دریافت کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهایی که  رقابت برای تولید واکسن در دنیا به اوج خود رسیده و در کشورهای صنعتی بحث بر سر این است که کدام کشور و کدام گروه از اعضای جامعه اولین دوزهای واکسن را دریافت کنند، سازمان بهداشت جهانی گزارشی منتشر کرد که بر تمامی بحث ها پایان داد.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود به تاثیر منفی بحران کرونا روی اقتصاد دنیا اشاره کرد  نوشت:« همه گیری کرونا و نگرانی مردم از حضور آزادانه در اجتماع در کنار تعطیلی گسترده فعالیتهای اقتصادی سبب شد تا اقتصاد دنیا به شدت سقوط کند. این رکود تا کنون در تاریخ بی سابقه بوده است ولی به نظر می رسد راه درمان این بحران اقتصادی در دستان دانشمندانی باشد که در تولید واکسن فعالیت می کنند.»

بر مبنای این گزارش در صورتی که تمامی کشورهای دنیا بتوانند به واکسن دسترسی داشته باشند، اقتصاد دنیا سریعتر می تواند در مسیر رشد قرار بگیرد و به وضعیت عادی بازگردد.دبیر کل این سازمان در مصاحبه ای با نشریه گلوبال نیوز کانادا گفت:«زمانیکه واکسن کشف شود ، باید به عنوانی کالایی عمومی در اختیار تمامی مردم دنیا قرار بگیرد نه اینکه یک  کشور خاص  یا یک گروه خاص واکسن را دریافت کنند.»

وی ادامه داد:« سازمان بهداشت جهانی در تلاش است که زمینه را برای برخورداری تمامی مردم دنیا از این واکسن فراهم کند. البته باید در نظر داشت که ظرفیت تولید یک شرکت محدود است و نمی تواند به سرعت واکسن مورد نیاز برای تمامی کشورهای جهان را تامین کند ولی باید راهکاری وجود داشته باشد که تمامی کشورها تولید این واکسن را شروع کنند و به سرعت تزریق واکسنی مشابه در سراسر دنیا آغاز شود.»

مقامات سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن تولید شده در کشور روسیه که ظرف چند روز آینده رسما به عنوان اولین واکسن کرونا در دنیا ثبت خواهد شد گفتند:« قبل از اینکه تمامی مراحل آزمایشی برای واکسن طی شود، نمی توان این واکسن را برای مردم دنیا استفاده کرد. ما در تلاشیم تا در کمترین زمان واکسن را به بازار عرضه کنیم ولی نمی توانیم کیفیت را فدا کنیم.»

ثبت واکسن روسیه در روز ۲۲ مرداد
یکی از جنچالی ترین خبرهایی که این روزها در حوزه واکسن در دنیا شنیده می شود، خبر تولید واکسن توسط کشور روسیه است. واکسنی که بسیاری در مورد کارایی و ایمنی آن تردید دارند. در این دوره پر هیاهو، مقامات روسیه رسما اعلام کرده اند واکسن تولیدی کشور را در روز ۱۲ اوت مصادف با ۲۲ مرداد سال جاری به ثبت نهایی می رسانند. واکسنی که اوایل ماه اوت در مورد تولید آن در کشور روسیه اخباری منتشر شد و مساله جنجال بر انگیز آن هم تولید انبوه واکسن در ماه سپتامبر و تزریق عمومی در ماه اکتبر بود.

حال روسیه اعلام کرده است واکسن به تایید وزارت بهداشت رسیده است و این هفته رسما به عنوان واکسن کرونا ثبت می شود. ثبت این واکسن به عنوان اولین واکسن تولیدشده برای مقابله با ویروس کرونا در شرایطی انجام می شود که مرحله سوم در جریان است و مقامات وزارت بهداشت کشور روسیه تاکید کرده اند که بعد از طی تمامی مراحل آزمایشی بالینی واکسن را برای استفاده عموم عرضه می کنند. تکمیل نشدن مرحله سوم آزمایش بالینی در زمان ثبت رسمی واکسن یکی دیگر از مسایلی بود که در مورد واکسن وجود داشت.ریانوستی نوشت:«مراحل اول و دوم آزمایش بالینی واکسن روسیه از روز ۱۷ ژوین سال جاری شروع شده است .در مرحله  اول ۷۶ نفر و در مرحله دوم ۱۶۰۰ داوطلب  واکسن را دریافت کرده اند.در مرحله اول آزمایش نیمی از افراد واکسن را تزریق کردند و نیمی واکسن را به صورت پودری محلول در آب دریافت کردند ولی در هر دو گروه نشانه های مقاوم شدن در برابر ویروس را بروز دادند.»

اسپوتنیک نیوز هم نوشت:« تمامی افرادی که در مراحل اول و دوم آزمایش بالینی واکسن شرکت کردند،ایمنی بدنشان در مقابل ویروس افزایش پیدا کرد و هیچ یک اثرات جانبی نگران کننده ای بروز ندادند.» این رسانه در ادامه درباره اعلام آمادگی روسیه برای عرضه واکسن روسیه به کشورهای هند و برزیل و فیلیپین هم نوشت.خبری که از طرف هیچ یک از این دولتها تایید نشده است.

اما تولید واکسن روسیه و تزریق عمومی در ماه اکتبر باعث شد تا بسیاری در مورد سرعت عمل روسیه ابراز نگرانی کنند. بیل گیتس در مصاحبه ای با رویترز گفت:«لزوما اولین واکسن تولید شده در دنیا، بهترین واکسن نیست و مردم بهتر است کمی بیشتر صبر کنند تا واکسنی قابل اعتماد وارد بازار شود.»  آنتونی فایوچی مسئول مبارزه با کرونا در کاخ سفید هم گفت:« امیدوارم روسیه تمامی آزمایشهای لازم را روی واکسن انجام دهد و بعد از اطمینان از کارایی و قابل اعتماد بودن واکسن ، دستور تزریق عمومی را صادر کند.» سامویل استایل، استاد دانشگاه جورج واشنگتن هم از دوره پنج ماهه مورد نیاز برای ارزیابی مرحله سوم آزمایش های بالینی سخن گفته است. وی در این مودر به آسوشیتد پرس گفت:«از زمانی که سومین مرحله آزمایش های بالینی شروع می شود تا زمانیکه نتایج نهایی ارایه می شود بالغ بر ۵ ماه طول می کشد و این دوره را نمی توان کوتاه کرد. این در حالیست که روسیه در تلاش است تا تمامی پروسه را ظرف دو ماه به اتمام برساند.»

دانشمندان هم نگران هستند
بسیاری از دانشمندان فعال در تولید واکسن حتی در کشور روسیه هم در مورد تولید سریع واکسن ابراز  نگرانی کرده اند.دمیر مانتانوف، یکی از دانشمندان فعال در بخش تولید واکسن در کشور روسیه به مسکو تایمز گفت:«ما نمی دانیم این واکسن روی بدن افرادی که پیشتر به کرونا مبتلا شده اند، چگونه عمل می کند. با توجه به اینکه شمار زیادی از مردم به این ویروس مبتلا شده اند و بسیاری هم با علایم خفیف این بیماری را پشت سرگذاشته اند، این نگرانی وجود دارد که واکسن باعث ایجاد علایم زیاد در افرادی شود که قبلا مبتلا شده اند و حتی خطر مرگ برای آنها داشته باشد. من فکر می کنم قبل از اینکه این واکسن به عنوان یک داروی عمومی در اختیار  مردم قرار بگیرد، باید آزمایشهای لازم روی آن انجام شود تا در مورد اثر بخشی آن  و بی خطری آن برای مردم اطمینان حاصل کنیم.»

کد خبر: ۳۴٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha