۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
رفتار توده‌ای بورس را تهدید می کند/ ادامه روند فعلی، رکود شدید را در پی خواهد داشت
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

رفتار توده‌ای بورس را تهدید می کند/ ادامه روند فعلی، رکود شدید را در پی خواهد داشت

میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که بازار سهام روند منطقی ندارد و اگر بخواهد با این اوضاع جلو برود آینده روشنی در انتظار آن نیست.

پژمان مرادی؛ بازار: ذات بازار سرمایه با بازارهای موازی همچون دلار، مسکن و طلا متفاوت است چرا که این بازار تنها مکانی است که ورود نقدینگی به آن به صورت مستقیم بر زندگی مردم تاثیر ندارد. هدایتگری این بازار سبب ورود نقدینگی از دست مردم به سمت تولید می‌شود، یعنی  مکانی است که مردم را درگیر تولید ملی می‌کند.گفته شده که بازار سرمایه با توجه به حجم بالای ورود نقدینگی به آن به عنوان لکوموتیو بازارهای موازی عمل می‌کنند یعنی بازار بورس به هر سمتی حرکت کند بازارهای موازی هم به همان سمت حرکت می‌کند.میرمعینی کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اگر برنامه‌ریزی درستی بر روی بازار سرمایه صورت نگیرد در آینده این بازار می‌تواند به عنوان یک عامل خسارت‌زا برای اقتصاد ما باشد.

بدون اینکه بازار آمادگی پذیرش این حجم از نقدینگی را از سمت اقتصاد داشته باشد از آن حمایت کردند؛ بخش‌های مختلف دولت، بازار سرمایه را با اهداف مختلف در اذهان عمومی برجسته‌تر کردند و این باعث شده جریان نقدینگی از حد توان بازار سرمایه بیشتر باشد.

نقش موثر بورس بر احیای تولید ملی
دکتر حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار گفت: بازار سرمایه اگر بر اساس ساختارهای اصولی و بنیادی و اثرگذاری که برای آن تعریف شده مانند تامین مالی مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی،  جذب نقدینگی بدون ایجاد حباب، بستر امن برای سرمایه‌گذاری و دیگر موارد به درستی عمل کند می‌تواند نقش موثر خود را در اقتصاد ایجاد کند این در حالی است که بازار سرمایه ما اینگونه نیست.

میرمعینی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما از نواقص زیادی رنج می‌برد اضافه کرد: بازار سهام ما نتوانسته از این میزان جذب نقدینگی و اقبال عمومی که به سمت آن آمده، بدون اینکه ایجاد نگرانی کند به نحو احسنت استفاده کند. بازار سرمایه ما این توانایی را نداشت که بدون ایجاد شوک‌های اقتصادی کارکرد خودش را به درستی انجام دهد. متاسفانه یا از این طرف افتادیم که بورس ما نه می‌تواند کارای لازم را در جذب نقدینگی، هدایت آن به صنعت و جذب سرمایه خرد و پراکنده داشته باشد و یا از آن طرف افتادیم که به قدری پول وارد آن می‌شود که دیگر گنجایش جذب نقدینگی بیشتری و توان تحمل این میزان از اقبال مردم را ندارد، و هر دو طرف آن به دلیل عدم وجود ساختارهای مناسب و اشکالات موجود در قوانین معاملاتی در بازار سرمایه اشتباه است که نمونه این زیر ساخت‌های اشتباه و قوانینی مانند دامنه نوسان محدود تا ۵ درصد است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه این امکان را دارد که نقش موثر در اقتصاد ایفا کند، بدون اینکه اثرگذاری بدی در بازارهای موازی و یا در اقتصاد داشته باشد. قبل از اینکه اقبال عمومی به بازار سرمایه صورت بگیرد سرمایه‌های خرد و پراکنده به صورت سفته‌بازی در بازارهای موازی می‌چرخید، بعد از اینکه نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفت رشد بیش از انتظار بازار سرمایه باعث شد بازارهای موازی در یک رالی با بازار سرمایه قرار بگیرند.

میرمعینی گفت: رشد بی‌محابا که در سهام برخی از نمادها صورت گرفت به دلیل مشکلات ساختاری بود که در بازار سرمایه داریم. با توجه به انعکاس خبری که در اذهان عمومی در خصوص بورس صورت گرفت و تحلیل‌های مختلف درباره گرانی بسیاری از نمادها، باعث بالا رفتن قیمت نمادها شد.

این کارشناس بورس ادامه داد: قیمت دلاری که بازار سرمایه خودش را با آن تطبیق داده و قیمت‌گذاری کرده دلار بالای ۲۰  هزار تومانی است و این تحلیل‌های بی بنیاد سبب شد که بازارهای دیگر هم از بازار سرمایه تبعیت کنند و  بین بازارها یک رالی کاذب و آسیب‌زا ایجاد شود.

وی گفت: بدون اینکه بازار آمادگی پذیرش این حجم از نقدینگی را از سمت اقتصاد داشته باشد از آن حمایت کردند؛ بخش‌های مختلف دولت، بازار سرمایه را با اهداف مختلف در اذهان عمومی برجسته‌تر کردند و این باعث شده جریان نقدینگی از حد توان بازار سرمایه بیشتر باشد که از جمله می‌توان  به عدم آمادگی در بخش هسته معاملات اشاره کرد که توان این حجم از نقدینگی را نداشت و الان ما یک بازار گران، بسیار حساس و آسیب‌زا برای سایر بخش‌های اقتصادی داریم.

میرمعینی اضافه کرد: الان تنها اتفاقی که برای بازار سرمایه ما افتاد بازی با اعداد و ارقام در روی تابلوی بورس است و مشاهده می‌کنیم حتی کارمندان از صبح تا ظهر فکرشان درگیر بازار بورس است. رفتار توده‌واری در بازار سرمایه ما به حدی شده که نگاه به ارزندگی سهم و نگاه به اصول ارزش گذاری سهم  شرکت‌ها از بین رفته است.

وی آینده بازار سرمایه را روشن ندانست و افزود: الان سهم‌های وجود دارد که ارزش آن‌ها۱۰ برابر ارزش واقعی است و اگر این سهم‌ها ریزش کرد بسیار آسیب‌زا است. با توجه به اینکه این موضوع در سراسر کشور فراگیر شده است اگر بازار یک مقدار حالت افت یا ریزشی پیدا کند اثرات بدی در اجتماع می‌گذارد و این‌ها پیامد عدم برنامه‌ریزی، ناهماهنگی و در نظر نگرفتن نظرات خبرگان بازار است که واقعیتش با این اوضاع من آینده روشنی برای بازار سرمایه نمی‌بینم.

اثر منفی بر اقتصاد در صورت استمرار روند فعلی بورس 
این کارشناس ادامه داد: ادامه روند کنونی بازار سرمایه می‌تواند اثر منفی در اقتصاد کشور داشته باشد و دوباره یک بازار سرمایه روی دست مردم و دولت می‌افتد که تا چند سال در رکورد به سر می‌برد و با این قیمتهای که برای سهام نمادهای شکل گرفته، شرکت‌ها نمی‌تواند از زیر بار قیمت‌ها سالم بیرون آمده و هیچ منافعی هم برای شرکت‌های تولیدکننده و ناشر اوراق بهادار ندارد. تنها بخش کوچکی از شرکت‌ها توانستند افزایش سرمایه خود را از محل آورده نقدی داشته باشند،  به عبارت دیگر شرکت‌ها نتوانستند نقدینگی لازم را از این بازار جمع کنند و تنها سهامشان دست به دست شده است.

میرمعینی پیشنهادات خود را اینگونه بیان کرد: ابتدا باید تیم قوی از کارشناسان تشکیل شود، سپس دو برنامه ۱۰ ساله با چشم انداز مناسبی برای توسعه درست بازار سرمایه تدوین کنند که این چشم اندازهای باید بر اساس استراتژی مناسب و بومی  طراحی شود، از تمام ارکان بازار حمایت صورت بگیرد، جلوی ریزش‌های تند گرفته شود چرا که این ریزش‌ها باعث ایجاد آسیب اقتصادی و اجتماعی می‌شود. تمام دغدغه دولت مبتنی بر این باشد که پول در بازار بورس ماندگار بماند و این عادت  ۵ درصد مثبت گرفته شود.

کد خبر: ۳۳٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 0
      یا اباالفضل یعنی بورس در آینده نزدیک میریزه؟؟؟