۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
خودرو بازهم گران‌تر می‌شود/ قیمت گذاری خودرو بر اساس دلار ۲۰ هزار تومانی
استپ وی ۳۹۰ میلیون، تیبا ۱۱۰ میلیون شد

خودرو بازهم گران‌تر می‌شود/ قیمت گذاری خودرو بر اساس دلار ۲۰ هزار تومانی

کاکایی کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه قیمت های فعلی در بازار خودرو بر مبنای ارز ۱۷ هزار تومانی است، می‌گوید: با توجه به رشد قیمت دلار، بهای خودرو هم در ماه‌های آینده با شیب ملایمی روند صعودی به خود می‌گیرد.

بازار؛ گروه صنعت: هم زمان با تعطیلات تابستانه نارنجی پوشان جاده مخصوص قیمت خودرو در بازار سر به فلک گذاشته است. حالا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۷۰ میلیون تومان و تیپ ۵ هم ۲۰۲ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. پژو ۴۰۵ تنها ۳ میلیون تومان تا رسیدن به ۱۵۰ میلیون تومان فاصله دارد. سمند ال ایکس هم حدود ۱۴۸ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. ال ۹۰  و استپ وی که عرضه آن به شدت کاهش یافته رشد بیشتری نسبت به سایر خودروها تجربه کرده و به ترتیب حدود ۲۵۰  و ۳۹۰ میلیون تومان در بازار فروخته می شود. البته امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو بر این باور است که رشد قیمت خودرو به صورت آرام بازهم ادامه خواهد داشت. او به بازار می‌گوید که افزایش قیمت دلار با کمی‌ تاخیر روی قیمت محصولات صنعتی می‌نشیند. حالا که کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان دیگر بعید به نظر می‌رسد، قیمت‌ها در بازار خود را با دلار ۲۰ هزار تومان تطبیق می‌دهد. به گفته او در صورتی که روند روبه رشد بهای دلار بازهم ادامه داشته باشد بازهم شاهد رشد آرام قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

قیمت های فعلی که در بازار اعلام می شود بر مبنای دلار ۱۷ هزار تومانی است چرا که  افزایش قیمت دلار به سرعت خود را در صنعت نشان نمی‌دهد. به همین دلیل شاید خریداری وجود نداشته باشد اما با توجه به اینکه امیدی به افت  قیمت دلار نیست، بازهم بهای خودرو تغییر می‌کند.

حقوق به ریال، خرید به دلار
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اما دلیل گرانی را کمبود عرضه و البته کاهش ارزش پول ملی می‌داند، او در اینباره به بازار می گوید: از دو هفته اخیر تاکنون نیز قیمت خودروها در بازار روند افزایشی داشته و از آن جا که عرضه به بازار به میزان کافی نیست، دارندگان و فروشندگان خودرو تعیین کننده قیمت خودرو بوده و قیمت‌ها را در بازار تعیین می کنند. از طرفی خریداران هم که نگران رشد قیمت‌ها هستند به  این قیمت‌های غیر منطقی تن می‌دهند.

به گفته او، بسیاری از فروشندگان قیمت خودرو را مدام با قیمت دلار مقایسه می‌کنند. چرا باید در کشوری که مردم آن به ریال حقوق می‌گیرند قیمت محصولات بر مبنای دلار تعیین شود و کوچکترین تغییر در بهای این ارز  قیمت سایر کالاها را تحت تاثیر قرار دهد.

تولید خودرو قفل می‌شود
برخی از مسئولین می‌گویند که با وجود رشد قیمت‌ها خریدی و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد اما فعالان بازار از روزهای داغ معاملات خودرو خبر می‌دهند. امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو که معتقد است روند روبه رشد قیمت خودرو در بازار بازهم ادامه خواهد داشت، می گوید: قیمت های فعلی که در بازار اعلام می شود بر مبنای دلار ۱۷ هزار تومانی است چرا که افزایش قیمت دلار به سرعت خود را در صنعت خود را نشان نمی‌دهد. به هر حال  افزایش بهای ارز تا روی قیمت صنایع مختلف بنشیند کمی‌ زمان می‌برد. بنابر این شاید خریداری وجود نداشته باشد اما با توجه به اینکه امیدی به افت  قیمت دلار نیست، بازهم بهای خودرو تغییر می‌کند.

او ادامه می‌دهد: پیش بینی بعدی من این است که تولید در مرحله بعدی قفل کند. چرا که همزمان با افزایش قیمت ارز قیمت محصولاتی همچون فولاد و مس هم مدام در حال افزایش است.

قیمت تیبا ۲ مرز ۱۱۰ میلیون تومان و تیبا معمولی ۹۷ میلیون را هم رده کرده و خودرویی همچون دنا پلاس به قیمت ۲۶۵ میلیون تومان معامله می شود. هم اکنون پارس تیو فایو ۲۱۲ میلیون، دنا معمولی ۲۲۴ میلیون تومان و جک s۵ هم ۵۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است

تیبا ۱۱۰ میلیون تومان شد
آنگونه که فعالان بازار می گویند قیمت تیبا ۲ مرز ۱۱۰ میلیون تومان و تیبا معمولی ۹۷ میلیون را هم رده کرده و خودرویی همچون دنا پلاس به قیمت ۲۶۵ میلیون تومان معامله می شود. هم اکنون پارس تیو فایو ۲۱۲ میلیون، دنا معمولی ۲۲۴ میلیون تومان و جک s۵ هم ۵۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

اما در حالی قیمت خودرو در بازار سر به فلک گذاشته که قرار بود با اعلام قیمت‌های جدید کارخانه، بازار فقط مجاز به افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به کارخانه باشد اما به نظر می‌رسد این ابلاغیه‌ها تنها در حد حرف بوده  و بازار مسیر خود را طی می‌کند.

کد خبر: ۳۳٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      0 0
      سلام به امیدخداروزی که این دو خودروساز ورشکست بشن مردم جشن بگیرن خیلی دارن ظلم میکنن