۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
تحلیل تکنیکال و بنیادی تکشا/ بنیاد متوسط با بازدهی فوق العاده و در حال رسیدن به مقاومت
بررسی بازار؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی تکشا/ بنیاد متوسط با بازدهی فوق العاده و در حال رسیدن به مقاومت

بر اساس بررسی وضعیت محیطی، وضعیت شرکت، ترازنامه این نماد می‌توان به این نتیجه رسید که بنیاد این شرکت متوسط به بالا است و برای کسانی که بنیاد نماد مهم است مکان سرمایه گذاری خوبی است.

پژمان مرادی؛ بازار: شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی در ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ با هدف تولیدات کشاورزی، دامداری و ماشین آلات جوجه‌کشی تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۸۲ به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و در دی ماه همان سال وارد بورس گردید.

 تاسیس، راه اندازی و اداره کارخانجات و کارگاه های تولید انواع ماشین آلات کشاورزی، دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان و خوراک دام طیور و دستگاه‌ها و لوازمی که در مراحل مختلف تهیه و تولید و نگهداری مواد لبنی ضروری هستند از قبیل دستگاه‌های شیر دوش و قطعات منفصله آن‌ها، انجام فعالیت‌های بازرگانی اعم از خرید، فروش، واردات، صادرات و ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحقیقاتی، پژوهشی و مدیریتی به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه‌های فوق از فعالیت‌های این شرکت است که در اساسنامه آن عنوان شده است.

تحلیل بنیادی
سرانه مصرف مرغ در کشور حدود ۲۹ کیلوگرم در سال رسید و در بخش تخم مرغ نیز دارای سرانه ۱۱ کیلوگرمی هستیم، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور طبق آخرین آمار در سال ۹۷ به ۵ کیلوگرم برای هر نفر رسیده است.

بر اساس آمارهای موجود میزان تولید مرغ در ایران بیش از نیاز بازار است، به خصوص در سال‌های اخیر با کاهش توان خرید مردم میزان مصرف مردم بر اساس آمار حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان مصرف لبنیات در سال ۹۸ بر اساس نتایج آماری حدود ۲۰درصد کاهش پیدا کرد، با این حال همیشه این بازار همیشه مورد حمایت دولتمردان است چرا که به عنوان بخش اصلی سبد خانوار محسوب می‌شود.

در کنار بازار داخلی این محصولات تقاضای زیادی برای صادرات دارند به گونه‌ای که در سال‌های اخیر به صورت میانگین  ۴۵۰ هزار تن انواع فرآورده‌های لبنی صادر شده است.  در حال حاضر حدود ۶۱ درصد بازار در بخشی ماشینهای شیردوشی و حدود ۲۷ درصد بازار در بخشی ماشین‌های جوجه کشی متعلق به این شرکت می باشد.

علیرغم رکود حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی در سال مالی ۹۸ این شرکت، فروش صنعت مذکور نسبت به سال قبل حدود ۸ درصد رشد را تجربه نموده است  که عمدتاً تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها بدلیل کاهش ارزش پول ملی و شرایط بسیار دشوار واردات کالاهای هایتک و همچنین سخت شدن شرایط خرید کالا برای دامداران است.

در زمینه تولید انواع ماشین‌های شیردوش سیار، شرکت اولین تولید کننده این ماشین با برند خود و با علامت استاندارد بوده که علاوه بر تأمین نیاز کشور به کشورهای همسایه از قبیل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، امارات متحده، پاکستان، افغانستان و ... صادرات داشته است، اما بدلیل حضور رقبای بسیار زیاد و محصولات با کیفیت و قیمت پایین بخش قابل ملاحظه‌ای از بازار داخلی خود را از دست داده است.

در زمینه تولید انواع ماشین‌های جوجه کشی، شرکت با تولید حدود ۸۵ درصد حجمی قطعات در داخل و واردات باقیمانده قطعات از شرکت‌های معتبر اروپایی، با کیفیت ترین ماشین‌های جوجه کشی از نظر درصد جوجه آوری را در داخل کشور با برند خود عرضه می نماید.

بررسی ترازنامه مالی نماد تکشا
سود ناخالص شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی در سال ۹۸ برابر با ۱۵۱.۶۷۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ با رشد ۴۷ درصد روبه رو بوده است. سود عملیاتی این شرکت در سال گذشته ۹۸.۰۵۴ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۷، ۵۶.۶۹۹ میلیون ریال بوده است.

میزان فروش این شرکت در سال ۹۷ برابر با ۲۴۲.۱۹۳ میلیون ریال و در سال ۹۸ با رشد حدود ۶۰درصد به ۳۹۸.۹۰۳ میلیون ریال رسیده است. همچنین سود خالص آن در سال ۹۸ برابر با ۱۰۷.۵۱۰ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۱۰۰درصد رشد داشته است علاوه بر آن حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۹۸، ۲۸ درصد بوده که این رقم در سال ۹۷، ۱۸درصد بود.

بر اساس عملکرد واقعی ۹ ماهه سال ۹۸ میزان بدهی این شرکت در ۹ ماهه سال گذشته ۳۹۷.۶۰۵ میلیون ریال است که این رقم در مشابه سال ۹۷، برابر با ۲۶۳.۲۱۴ میلیون ریال بوده که نشان از رشد ۵۰درصد بدهی‌ها این شرکت می‌دهد.

سود خالص هر سهم در سال ۹۸ بر اساس آنچه در ترازنامه آمده ۹۷۸ ریال بوده که نسبت به سال ۹۷، ۱۴۸ درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش منتهی به سال ۹۸، تعداد سهام معامله شده این شرکت بیش از ۳۰۷ میلیون واحد بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۰۰درصد رشد داشته است. قیمت هر سهم با ثابت بودن سرمایه شرکت در سال ۹۷، ۵.۰۱۶ ریال و که در سال ۹۸ این رقم برابر با ۳۷.۸۶۲ ریال بوده است.

موسسه اندوخته شاهد با ۵۳.۵ درصد بالاترین میزان سهام این شرکت را در بازار سرمایه دارد که بعد از ان به ترتیب شرکت ذخیره شاهد با ۱۴ درصد، شرکت سرمایه گذاری سلیم و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری لقمان دارای بیشترین سهام  هستند.

وضعیت تابلوی بورس
نماد تشکا با میانگین سهم ۸۲۸ هزار واحد، ارزش بازار ۱هزار میلیارد تومانی، شناوری ۳۲ درصد و نسبت قیمت به درآمد ۶۲.۳۵ در تابلوی بورس ثبت شده است. این نماد رد طول ۱۰ روزه گذشته روند رشد داشته و از قیمت ۴۵.۲۶۰ ریال در ۱ مرداد به ۵۸.۸۵۰ ریال در ۱۴ مرداد رسید. ضریب همبستگی این نماد به شاخص کل ۲.۲۸درصد نسبت به دلار منهای ۲۹.۸۵ درصد و ضریب نقدشوندگی آن ۹۵درصد است. این نماد رتبه اول را از نظر سود اوری در گروه خود دارد و در بازار رتبه ۷۸ را به خود اختصاص داده است.

بر اساس بررسی وضعیت محیطی، وضعیت شرکت، ترازنامه این نماد می‌توان به این نتیجه رسید که بنیاد این شرکت متوسط به بالا است و برای کسانی که بنیاد نماد مهم است مکان سرمایه گذاری خوبی است.

تحلیل تکنیکال
تکشا در مدت زمان هفتگی در حل رسیدن به مقاومت است، این نماد در دو هفته گذشته با صف خرید سنگینی روبرو بوده و بازده بسیار خوبی را عاید سهامداران کرده است

تحلیل روزانه هم این مقاومت را تائید کرده و احتمال دارد در هفته آینده با مقاومتی در این ناحیه مواجه شده و وارد اصلاح قیمتی شود، اگر اصلاح مدت زمان کوتاهی باشد باید گفت مجددا برای خرید جذاب خواهد شد.

تحلیل تکنیکال: توسط وحید بلالی

کد خبر: ۳۳٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha