۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
باید اقتصاد را از وابستگی به نفت نجات داد
رئیس مجلس شورای اسلامی:

باید اقتصاد را از وابستگی به نفت نجات داد

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مجموعه اقتصادی کشور را از رانت و وابستگی به نفت که باعث عقب ماندگی و بلای جان کشور شده است نجات داد که تحقق این مهم نیز از طریق فعالیت مرکز پژوهش های مجلس به عنوان مغز متفکر مجلس امکان پذیر است که بستر لازم را در این خصوص ایجاد کند و تا پایان برنامه ۲۰ ساله آن را محقق سازد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، آئین تکریم و معارفه قاسمی و زاکانی رؤسای اسبق و کنونی مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، ۱۴ مردادماه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمد باقر قالیباف در این مراسم ضمن تبریک عید غدیر خم و تشکر از زحمات رئیس اسبق مرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان این مرکز، افزود: نگاه و تسلط آقای قاسمی به گونه ای است که نشان می دهد شناخت عمیق و چندجانبه نگرانه ای به موضوع حکمرانی دارد که این امر متفاوت با داشتن علم در یک رشته خاص است و از جمله صفات زیبنده و برجسته ایشان است.

وی افزود: نحوه فعالیت مرکز پژوهش های مجلس و فعالیت آن در حوزه پژوهش به ویژه در زمینه اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه ای بر ضرورت توجه به این بخش تاکید کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عملکرد رئیس پیشین مرکز پژوهش های مجلس در حوزه پژوهش از پختگی لازم برخوردار بوده است، تاکید کرد که باید در ادامه راه از ظرفیت ایشان جهت تقویت این مرکز استفاده شود.

قالیباف در ادامه تاکید کرد که در اولین فرصت ممکن جهت بازدید در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حضور پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشور با سختی ها و چالش های متفاوتی مواجه است که معتقدیم براساس باور انقلابی این چالش ها را می توان به فرصت تبدیل کرد و نباید بدان به عنوان تهدید نگاه کرد، ضمن اینکه این راه با ریسک و خطراتی مواجه است اما مزیت هایی را هم به همراه دارد که اگر به درستی استفاده شود جهش بزرگی در کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله مطالبات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بوده است.

قالیباف یادآور شد: هم اکنون باید مجموعه اقتصادی کشور را از رانت و وابستگی به نفت که باعث عقب ماندگی و بلای جان کشور شده است نجات داد که تحقق این مهم نیز از طریق فعالیت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان مغز متفکر مجلس امکان پذیر است که بستر لازم را در این خصوص ایجاد کند و تا پایان برنامه ۲۰ ساله آن را محقق سازد.

وی اظهار کرد: ما در مسیر تحول در ۵ سال پیش رو باید از مسائل حاشیه ای بپرهیزیم و به متن وارد شویم و با ۴ رویکرد شفاف سازی، مردمی سازی، هوشمند سازی و کارآمدسازی راه را دنبال کنیم و مردم را با تمام وجود درک کنیم و تلاش کنیم تا فشار کنونی ایجاد شده بر دوش آن ها را برداریم و در ۵ سال آینده به ثبات اقتصادی بدون وابستگی  به نفت برسیم.

رئیس هیات امنای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به نفت مریض شده است که امیدواریم با ایجاد فرصتی که از طریق مرکز پژوهش های مجلس به عنوان عضو جدی و اساسی نهاد قانونگذاری کشور فراهم شود بتوانیم در فرآیند قانونگذاری، سیاستگذاری و تعریف مسائل، اولویت ها و پیش نویس قوانین از طریق کارشناسانش به کمیسیون ها و تک تک نمایندگان کمک شود به گونه ای که در کمیته هایی که کمیسیون ها تشکیل می دهند حضور پیدا کرده و در تصمیم سازی و تصمیم گیری درست نقش اثرگذاری داشته باشند.

وی افزود: ارائه تعداد کثیری طرح های ناپخته که براساس اولویت های مجلس نبوده،   یکی از آسیب هایی است که مجلس با آن مواجه است و مرکز پژوهش ها در این وقت محدود فعالیت های مجلس می تواند در اولویت بندی آن ها نقش کلیدی و اساسی داشته باشد همچنین معتقدم این مرکز در اجرای قوانین که از شئونات قوه مقننه است می تواند از آغاز تدوین قوانین نقش بی نظیری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روشن می گویم که مرکز پژوهش های مجلس مغز تحول مجلس بوده که نقشه راه در دستان مدیران و کارشناسانش قرار دارد و می تواند هم در مباحث کلان هم جز و هم مینیاتوری از ابتدا تا انتها به تعریف مسائل و اولویت بندی آن ها بپردازد و قبل از اجرا از آن ها شبیه سازی کند و در کنار دیوان محاسبات مجلس به عنوان دو عضو مهم قوه مقننه در حوزه نظارت و ارزیابی قوانین به درستی فعالیت کند.

قالیباف یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می تواند همچون رصدخانه ای برای مجلس باشد کما اینکه حوزه نظارت در این دوره از مجلس از اهمیت به سزایی برخوردار است و این در حالی است که برای تحقق این مهم با مشکلاتی همچون فقر داده ها و پراکندگی اطلاعات و به روز نبودن آن ها مواجه هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما با تمام وجود در خدمت مرکز پژوهش های مجلس و نخبگانش هستیم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این مرکز در ارتباط هستند و در مسیر ایجاد تحول در کشور از آن ها حمایت می کنیم.

مرکز پژوهش ها قابل جایگزینی نیست
محمد قاسمی رئیس اسبق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات همکارانش در این مرکز و رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نهادی است که در ربع قرن دوم حرکتش سعی کرده به شکل مینیاتوری تمام ساختاری که در کشور وجود دارد را در ۴ طبقه عملیاتی خود شبیه سازی کند کما اینکه این امر در حوزه اقتصادی محقق شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نسبت به تمام تحولات کشور به موقع نظرات خود را در حوزه سیاسی اعلام کرده است، افزود: مرکز پژوهش های مجلس قابل جایگزینی نیست و می تواند با حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات امنای این مرکز به بالندگی خود ادامه دهد و ضعف ها را جبران کند.

رئیس اسبق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد که این مرکز در زمینه پیش‌بینی میزان رشد اقتصادی، تورم، اشتغال یا توزیع درآمد عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته به نقطه قابل قبولی دست یابد.

قاسمی یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس تیم مدیریتی قوی، متشکل از نیروهای باتجربه و جوان دارد و با طیف وسیعی از مشاوران که چند دهه در نظام اداری فعال بوده و بزرگترین سرمایه انسانی و بانک اطلاعاتی هستند، همکاری داشته که می‌تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این مرکز به گونه ای اقدام کرده است که کشور در ۲ سال آینده می‌تواند در نقطه عطف درخشان خود از طریق قطع کامل وابستگی به نفت قرار گیرد به گونه ای که با مدیریت صحیح می‌تواند این معضل ۵۰ ساله را تعیین تکلیف کند که تحقق این مهم نیز در گرو گفت وگوی شفاف، علمی و صادقانه با مردم است.

وی افزود: اگر بتوانیم این نقطه آسیب‌پذیری کشور را پشت سر بگذاریم به یک دوره مولد اقتصاد ملی و مردمی خواهیم رسید که در آن هم کسب و کار بخش خصوصی رونق می‌یابد و هم دولت می تواند به شکوفایی اقتصادی دست یابد؛ بنابراین تحلیل این دو سال سرنوشت ساز ماحصل مرکز پژوهش ها در ۷ ماه گذشته بوده که با تعریف چشم انداز ۱۴۰۴ به دست آمده است.

رئیس پیشین مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: این مرکز در این مدت برای اولین بار یک نظرسنجی مردمی جهت تحلیل شرایط سیاسی کشور همزمان با آغاز فعالیت مجلس یازدهم انجام داده و این نحوه برقراری ارتباط با مجموعه های علمی که توسط دانشگاه تربیت مدرس انجام شده می تواند با حمایت مجلس شورای اسلامی به نتایج درخشانی در طول فعالیت این دوره از مجلس منتهی شود.

ایجاد شبکه تعامل نخبگان، مهم ترین برنامه مرکز پژوهش‌ها خواهد بود
علیرضا زاکانی با بیان اینکه افتخار دارم فصل جدیدی از فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را آغاز کنم ضمن قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات امنای مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: آقای قاسمی، فردی امین و دلسوز بوده که برای مرکز زحمات زیادی کشیده است. ایشان در دوره مخاطره‌آمیز انتقاد به مجلس با هوشمندی توانسته این شرایط سخت را پشت سر بگذارد و شرایطی را فراهم کند که امروز بتوانیم با افتخار ادامه دهنده این راه باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون انجام ۶ سطح کار در مجلس موضوعیت دارد که بخش اول آن به ایجاد زیرساخت‌ها و مدیریت مجلس برمی‌گردد و نیاز به مدیریت، تنظیم و دقت دارد که رسالت بزرگی است و هیات رئیسه مجلس باید آن را دنبال کند، همچنین تعامل در عرصه ملی از دیگر ویژگی‌های ممتاز این جنس از مدیریت است که از طریق تعامل با کل کشور حاصل می‌شود.

وی افزود: مجلس باید با فکر و اندیشه، ایده و طرح در کشور حرکت کند و به تبع مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه در خدمت مجموعه مدیریت مجلس و تک تک نمایندگان باشد و به گونه‌ای برنامه ریزی کند که شاهد تغییر و تحول از طریق اولویت بندی برنامه ها و حرکت با دقت در جهت تحقق آن باشیم.

زاکانی اظهار کرد: تحقق ایده و برنامه مجلس از طریق حرکت جمعی کمیسیون ها و استفاده از ظرفیت مجموعه های بزرگی همچون دیوان محاسبات امکان پذیر است که نقش موثری در تقویت حوزه نظارت داشته باشند.

وی عنوان کرد: تقسیم کار در سطوح مختلف از دیگر ویژگی های مهمی است که این دوره از مجلس باید از آن برخوردار باشد تا از طریق آن بتوان گام به گام مسیر تعالی را طی کرد، از سوی دیگر آنچه بر این سطوح سایه می‌اندازد استفاده از جوهر انقلابی مجلس مبتنی بر مکتب امام (ره) است که بتواند همه ظرفیت ها را بسیج کند، همچنین تبعیت پذیری از ولی فقیه و نوکری و خدمتگذاری مردم از دیگر ویژگی های ممتاز این دوره از مجلس خواهد بود که ماحصل آن ایجاد مجلسی مستقل است.

زاکانی یادآور شد: مجلس یازدهم از مدیریتی خلاق و پویا برخوردار است که با رویکردهای هوشمندسازی، مردمی سازی، کارآمدسازی و شفاف سازی در جهت تحقق خدمت گذاری شایسته حرکت کرده و آن را از قبل در کارنامه خود ثبت کرده است.

وی افزود: ما در این دوره از فعالیت های مرکز پژوهش های مجلس همکاری با جامعه نخبگان را دنبال می کنیم و با استفاده از این ظرفیت مسیر صحیح اداره کشور را ریل گذاری می‌کنیم تا از این طریق این مرکز در جایگاه رفیعی قرار گیرد.

زاکانی یادآور شد: ایجاد تغییر و تحول در مسیر رشد و تکامل از مهم ترین موضوعاتی است که دنبال می کنیم و تحقق این مهم نیز در گرو ایجاد حلقه وصل نخبگان و حاکمیت است به این معنا که بین حوزه و دانشگاه پیوستگی عملیاتی ایجاد کنیم و زمینه ای را فراهم کنیم که از این ظرفیت بتوانیم در پیش نویس قانون استفاده کنیم، همچنین از بخشی از حاکمیت اعم از عناصر بالادستی همچون شورای نگهبان استفاده خواهیم کرد و با مجموعه های پژوهشی این شورا ارتباط وسیع برقرار خواهیم کرد به گونه ای که نظارت را به ماقبل از خروجی مجلس منتقل کنیم تا با حداقل چالش ها مواجه شده و بتوانیم به یک تکامل یافتگی در حوزه تقنین دست یابیم، از سوی دیگر از ظرفیت مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون اجرای سیاست های سی و پنج گانه ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نظرات بخش دولت و دستگاه قضایی استفاده خواهیم کرد و یک مشارکت پذیری در این زمینه ایجاد می کنیم تا مسیر قانونگذاری تسهیل شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم شبکه نخبگان را ذیل دفاتر این مرکز قرار دهیم و آن ها را به گونه ای ساماندهی کنیم تا بتوان از نظراتشان در رفع مسائل محلی ۲۰۲ حوزه انتخابیه استفاده کرد که این مهم مورد تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی و یکی از دغدغه های نمایندگان مجلس است که مانع نقش آفرینی ملی آن ها می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده از افکار عمومی که در پی یک نظرسنجی در دوره مدیریت اسبق این مرکز انجام شده است زمینه ای را فراهم می کند تا قانونگذاری بر مبنای نیاز جامعه صورت بگیرد و قانون مداری در کشور حاکم شود. ضمن اینکه هر چه مجلس بیشتر با مردم و سایر دستگاه ها تعامل داشته باشد به اتخاذ تصمیمات پخته تری منتهی خواهد شد.

زاکانی در پایان از نظام داده پردازی، ادبیات گفتاری و استفاده از شرایطی که خروجی را به سمع جامعه برساند از نقایص این مرکز یاد کرد که باید اصلاح شود.

کد خبر: ۳۳٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha