۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
منطقه ۵ تهران رتبه نخست ساخت و ساز/ سرعت تولید مسکن کُندتر شد
بازار گزارش می دهد

منطقه ۵ تهران رتبه نخست ساخت و ساز/ سرعت تولید مسکن کُندتر شد

در حالیکه افت تولید مسکن همچنان نگران کننده به نظر می رسد آمارها حاکی از این است منطقه ۵ تهران در کنار بیشترین آمار رشد قیمت، بالاترین تولید مسکن را نیز به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که زمستان سال گشته ساخت بیش از ۱۰۳ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور آغاز شد که در مقایسه با فصل پاییز همان سال رشد ۲۱ درصدی از خود نشان می دهد. اما وضعیت کنونی تولید مسکن بعد از شیوع ویروس کرونا نشان می دهد که تولید مسکن و صدور پروانه های ساختمانی با یک روند نزولی شدیدی مواجه شده است.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اغلب کسب و کارها از بهمن ماه سال گذشته باعث شد تا برخی فعالیتها مثل بخش مسکن به شدت دچار رکود شوند. در بهمن ماه سال گذشته مقرر شد تا کارگاههای ساختمانی با هدف کنترل ویروس کرونا تعطیل شوند. این اقدام باعث شد تا اغلب سازندگان که قصد داشتند در ابتدای سال جاری برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند مردد شوند.

صدور پروانه ساختمانی در چند ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه صدور پروانه ساختمانی در چند ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است گفت: کاهش صدور پروانه های ساختمانی و در نهایت افت تولید مسکن موجب جهش قیمت مسکن در آینده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طبق آمارهای به دست آمده بیشترین آمار تولید مسکن در تهران مربوط منطقه ۵ تهران است گفت: میزان صدور پروانه ساختمانی در تهران در چهار ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است گفت: کاهش ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی تنها مختص به امسال نیست اما به هر حال کاهش صدور پروانه ساختمانی و در نهایت کاهش تولید مسکن می تواند در آینده بر عدم تعادل بازار مسکن و رشد قیمت مسکن اثر بگذارد.

مرکز آمار نیز در تازه ترین گزارش خود نوشته است که در آخرین فصل از سال ۹۸ شهرداری های کشور ۳۳ هزار و ۹۱۱ فقره پروانه ساختمانی صادر کردند. این عدد به معنای احداث نزدیک به ۳۴ هزار ساختمان مسکونی با میانگین ۳ واحد مسکونی در هر ساختمان در کل کشور طی سه ماه پایانی سال گذشته است.

بررسی های اولیه درباره علت رشد ساخت و ساز مسکونی در شهرها در فاصله پاییز تا زمستان پارسال حکایت از نقش طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن دارد. این طرح در پایان سال گذشته با شروع عملیات ساختمانی در شهرهای کشور همراه شد بنابراین اگر چه سازندگان و تولیدکنندگان مسکن در زمستان پارسال به دلیل جهش قیمت زمین نتوانستند مثل سال قبل از آن (زمستان ۹۷) عمل کنند و در بازار مسکن سرمایه گذاری انجام دهند اما حمایت دولت از آنها در قالب واگذاری زمین ۹۹ ساله در طرح اقدام ملی مسکن در نهایت باعث شد میزان عرضه و ساخت و ساز در زمستان ۹۸ نسبت به پاییز ۹۸ (تغییرات فصلی) افزایش چشمگیر پیدا کند.

حدود ۱۷ درصد از ساخت و سازهای انجام شده مربوط به شهر تهران است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سه ماه آخر سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران احداث شد که این تعداد واحد ۸ درصد بیشتر از پاییز همان سال گزارش شده است.

منطقه ۵ که همیشه بیشترین معاملات خرید و فروش آپارتمان در آنجا انجام می شود محل بیشترین ساختمان جدید گزارش شده است

در بین مناطق مختلف تهران، منطقه ۵ که همیشه بیشترین معاملات خرید و فروش آپارتمان در آنجا انجام می شود محل بیشترین ساختمان جدید گزارش شده است.  سه ماهه پایانی پارسال یک هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی جدید در این منطقه بنا شد.

گزارش مرکز آمار درباره ارتفاع ساختمان های مسکونی نیز اطلاعات قابل توجهی ارایه می کند.  در کل کشور حدود یک سوم از ساختمان های جدید با کاربری مسکونی که زمستان سال گذشته احداث شدند فقط یک طبقه ارتفاع داشته اند. بخش زیادی از این ساختمان ها در شهرهای کوچک کشور ایجاد می شوند. در این شهرها خانوارها عمدتاً در خانه های حیات دار و مستقل آن هم با مساحت بزرگ ساکن می شوند.

بیشترین متراژ پروانه صادره در دو ماه اول امسال مربوط به منطقه ۵، ۴ و ۲۰ 
سلیمی مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در مورد مناطق دارای بیشترین پروانه صادره نیز با بیان اینکه در سال ۹۸، منطقه ۱۵ با صدور ۱۱۷ پروانه در صدر جدول قرار دارد و در سال ۹۹ نیز باز هم منطقه ۱۵ با صدور مجوز ساخت ۸۷ واحد همچنان در صدر صدور پروانه قرار دارد، گفته بود: بعد از آن در سال ۹۸، منطقه ۴ با صدور ۱۱۰ پروانه و امسال هم منطقه ۱۴ با صدور ۷۹ پروانه به رتبه دوم صعود کرده است؛ البته در سال جاری منطقه چهار به مرتبه سوم تنزل یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ضعیف‌ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه منطقه ۶ با ۱۸ پروانه بوده اما امسال منطقه ۹ با صدور ۱۷ پروانه در صدر ضعیف‌ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه قرار دارد، گفت: بعد از آن مناطق ۱۰، ۳ و ۹ نیز جزو مناطقی هستند که کمترین پروانه صادر شده را داشتند که البته در اواخر سال گذشته شاهد تغییر مدیریتی در منطقه ده بودیم که این مسئله بر روند صدور پروانه در این منطقه تاثیرگذار بوده است.

به گفته وی، بیشترین متراژ در سال ۹۸ را مناطق ۲۰، ۲۲ و ۴ داشتند که در سال جاری در این شاخص مناطق ۵، ۴ و ۲۰ جزو سه منطقه‌ای هستند که بیشترین متراژ پروانه صادره در دو ماه اول سال ۹۹ را داشتند و مناطق ۱۶ و ۱۰ نیز در سال جاری کمترین متراژ در پروانه‌های صادره را داشتند؛ اما لازم به یادآوری است که شاخص متراژ و تعداد همیشه نمی‌توانند شاخص عملکرد یک منطقه باشد چراکه متراژ یک پرونده صادره در مناطقی همچون ۲۲ ممکن است با کل متراژهای صادره در مناطق کوچک‌تر همچون ۱۵ و ... برابری کند و به همین دلایل هر منطقه باید نسبت به شرایط خود بررسی شود.

به گفته سلیمی، در کل شاهد کاهش ۵۲ درصدی صدور پروانه در شهر تهران در سال ۹۸ و دو ماه اول سال ۹۹ هستیم.

 با توجه به نوسانات بازار ارز، گرایش مردم به بورس، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ... پیش‌بینی می شود که احتمالا در سال ۹۹ حداکثر حدود ۸۰۰۰ پروانه ساختمانی صادر شود که البته این عدد احتمالی، نسبت به کل آمار سال ۹۸ کمتر است.  

اگر قبول داشته باشیم که صنعت ساختمان و ساخت و ساز در کشور ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با چندصد نوع فعالیت صنفی و صنعتی دارد، قطعا کاهش صدور پروانه‌ تاثیر زیادی روی سایر صنایع کشور خواهد داشت

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که کاهش ۵۰ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در آینده برای بخش تولید و قیمت مسکن آثار منفی خواهد داشت، گفته بود که اگر قبول داشته باشیم که صنعت ساختمان و ساخت و ساز در کشور ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با چندصد نوع فعالیت صنفی و صنعتی دارد، قطعا کاهش صدور پروانه‌ تاثیر زیادی روی سایر صنایع کشور خواهد داشت.

وی افزود: از آن جایی که توجیه اقتصادی برای سازندگان حوزه مسکن وجود ندارد روند کاهش ساخت و ساز در کشور به چشم می خورد. اما به نظر می رسد یکی از دلایلی که در چند ماه گذشته بر تمام مشاغل و کسب و کارها اثر گذاشته است بیماری کرونا بوده است.

با توجه به شرایط موجود و ادامه محدودیتها برای کاهش شیوع ویروس کرونا کارگاههای ساختمانی با اعمال محدودیت های بیشتری همراه شوند و تولید مسکن سرعت خود را از دست بدهد

پیش‌بینی می شود که احتمالا در سال ۹۹ حداکثر حدود ۸۰۰۰ پروانه ساختمانی صادر شود که البته این عدد احتمالی، نسبت به کل آمار سال ۹۸ کمتر است. حال اگر این عدد صدور پروانه ساختمانی نیز محقق شود به نظر می رسد تولید مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته افت قابل ملاحظه ای پیدا کند. چرا که با توجه به شرایط موجود و ادامه محدودیتها برای کاهش شیوع ویروس کرونا کارگاههای ساختمانی با اعمال محدودیت های بیشتری همراه شوند و تولید مسکن سرعت خود را از دست بدهد.  

کد خبر: ۳۳٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha