۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کاهش ۳۵ درصدی سرمایه گذاری در سال های اخیر
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد

کاهش ۳۵ درصدی سرمایه گذاری در سال های اخیر

مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس گفت: عامل اساسی رشد تورم در اقتصاد ایران رشد نقدینگی است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: علل و عوامل تورم در اقتصاد ایران امری مشخص و روشن است البته هم می توان عوامل ساختاری، هم عوامل و فشارهای خارجی و هم فشارها و مشکلات داخلی ناشی از سیاست های نادرستی که دولت طی چند دهه بکار گرفته را در نظر گرفت.

وی همچنین اظهارداشت: عامل عمده تورم در اقتصاد ایران استقراض از بانک مرکزی و بی انضباطی مالی بانک هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس گفت: علت استقراض مستقیم و غیر مستقیم از بانک مرکزی کسری بودجه های دولت است.

وی افزود: هزینه های جاری دولت بطور دائم رو به افزایش و در برابر بودجه های عمرانی رو به کاهش است.

مصباحی مقدم اظهارداشت: نکته اینکه به قیمت ۱۲ سال قبل به میزان ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش دولتی در حوزه عمرانی بوده و به قیمت امروز هم ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: پروژه های نیمه کاره ای که دارای توجیه فنی و اقتصادی و از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردارند باید تکمیل و به بهره برداری برسند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس گفت: عامل اساسی رشد تورم در ایران «رشد نقدینگی» است.

وی افزود: این رشد نقدینگی معلول دو علت یکی اتکا به منابع بانک مرکزی و تزریق ریال و دیگری بی انضباطی مالی بانک ها و استقراض از بانک مرکزی است.

مصباحی مقدم اظهارداشت: این عوامل قابل مهار و کنترل است منتها به شرط ها و شروط ها.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران سال ها مبتلا به این بیماری هاست، گفت: اگر کسی بیاید انضباط مالی در سطح بانک ها و بانک مرکزی رعایت و همینطور انضباط مالی را در دولت فراهم کند می توان جلوی این خسارت را گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس افزود: امسال شش میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت و به حساب های خارجی بانک مرکزی واریز شده است اینطور نبوده که ارز در اختیار باشد و بخواهند در بازار عرضه و معادل نقدینگی آن را جمع کنند این یعنی پمپاژ نقدینگی!!

وی اظهارداشت: اگر شش میلیارد یورو را ضرب در نرخ یورو یعنی ۱۸ هزار تومان کرده و حاصل این عدد را ضرب در هفت کنید خواهید دید چه حجمی از نقدینگی در جامعه تزریق شده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: قیمت هر یورو وقتی شش میلیارد یورواز صندوق توسعه ملی برداشته شده حول و هوش ۱۸ هزار تومان بوده ودر ضمن ضریب فزآیندگی پول پرقدرت نیز هفت برابر است.

وی ادامه داد: عملکرد این روش هم استقراض است چون که بانک مرکزی از خودش مایه و پول ندارد اسکناس هایست که چاپ کرده و گذاشته به انتظار این مصوبات و عرضه می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس یادآورشد: اینکه دولت می گوید استقراض نمی کنیم این سخن از نظر علمی کاملا اشتباه است.
 

کد خبر: ۳۳٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha