۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
مشکل اصلی صنعت در عدم دسترسی کافی به مواد اولیه است
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران:

مشکل اصلی صنعت در عدم دسترسی کافی به مواد اولیه است

گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل تولید در این روزها عدم دسترسی به تأمین مواد اولیه است. صنایع وابسته به فلزات اساسی مانند صنعت خودروسازی، صنعت نساجی، صنعت لوازم‌خانگی نیاز به واردات در بخش مواد اولیه و قطعات یدکی دارند. اگر نیاز این صنایع تأمین نشود، صنایع وابسته به‌شدت آسیب‌ می‌بینند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، براساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های شامخ؛ تیرماه امسال از میان ۵ مؤلفه اصلی شامخ، شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی بیشترین میزان و شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده کمترین مقدار شاخص بوده است. این آمارها به‌نظر می‌رسد دورنمای فعالان اقتصادی به‌واسطه مشکلات تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین سختی‌های واردات و خرید مواد اولیه، با تهدیدهای جدی برای تداوم فعالیت مواجه شده‌اند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل تولید در این روزها عدم دسترسی به تأمین مواد اولیه است؛ تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه، قطعات مورد نیاز به‌دلیل تحریم‌ها، عدم انجام مبادلات بانکی و شیوع بیماری کرونا با مشکلات جدی روبروست.

روغنی گلپایگانی ادامه می‌دهد: دسترسی به مواد اولیه و تخصیص منابع ارزی و جریان حمل‌ونقل محدودیت‌هایی را برای حوزه تولید به وجود آورده است. در چنین شرایطی دولت باید سعی کند امکان تأمین منابع ارزی را برای بخش مولد اقتصادی فراهم کند.

او ادامه می‌دهد: کرونا برخی از صنایع را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است، برای همین بیم این می‌رود که به‌زودی در برخی از صنایع به دلیل تأمین ارز مشکلات جدی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: صنایع وابسته به فلزات اساسی مانند صنعت خودروسازی، صنعت نساجی، صنعت لوازم‌خانگی نیاز به واردات در بخش مواد اولیه و قطعات یدکی دارد. در شرایطی که نیاز این صنایع تأمین نمی‌شود، صنایع وابسته به‌شدت آسیب‌دیده‌اند.

روغنی گلپایگانی معتقد است: به نظر می‌رسد که این مشکل در ماه‌های آینده تشدید یابد و ما در ماه‌های آینده مشکلات جدی‌تری داشته باشیم.

 به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران باید برای حوزه مولد اقتصاد ارز مورد نیاز تأمین شود؛ البته منظور ما عرضه ارز با نرخ پایین نیست؛ ما از اول معتقد بودیم که ارز باید تک‌نرخی شود و الآن هم به این نکته تاکید داریم. باید ارز به میزان کافی از ناحیه بانک مرکزی تأمین شود و در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: تصمیم‌های بانک مرکزی در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، تصمیم کارشناسی نیست؛ البته این به معنای همراهی با کسانی که در این زمینه تخلف کرده‌اند نیست؛ بلکه باید بانک مرکزی مثل سابق اجازه دهد که صادرکننده با ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کند.

روغنی گلپایگانی راهکار را در تجدیدنظر بانک مرکزی در دستورات خود می‌داند و می‌گوید: بانک مرکزی باید اجازه دهد صادر کننده با ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه مورد نیاز صنعت را به کشور وارد کند.

او ادامه می‌دهد: با محدودیت‌های امروز صنعت کشور به‌شدت آسیب می‌بیند و نباید چنین اجازه‌ای را داد که بخش مولد اقتصاد بیش از این ضربه بخورد.

او تصریح می‌کند: ما باید تعامل خود را به کشورهایی که با آن‌ها مراودات سیاسی و اقتصادی داریم بیشتر کنیم؛ در این شرایط انتظار داریم اروپا، چین و کره جنوبی همکاری بهتر و بیشتری با ایران داشته باشند. گره اصلی صنعت در عدم دسترسی به مواد اولیه است و باید این مواد اولیه در اختیار صنایع کشور قرار گیرد.

کد خبر: ۳۴٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha