۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
‌کرونا عدم تراز حساب‌ جاری جهان را تشدید می‌کند
صندوق بین‌المللی پول:

‌کرونا عدم تراز حساب‌ جاری جهان را تشدید می‌کند

صندوق بین المللی پول اعلام کرد: عدم تراز حساب‌های جاری جهان که در سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر کُندی تجارت بوده است، در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا تشدید خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، گزارش بخش خارجی صندوق بین المللی پول در خصوص ارزها و عدم توازن حساب های جاری در مورد ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان نشان داد که تراز خالص حساب جاری آنها با افت ۰.۲ واحد درصدی به ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی جهان رسیده است.

صندوق در ادامه افت بیشتر تراز حساب جاری جهان را به اندازه ۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده است که عمده دلیل آن محرک‌های کلان مالی و پولی ارائه شده از سوی بسیاری از کشورها و فشار مستمر روی تجارت جهانی است.

«گیتا گوپینات» اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در ارائه اینترنتی این گزارش گفت: صادرکنندگان بزرگ کامودیتی احتمالا باید شاهد این باشند که حساب‌های جاری آنان از مازاد قابل توجه به کسری چشمگیر تنزل پیدا کند.

صندوق پیش‌بینی کرده است که عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۹ مازاد حساب جاری ۵.۹ درصد را به ثبت رسانده است، به دلیل فروپاشی قیمت جهانی نفت و تقاضا، در سال ۲۰۲۰ شاهد کسری حساب جاری معادل ۴.۹ درصد خواهد بود.

گزارش صندوق نشان می‌دهد که دو کشور تایلند و مالزی که به گردشگری وابسته هستند، در سال ۲۰۲۰ شاهد افت چشمگیر مازاد حساب جاری خود خواهند بود. این نهاد جهانی همچنین اضافه کرد که موضع حساب جاری دلاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ که از کسری ۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی حکایت داشت، در مقایسه با آنچه پایه‌های اقتصادی این کشور تضمین می‌کرد، نسبتا ضعیف‌تر بود و این کسری احتمالا در سال ۲۰۲۰ به ۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما تخمین می زند که نرخ موثر دلار در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد زیادتر از ارزش واقعی تخمین زده شده باشد.

همچنین صندوق پیش بینی می‌کند که مازاد حساب جاری چین که در سال گذشته یک درصد گزارش شده بود، در سال جاری به ۱.۳ درصد افزایش خواهد یافت که به شکلی گسترده با پایه‌های اقتصادی این کشور همخوانی دارد.

صندوق برآورد کرده است که نرخ یوآن در سال ۲۰۱۹ حوالی ۲درصد کمتر از ارزش واقعی تخمین زده شده و عمده دلیل آن تنش تجاری با آمریکا بوده است. نرخ ارز موثر چین از میانگین سال ۲۰۱۹ تا مه ۲۰۲۰ به اندازه ۱.۸ درصد رشد پیدا کرده است.

کد خبر: ۳۳٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha