۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
 افزایش سرعت رشد قیمت نقره نسبت به طلا
رکوردشکنی های سال ۲۰۲۰ تمامی ندارد

افزایش سرعت رشد قیمت نقره نسبت به طلا

در این سال تحولات زیادی را تجربه کردیم. تحولاتی که اثرات آن در بازار طلا چشمگیر بود ولی به نظر می رسد این رکوردشکنی ها تمامی ندارد و اخیرا اخباری در مورد پیشی گرفتن روند افزایش قیمت نقره از سرعت افزایش قیمت طلا منتشر شده است. تحولی که در بازار بی‌سابقه بوده است.

بازار،گروه بین الملل: در روزهایی که هر روز قیمت طلا در بازار جهانی افزوده می شود و بحران اقتصادی دنیا بر استقبال بیشتر سرمایه گذاران از این بازار اضافه می کند، یک تحول ژیوپولتیکی بر آتش موجود در بازار طلا دامن زد . انفجارهای  بیروت که باعث مرگ صدها نفر و مرگ هزاران انسان در بندر بیروت شد، رکورد تازه ای را در بازار طلا ثبت کرد. در اولین ساعات امروز قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به مرز ۲۰۲۱ دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت شده در بازار از سپتامبر سال ۲۰۱۱ تا کنون است. سی  ان بی سی در گزارش خود نوشت: «ناآرامی ها و بی ثباتی های ژیوپولتیکی  باعث شد تا نگرانی در مورد وضعیت امنیتی منطقه افزایش یابد و در نهایت قیمت طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها افزایش یابد.»

این رسانه در مورد تاثیر تحولات ژئوپولتیکی در بازار طلا گفت:« تحولات منفی ژیوپولتیکی عامل مهمی در تغییر ارزش طلا در بازار جهانی است به خصوص اگر این تحولات در منطقه مهمی مانند خاورمیانه اتفاق بیفتد. خاورمیانه هم از نظر موقعیت جغرافیایی برای اقتصاد دنیا اهمیت زیادی دارد و هم به دلیل ذخایر نفتی موجود در این منطقه در زمره مناطق مهم و استراتژیک است. این انفجار که بسیاری در مورد دلیل آن و اثرات آن سوالات زیادی دارند می تواند برای مدتها فضای منطقه را ملتهب کندو هزینه های زیادی به اقتصاد وارد کند.»در طول تاریخ هم تحولات ژیوپولتیکی در خاورمیانه تاثیر زیادی روی بازار طلا داشته است.

دنیا منتظر واکسنی است که می تواند زندگی را به مردم بازگرداند. اقتصاد رشد خواهد کرد و فعالیتهای صنعتی از سر گرفته می شود و این مساله باعث می شود تا تقاضا برای نقره به سرعت افزایش یابد و به دنبال آن قیمت  نقره با سرعت بیشتری نسبت به طلا ارتقا پیدا کند

سرعت افزایش قیمت نقره از طلا پیشی گرفت
به نظر می رسد تحولات سال جاری تمامی ندارد. بانک دویچه آلمان در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد در مورد جدا شدن مسیر تغییرات قیمت طلا و نقره خبر داد. بر مبنای این گزارش سرعت رشد قیمت نقره در دنیا بیش از قیمت طلا است و انتظار می رود برای اولین بار در طول تاریخ این دو بازار تغییرات غیر همسانی داشته باشد. در این گزارش آمده است:« در طول تاریخ قیمت طلا و نقره همسو با هم رشد کرده است. یعنی در روزهایی که طلا افزایش قیمت را تجربه کرد، قیمت نقره هم بیشتر شد و در روزهایی که قیمت طلا کاهش یافت، نقره هم افول قیمت را تجربه کرد. همیشه سرعت افزایش و کاهش قیمت این دو فلز ارزشمند در بازار یکسان بوده است ولی این بار وضعیت فرق می کند. در این روزها ما شاهد سرعت گرفتن روند افزایش قیمت نقره هستیم یعنی در شرایطی که قیمت طلا از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۲ درصد رشد کرده است ما شاهد افزایش ۴۵ درصدی قیمت نقره در بازار هستیم و انتظار می رود این وضعیت تا انتهای سال ادامه پیدا کند.»

بانک میزوهو در گزارش امروز خود در مورد روند تغییرات قیمت طلا در سال جاری  اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بالغ بر ۳۲ درصد رشد کرده است و این بالاترین نرخ رشد سالانه قیمت طلا از سال ۱۹۷۹ میلادی تا کنون بوده است.

بانک میزوهو در گزارش امروز خود در مورد روند تغییرات قیمت طلا در سال جاری  اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بالغ بر ۳۲ درصد رشد کرده است و این بالاترین نرخ رشد سالانه قیمت طلا از سال ۱۹۷۹ میلادی تا کنون بوده است

چرا قیمت نقره بیشتر از طلا شد
اما سوال اصلی این است که چرا قیمت نقره بیش از قیمت طلا در دنیا رشد کرده است؟  دیوید هاش، یکی از تحلیل گران بازار سرمایه در مرکز مطالعات طلا در امریکا در این مورد می گوید:« طلا منبعی برای حفظ ارزش است و در صنعت کاربرد کمی دارد ولی نقره علاوه بر اینکه یک فلز ارزشمند است، کاربردهای زیادی در صنعت دارد. به نظر می رسد از سر گیری نسبی فعالیتهای صنعتی و تولیدی و انتظار ادامه این روند در ماه های آتی باعث شده است تا فشار مضاعفی به بازار نقره در جهت افزایش قیمت وارد شود.

سی ان بی سی در این زمینه نوشت:« دنیا منتظر واکسنی است که می تواند زندگی را به مردم بازگرداند. اقتصاد رشد خواهد کرد و فعالیتهای صنعتی از سر گرفته می شود و این مساله باعث می شود تا تقاضا برای نقره به سرعت افزایش یابد و به دنبال آن قیمت  نقره با سرعت بیشتری نسبت به طلا ارتقا پیدا کند.»

انتخابات آمریکا هم تاثیر گذار است
نکته دیگر تاثیر انتخابات پیش روی امریکا در پیشی گرفتن سرعت افزایش قیمت نقره نسبت به طلا است. جو بایدن کاندید حزب دموکرات  دیدگاه های کاملا متفاوتی نسبت به  دونالد ترامپ دارد زیرا این طرح های زیادی برای توسعه زیر ساختهای اقتصاد سبز در کشور دارد که برای اجرای این طرح استفاده از نقره به عنوان یک فلز ارزشمند صنعتی بیشتر خواهد شد.

طبق طرح های پیشنهادی توسط  بایدن، شمار قطارها ، اتوبوس ها و تاکسی ها برای سفرهای درون شهری و برون شهری که همگی آنها با انرژی الکتریسته کار خواهند کرد، افزایش خواهد یافت و توسعه حمل و نقل الکتریکی در دنیا به معنای افزایش تقاضا برای نقره در فرایند تولید باتری آنها است. از طرف دیگر افزایش سرمایه گذاری در شبکه های مخابراتی ۵G و افزایش تولید تجهیزات پزشکی  در دستور کار دولت بایدن خواهد بود. در واقع دولت او، دولتی خواهد بود که سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی و صنعتی را بیشتر می کند و در این فرایند تقاضا برای نقره به عنوان یک ماده اولیه صنعتی بیشتر خواهد شد.بنابراین  نتیجه انتخابات ما نوامبر می تواند  باعث تشدید جدایی روند تغییرات قیمت طلا و نقره شود و یک رکورد  تاریخی دیگر برای سال ۲۰۲۰ را ثبت کند.

کد خبر: ۳۳٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha