۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
فاجعه بیکاری در صنایع پائین دستی فولاد
معاون قضایی دادستان کل کشور مطرح کرد

فاجعه بیکاری در صنایع پائین دستی فولاد

عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: فاجعه بیکاری در صنایع پائین دستی فولاد در راه است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سعید عمرانی» افزود: تمامی زنجیره فولاد از سنگ آهن، کنسانتره، ورق، محصولات اولیه و نهایی همه تولید داخل است و میزان تولید هم هزار تن بیشتر از مصرف داخلی است.

وی اظهارداشت: مشکلات اساسی اینکه تولیدکنندگان بالا دستی به مصوبات تنظیم بازار، وزارت صمت و غیره عمل نمی کنند یعنی آن مقداری که باید عرضه کنند به قول فولادی ها قطره چکانی عرضه می کنند این در حالیکه تولید و اشتغال صنایع پائین دستی روز به روز در حال کاهش است.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: حتما یک روزی به این رانت ها، امضاهای طلایی، فولاد کجا رفته و کجا تقسیم شده و مشتری های مچینگ چه کسانی بوده اند رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وقتی بورس کالا فعال است عرضه محصولات خارج از بورس یا مچینگ نباید اتفاق بیفتد پس این قاعده مچینگ چیست، افزود: این یک تناقض آشکار است یا باید قائل به بورس کالا و کشف قیمت در بورس یا حواله فروشی که همین مچینگ یا حیاط خلوته باشیم.

عمرانی اظهارداشت: جمع این ها در اقتصاد یک امر غیر متعارفی است و از طرفی مچینگ هم شفاف نیست که وجود ۵۰۰ مشتری ناشناس در این زمینه خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

معاون قضایی دادستان کل کشور بر لزوم ساماندهی بازار فولاد و رفع مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پائین دستی گفت: مشکل فولاد ارتباطی به تحریم و ارز ندارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم عرضه مواد اولیه، ویژه فروشی و ایجاد رانت فاجعه در تعطیلی صنایع پایین دستی تولید محصولات فولادی و بیکاری کارگران در راه است.

عمرانی بیان داشت: ساماندهی بازار فولاد یک راهکار ساده دارد و آنهم اینکه عرضه به اندازه کافی، شفافیت در خریداران و همینطور ثبت مقدار مصرف و تولید کارخانجات تولید کننده در سامانه ای مثل بهین یاب است.

وی تصریح کرد: این راهکار بسیار ساده ای مورد عمل قرار نمی گیرد که جای تعجب دارد.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: فولاد بر خلاف اسمش بر سر سفره مردم است وقتی گران می شود روی همه کالاها اثر مستقیم می گذارد.

وی در ادامه هشدار داد: عزیرانی که با پول مردم ده ها میلیارد دلار صرف ساخت کارخانه های فولادسازی کرده اند امروز مقابل مردم نایستند.

کد خبر: ۳۳٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha