۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
رصد مستمر زنجیره تامین محصولات پتروشیمی / آرامش و ثبات نسبی در بازار
سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صمت خبر داد؛

رصد مستمر زنجیره تامین محصولات پتروشیمی / آرامش و ثبات نسبی در بازار

سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صمت از رصد مستمر زنجیره تامین محصولات پتروشیمی خبرداد و گفت: با ساماندهی وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی، میزان تقاضای بیش از 83 درصد در سه ماهه دوم سال 98 نسبت به سه ماه مشابه در سال قبل کاهش یافت و شاهد آرامش نسبی در بازار این محصولات هستیم.

به گزارش بازار، مهدی صادقی نیارکی مدیریت عرضه و تقاضا در محصولات پتروشیمی را یکی از دستاوردهای وزارت صمت و سایر دستگاه های همکار توصیف و بیان کرد: میزان تقاضا محصولات پتروشیمی در بازه زمانی سه ماهه دوم سال 97 بیش از 5 میلیون تن بود، این درحالی است که میزان تقاضا در همین بازه زمانی در سال 98 در حدود یک میلیون تن رسیده است.

وی تصریح کرد: کاهش 83% تقاضا در مقابل کاهش 28% معامله نشان از واقعی نبودن بخشی از تقاضا و موثر بودن اقدامات صورت گرفته است.

به گفته سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صمت تقاضای خرید محصولات پتروشیمی در سال97  با افزایش نامتعارفی روبه روشد به طوریکه میزان تقاضا بالاتر از میزان مصرف واحدهای صنعتی بود واین روند باعث بروز نوساناتی در قیمت محصولات پتروشیمی شد.

سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صمت با اشاره به ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی نوسانات قیمتی و مدیریت عرضه و تقاضا دربازار، گفت: در این راستا کمیته راهبری مدیریت تقاضای مواد پتروشیمی تشکیل شد و زنجیره تامین محصولات پتروشیمی با اتخاذ تدابیری مورد بررسی قرار گرفت.

صادقی نیارکی تصریح کرد: در گام اول برای ساماندهی و مدیریت بازار، عرضه مستمر و رعایت کف عرضه از طریق بورس و پتروشیمی ها را مورد پیگیری قرارداد و هماهنگی های لازم برای ایجاد تعادل در بازارمتناسب با عرضه و تقاضا صورت گرفت.

وی افزود: در بخش تقاضا نیز که بازار غیر منطقی ایجاد شده بود، قیمت های پایه عرضه در بورس کالا بر اساس ارز نیمایی در نیمه دوم سال 97 تعدیل و در ادامه در سالجاری طرح افق بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به منظور پایش سیستمی سهمیه واحدها و شفاف سازی در قالب سامانه الکترونیکی شروع بکار کرد . این سامانه با محوریت اطلاعات سامانه بهین یاب و سامانه جامع اطلاعات شروع بکار کرد و میزان عرضه ( فروش) محصولات را متناسب با تولیدات واحدهای صنعتی مورد پردازش قرارداد.

سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صمت افزود: این طرح از ابتدای تیرماه 98 به صورت پایلوت و از ابتدای پاییز98 برای تمام مواد پتروشیمی و مصرف کنندگان آن اجرایی شد. همچنین بازبینی سهمیه‌ها با اولویت واحدهایی که 80% خرید مواد را در دو سال گذشته انجام داده‌اند نیز با جدیت مورد بررسی قرار گرفت.

صادقی نیارکی با اشاره به مقایسه معامله مواد پتروشیمی دارای التهاب در بورس کالا طی سه‌ماهه دوم سال های 98، گفت: با اقدامات اصلاحی در حوزه عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی ثبات نسبی در وضعیت بازار محصولات پتروشیمی ایجاد و این اقدامات با جدیت تا ساماندهی کامل ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha