۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
ایران بی‌نیاز از گاز ترکمنستان
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

ایران بی‌نیاز از گاز ترکمنستان

عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مناقشه گازی ایران و ترکمنستان، گفت: ضمن ملاقات با سفیر ترکمنستان، از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان را بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته خواهیم کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی به موضوعات مهم مطرح شده در جلسه امروز صبح (سه‌شنبه ۱۴مردادماه) کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد و از حضور وزیر نفت در این جلسه به منظور پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان خبر داد.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از سوالات در مورد "وضعیت پیشرفت محدود فاز ۱۴ میدان نفتی پارس جنوبی" بود که وزیر پاسخ دادند؛ اشکالاتی در قرارداد اولیه وجود داشته، همچنین نوع انتخاب پیمانکار و ضمانت‌هایی گرفته شده از پیمانکار در گذشته کافی نبوده، ضمن آنکه قرارداد نیز در دوره مدیریتی وی منعقد نشده است.

به گفته وی، با توجه به تحریم‌ها و عدم انتخاب درست پیمانکار و کنسرسیوم، توسعه این فاز از پارس جنوبی از پیشرفت لازم برخوردار نبوده، اما نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌ها قانع نشده و قرار شد؛ موضوع در صحن مطرح شود.

این نماینده مجلس یکی دیگر از سوالات مطروحه در این جلسه را مرتبط با "قرارداد گازی ایران - ترکمنستان" عنوان کرد و گفت: وزیر نفت با موشکافی این قرارداد، درخصوص الحاقی‌ها به قرارداد طی سال‌های گذشته و تغییر قیمت‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

عباسی ادامه داد: اگرچه رای داوری دادگاه بین‌المللی در جریان مناقشه گازی ایران و ترکمنستان به ضرر ایران نبوده است اما از آنجا که باید ارتباط مجدد ایران با ترکمنستان به عنوان کشوری دوست و همسایه برقرار شود، مقرر شد؛ رئیس و برخی از اعضای کمیسیون انرژی با سفیر ترکمنستان ملاقات داشته باشند تا از طریق دیپلماسی پارلمانی ارتباط ایران با ترکمنستان بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون استان‌های شمالی نیاز چندانی به گاز ترکمنستان ندارند، گفت: نمایندگان سوال‌کننده تقریبا از پاسخ‌های وزیر در رابطه با مناقشه گازی ایران و ترکمنستان قانع شدند به همین دلیل مقرر شد؛ کمیته‌ای به منظور رویت اسناد مربوطه تشکیل شود.

کد خبر: ۳۳٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha