۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
ضرر هنگفت کشاورزان کرمان از کرونا
یادداشت؛

ضرر هنگفت کشاورزان کرمان از کرونا

کرمان- شیوع کرونا میلیاردها دلار به کشاورزی بزرگترین استان کشور خسارت زده و سید محمدرضا ترابی موسوی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان در یادداشتی که برای بازار ارسال کرده خواستار حمایت از کشاورزان کرمانی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان یکی از مهمترین استان های کشور در زمینه تولید و صادرات انواع محصولات کشاورزی است، در واقع در کنار صنایع و معادن، استان کرمان در زمینه تامین اقتصاد خانوار و ارزآوری و صادرات خارجی به کشاورزی متکی است اما شیوع کرونا در سال جاری خسارت های هنگفتی به کشاورزان زده است.

در حالی که هنوز چشم اندازی از پسا کرونا متصور نیستیم به نظر می رسد در شرایط کنونی حمایت از کشاورزان در قالب تسهیلات و حمایت های دولتی تنها راه برون رفت از مشکلاتی ست که برای این قشر قرار گرفته است.

خسارت شیوع این ویروس در تمام بخش های کشاورزی کرمان به وضوح دیده می شود و سرمایه گذارانی که هر سال می توانستند بعد از برداشت محصول را به بازار خارجی صادر کنند هم اکنون نیاز به حمایت دولت دارند.

میلیاردها تومان خسارت برجای مانده است و پسته بیش از ۷۰ درصد و خرما بین ۴۰ تا ۷۰ درصد دچار صدمه شده است که این دو کالا مهمترین محصولات ارز آور کشاورزی در استان بوده اند.

همچنین محصولات گلخانه ای نیز برای صادرات به کشور همسایه با چالش های جدی مواجه است که رایزنی برای حل این مشکلات بسیار با اهمیت است.

مشکلات در حمل و نقل، بسته بندی و افزایش قیمت سم و کود و یا کم یاب شدن این اقلام نیز در روزهای ابتدایی سال جاری به کشاورزان صدمه زد که همچنان گرانی نهاده های تولیدی یکی از دغدغه های جدی برای کشاورزان است.

ارائه تسهیلات ارزان قیمت و وام ها بلاعوض در شرایط کنونی و استهمال اقساط وام های کشاورزی راهکاری برای حل مشکلات موجود به شمار می رود که به همکاری بانک ها و دولت نیاز دارد.

در انبار مانده هزاران تن پسته در استان کرمان در حالی روی داده است که باید برای صادرات این محصول به بازارهای جهانی هر چه زودتر چاره اندیشی شود.

عدم فروش تنها یکی از مشکلات است و موجب بروز مشکلات ثانویه ای چون عدم وجود نقدینگی در بین کشاورزان شده است. به همین دلیل باید چشم اندازی برای خروج از این وضعیت ترسیم شود.

لزوم حفظ پتانسیل های ارز آوری در استان کرمان
کشاورزی مهمترین محور اشتغال در استان کرمان محسوب می شود و زندگی بسیاری از مردم در این استان به کشاورزی وابسته است به همین دلیل باید در قالب برنامه ریزی مدون و مشخص زمینه لازم برای حل مشکل فراهم و صادرات محصولات از مرزهای کشاورزهای همسایه آغاز شود.

فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشور و حفظ پتانسیل های ارز آوری در استان اهمیت ویژه ای دارد و به خصوص در زمینه محصول پسته و خرما نیاز به هم افزایی ویژه بین دستگاههای مختلف و در سطوح ملی نیاز داریم.

از سوی دیگر در زمینه عرضه نهاده های تولید به کشاورزان باید همکاری و تسهیلات لازم در اختیار فعالان بخش کشاورزی قرار گیرد زیرا به دلیل کمبود نقدینگی بسیاری از کشاورزان امکان آماده سازی زمین برای تولید محصول برای کشت های آتی را ندارند.

بررسی مشکلات و شناسایی تنگناها در راستای حل مشکلات در بخش کشاورزی ضروری است و در این میان باید با رایزنی با بازارهای هدف به خصوص در کشورهای همسایه زمینه را برای آغاز صادرات و رفع مشکلات کشاورزان مهیا کنیم.

کد خبر: ۳۳٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha