۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کلید بانک مرکزی در دست دولت است
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس:

کلید بانک مرکزی در دست دولت است

زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: تورم از جمله مواردی که در دنیا بیش از ۱۹ دلیل برای آن ذکر می کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «محسن زنگنه» افزود: گفته می شود افزایش نقدینگی در جامعه باعث رشد تورم است این حرف در خیلی از اوقات درست به نظر می رسد.

وی اظهارداشت: حداقل در شرایط فعلی به یقین یکی از دلائل اصلی است اما تورم علت های متعدد دیگری هم دارد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: تورم یک شاخص اقتصادی است به خصوص در اقتصادهای امروز بر اساس یک تابع خطی نمی توان به تورم رسید و گفت به فرض شاخص نقدینگی افزایش یافته پس تورم زیاد شده است.

وی در ادامه افزود: در خیلی از کشورها نقدینگی افزایش پیدا می کند اما تورم زیر ۵ تا ۶ درصد است.

زنگنه بیان داشت: اینکه نقدینگی در حال تولید است باید دید در قبالش چه اتفاقی در تولید ناخالص داخلی می افتد، این خیلی مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه کلید بانک مرکزی در دست دولت است، گفت: این بزرگترین مشکلی که در کشور وجود دارد.

وی افزود: نکته دوم اینکه چرا اکثر اقتصاددان های ما البته این موضوع حتی به دوران قبل از انقلاب هم برمی گردد بیشتر متمایل بودن به استفاده از سیاست های پولی یعنی دوای همه چیز جامعه را در بالا و پائین کردن شاخص های بازار پولی مثل نرخ تنزیل بانک ها، نرخ اوراق خزانه و غیره می دانستند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: به همین جهت طبق معمول دولت تا دچار کمبود و کسری بودجه می شود راحت ترین راهی که در پیش می گیرد به نوعی استقراض از بانک مرکزی به شیوه های مختلف است.

وی اظهارداشت: متاسفانه از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه سال جاری ۸,۸ درصد پایه پولی افزایش یافته و ۱۰ تا ۱۲ درصد نقدینگی رشد پیدا کرده است.

زنگنه ادامه داد: نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد نقدینگی داشتیم که این رشد نقدینگی در سال گذشته ۲۴ درصد بوده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت:جدا از رشد نقدینگی عوامل دیگری در تورم امروز جامعه تاثیر دارد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی افزود: همه واقفند که دولت امسال با کسری بودجه مواجه است.

وی اظهارداشت: دولت در سال جاری یک اقدام خوبی انجام داد البته با آن اقدام شاید نتوانست انتظارت تورمی جامعه را پیش بینی کند آن هم این بود که دولت برای نخستین بار به سمت فروش دارایی های خود در قالب سهام در بازار سرمایه پیش رفت و منابع خوبی هم جذب کرد.

زنگنه بیان داشت: این اتفاقی که افتاد عملا دولت نیاز داشت برای اینکه بازار سرمایه را تقویت کند این عرضه را انجام داد و روی بازار سرمایه تبلیغ کرد.

وی ادامه داد: شاخص بازار سرمایه دیروز از مرز دو میلیون واحد هم گذشت و مردم به سمت بازار سرمایه هجوم آوردند وتصور دولت این بود که تبلیغ می کنم و مردم وارد بازار بورس می شوند چون افزایش ثروت و دارایی های خود را می بییند نقدینگی از سایر بازارها به این بازار منتقل و در نتیجه نقدینگی کنترل می شود.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: بطورکلی بازارها در دنیای امروز به هم متصل هستند یعنی نمی توانید در بازار بورس ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصد به اصطلاح سود آوری و ارزش افزوده داشته باشید واز آن طرف بازار دلار، ارز، سکه و ... تکان نخورد بنابراین چیزی که باعث حرکت سایر بازارها شد تا خود را به بازار سرمایه برسانند همان انتظارات تورمی است.

وی افزود: حال گفته می شود با این توصیف چرا مسکن، مصالح ساختمانی و ... در کشور گران شده است.

زنگنه بیان داشت: شرکت های تولید کننده مصالح ساختمانی مثل آهن، فولاد، آلومینیوم و سیمان در بورس حضور دارند.

وی ادامه داد: سهام این شرکت ها یک مرتبه چند ۱۰ درصد رشد کرده وقتی سهام شرکت ها این مقدار در حال رشد هستند عملا یک حبابی بین ارزش واقعی و ارزش ذاتی آنها بوجود می آید.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: حال چطور می تواند ارزش بازار سرمایه را به ارزش واقعی خودش برساند ناخود آگاه کالاها و اجناس گران می شود.

وی افزود: تحلیل کلی اینکه بخشی از تورم موجود در جامعه به جهت افزایش نقدینگی و بخشی هم مربوط به تورم انتظاری که در جامعه ایجاد شده است.

کد خبر: ۳۳٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha