۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی در انتظار تخصیص ارز
دبیر انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرد

۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی در انتظار تخصیص ارز

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: همچنان ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی مربوط به سال ۹۸ در انتظار تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «مسیح کشاورز» افزود: بانک مرکزی جهت تخصیص ارز نیمایی برای برنج رسوبی سال ۹۸ در گمرکات که باید امسال به این محموله ها ارز اختصاص می داد متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده و هنوز ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرکات وجود دارد که متاثر از گرما در حال از بین رفتن است.

وی اظهارداشت: دی ماه سال گذشته دوره ممنوعیت واردات برنج به اتمام رسید و این قضیه با انتقال شرح وظایف از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت مصادف شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: طبق معمول واردکنندگان کالای خود را به بنادر کشور وارد و پس از تخصیص ارز محموله های خودرا ترخیص و به بازار عرضه می کردند.

وی افزود: متاسفانه در آن مقطع بانک مرکزی و وزارت صمت در خصوص عملکرد ارزی اختلاف داشتند و این قضیه زمان برد و نتوانستند به نتیجه برسند.

کشاورز تصریح کرد: در این فاصله وزارت صمت، بانک های عامل و گمرک پس از انجام هماهنگی های لازم به وارد کنندگان اعلام کردند می توانید ترخیص کالا را بصورت درصدی انجام دهید که هم بازار جبران شود و به آرامش برسد و هم کالا در گمرکات و بنادر رسوب نکند.

وی ادامه داد: این قضیه از بهمن ماه سال ۹۸ آغاز شد و تا فروردین ماه سال ۹۹ به طول انجامید یعنی قبل از تغییر گروه کالایی که در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: تغییر گروه کالایی یک استراتژی کشوری بود به جهت مشکلاتی که در بحث تامین ارز وجود داشت.

وی افزود: ترخیص کالا بصورت درصدی به امید اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان برنج اختصاص دهند کالا به قیمت تمام شده بر آورد و به بازار مصرف عرضه شد، این حاصل سال ها اعتمادواردکنندگان برنج به دولت بود.

کشاورز تصریح کرد: پس از این قضیه هرچه به سمت جلو رفتیم دیدیم که مسئولان پاسخگو نیستندو شش ماه گذشته هیچ اعتنایی به این موضوع ندارند و می گویند ارز برنج های وارداتی باید به شکل نیمایی باشد.

وی بیان داشت: نخستین آسیب بعد از ضرر وزیان به وارد کنندگان، سلب اعتماداز بانک مرکزی است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: بانک مرکزی خیلی از مسائل را وتو و عامل خیلی از بحران هاست از اینرو ضرورت دارد ترمز بانک مرکزی با این رویکرد کشیده شود.
 

کد خبر: ۳۳٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha