۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
خروج صنعت زنبورداری از بعد تک محصولی
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری اعلام کرد

خروج صنعت زنبورداری از بعد تک محصولی

بانکی پور، مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، گفت: درحال حاضر صنعت زنبورداری از حالت تک محصولی خارج شده، و علاوه بر تولید عسل، در تولید ژل رویال و زهر زنبور نیز موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بهزاد بانکی پور افزود: برای جهش تولید در صنعت زنبورداری، برنامه ریزی و سعی شده با انتقال فناوری و سرمایه گذاری، علاوه بر عسل، محصولات دیگری، چون ژل رویال و زهر زنبور نیز تولید شود که در این راه موفقیت‌های بسیاری به دست آمده به طوری که در حال حاضر، ایران سومین کشور تولیدکننده انبوه ژل رویال است. وی ادامه داد: در حوزه محصولات دیگر مانند زهر زنبور عسل نیز، موفق به صادرات نخستین محموله شدیم.

بانکی پور گفت: در حوزه تامین سرمایه در گردش صنعت زنبورداری، تلاش بسیاری شده و در سال‌های اخیر، اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش صنعت زنبورداری سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: صنعت زنبورداری ایران در جهان، درحال شناخته شدن است به طوری که موفق شدیم در معتبرترین رویدادهای بین المللی جهان، مقام‌های باارزشی از بعد کیفیت محصولات و فرآورده‌های زنبورعسل به دست آوریم به عنوان مثال دو مدال طلا در معتبرترین رویداد بین المللی ارزیابی کیفی محصولات عسل که با حضور ۱۶۷ تولیدکننده از سراسر جهان در لندن برگزار شد به دست آوردیم. مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری گفت: پیشتر از این نیز، مقام سوم با کیفیت‌ترین عسل دنیا را به دست آورده ایم و همه این‌ها نشان می‌دهد که صنعت زنبورداری ایران در سطح جهان درحال شناخته شدن است و این باعث می‌شود بستر صادرات برای محصولات صنعت زنبورداری کشور فراهم شود.

بانکی پور اضافه کرد: در همین راستا تقاضای بسیار زیادی برای خرید عسل ایران پدید آمده و در آینده نزدیک نخستین محموله عسل ما به آفریقای جنوبی صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری کشور در حوزه صادرات از آنچه که باید بسیار عقب‌تر است، گفت: بخشی از این دلایل، فنی و بخشی مربوط به سیاست گذاری هاست که باعث شده صادرات عسل بسیار پایین بیاید، اما باید از مزیت رقابتی استفاده کنیم تا صادراتمان افزایش یابد.

بانکی پور افزود: یکی از الزامات توسعه صادرات، موضوع معرفی شدن محصول در جهان است و امروز دنیا عسل ایران را به عنوان عسل با کیفیت می‌شناسد. وی ادامه داد: از بزرگترین مشکلات در راه صادرات عسل، نبود استاندارد اجباری برای این محصول است که آسیب زیادی به کیفیت عسل می‌زند البته این موضوع درحال پیگیری است که استاندارد تشویقی در این حوزه تبدیل به استاندارد اجباری شود.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری گفت: به غیر از استاندارد اجباری، استانداردهایی که کشورهای هدف نیز متقاضی آن هستند مانند سموم و آفت کش ها، باید رعایت شود و با نظارت و کنترل دقیق بهترین محصول برای صادرات آماده شود.

بانکی پور تاکید کرد: صنعت زنبورداری در چند ماه اخیر، به واسطه شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی دیده است و امیدواریم به عنوان یکی از زیربخش‌های آسیب دیده توسط دولت مورد توجه قرار گیرد و صندوق حمایت از صنعت زنبورداری نیز این آمادگی را دارد که در کنار دولت به جبران برخی از این خسارت‌ها کمک کند.

وی اضافه کرد: برای تامین نهاده‌های با قیمت ارزان در حوزه زنبورداری، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تشکل‌ها توسط صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری قرار می‌گیرد و آن‌ها نهاده‌های زنبورداران را تامین می‌کنند و تسهیلاتی که به این تشکل‌ها تخصیص داده می‌شود عمدتا با سود چهار درصد و به صورت قرض الحسنه است.

بانکی پور گفت: از دیگر فعالیت‌هایی که در حوزه زنبورداری آغاز شده، تحقیق، توسعه و تولید محصولات آرایشی بهداشتی، غذایی و دارویی از محصولات زنبور عسل است.

کد خبر: ۳۳٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha