۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی در انتظار تامین اعتبار؛ زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی در انتظار تامین اعتبار؛ زمین‌هایی که همچنان تشنه هستند

ایلام- طرح‌های نیمه‌کاره ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی در مناطق مختلف استان ایلام نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل شدن است، بسیاری از این طرح‌ها سال‌ها است منتظر اعتبار هستند تا زمین‌های تشنه کشاورزان را آبیاری کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران دارای ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که تاکنون فقط ۱۵۰ هزار هکتار آن آبی شده است و مابقی زمین های کشاورزی به صورت دیم کشت می شود.

وجود سدهای مختلف در کنار شهرهای استان ایلام فرصتی مناسب برای استفاده از آب این سدها برای توسعه کشاورزی است، اما استفاده از آب این سدها برای توسعه کشاورزی منوط به اجرای طرح های ایستگاه پمپاژ کشاورزی است.

در حال حاضر ایستگاه های مختلفی در کنار سدها و رودخانه های استان برای توسعه کشاورزی در دست اجراست که متاسفانه بیشتر این طرح ها به دلیل نبود اعتبار معطل مانده است.

طبق آمارها بیش از ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان ایلام وجود دارد که نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستند.

 معطلی چندساله ایستگاه پمپاژ کشاورزی تلخاب، زید و زرانگوش در بدره
شهرستان بدره از جمله مهمترین مناطق استان ایلام برای توسعه کشاورزی است که بیشتر زمین های کشاورزی این منطقه دیم هستند، در حالی آب سد سیمره از کنار این شهرستان می گذرد.

در حال حاضر دو ایستگاه پمپاژه تلخاب، زید و زرانگوش و شهرک ولیعصر در این شهرستان در حال اجرایی شدن است که در صورت بهره برداری بیش پنج هزار از اراضی این شهرستان آبی می شود.

فرماندار بدره در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت طرح های ایستگاه پمپاژ در سطح شهرستان اظهار کرد: وجود رودخانه سیمره فرصتی مناسب برای توسعه فعالیت های کشاورزی در سطح منطقه است.

یونس آزادی بیان کرد: در حال حاضر چند طرح مهم در حوزه ایستگاه پمپاژ کشاورزی در این شهرستان در حال اجرایی شدن است.

وی با اشاره به اینکه روزهای اخیر استاندار ایلام دستور ویژه برای تکمیل پروژه های ایستگاه پمپاژ کشاورزی شهرستان صادر کرده است، افزود: عدم تخصیص آب، برق رسانی و...از مهمترین مشکلات بر سر راه ایستگاه های پمپاژ شهرستان است.

 عدم تخصیص آب، برق رسانی و...از مهمترین مشکلات بر سر راه ایستگاه های پمپاژ شهرستان بدره است

وی بیان کرد: ایستگاه پمپاژ کشاورزی تلخاب، زید و زرانگوش در بدره بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال جاری تکمیل می شود.

مردم محروم هلیلان در انتظار ایستگاه پمپاژ کهره داجیوند
شهرستان هلیلان جزو محروم ترین مناطق استان ایلام شناخته می شود، مردم این شهرستان به دلیل نبود شغل هر ساله دست به مهاجرت می زنند، در حالی که اراضی کشاورزی بدون داشتن آب در این شهرستان سال هاست در انتظار ایستگاه پمپاژ کهره داجیوندهستند.

علاوه بر هلیلان ایستگاه های پمپاژ متعددی در شهرستان های آبدانان، مهران، دره شهر، ایوان و...نیز وجود دارند که همگی آنها با مشکل اعتباری مواجه هستند.

تکمیل ۱۸ ایستگاه پمپاژ ایلام در دستور کار
معاون عمرانی استاندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت های رودخانه های استان ایلام برای توسعه کشاورزی در استان ایلام، گفت: در حال حاضر ۱۸ ایستگاه پمپاژ کشاورزی در استان در حال اجرایی شدن است.

احمدی کرمی بیان کرد: در سال های اخیر بیش از سه هزار میلیارد تومان در حوزه آب و خاک استان ایلام سرمایه گذاری شده است.

 در سال های اخیر بیش از سه هزار میلیارد تومان در حوزه آب و خاک استان ایلام سرمایه گذاری شده است

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از طرح های حوزه آب کشاورزی استان ایلام تا یک سال آینده بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی می شود، گفت: هفته گذشته در دیدار مسئولان استان ایلام با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی،  ۸۵ میلیارد ریال برای توسعه شبکه های آبیاری نوین اختصاص یافت.

کرمی بیان کرد: تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ استان از جمله ایستگاه های پمپاژ آبی هلیلان، سیروان، دهلران دره شهر و هزارانی آبدانان باعث افزایش رشد تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغالزایی در استان می شود.

وی گفت: علاوه بر طرح های ایستگاه پمپاژ، طرح های سامانه گرمسیری و احیای دشت های ایلام نیز در حال اجرایی شدن است که از طرح احیا اراضی دشت های کشاورزی استان   ۵۰ هزار هکتار توسط وزارت نیرو به اتمام رسیده و در فاز دوم ۹هزار هکتار آن باقی مانده که نیاز به تامین اعتبار برای تکمیل دارد.

وی اضافه کرد: همچنین از طرح سامانه گرمسیری ۱۸هزار هکتار باقی مانده که نیازمند توجه ویژه در بحث اعتبارات است.

اختصاص اعتبار لازم برای تکمیل ایستگاه پمپاژ کشاورزی ایلام
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام نیز روز گذشته در گفتگو با رسانه های استان اعلام کرد: برای تکمیل ایستگاه پمپاژ کشاورزی استان در سال جاری ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

رحمت الله قیصوری بیان کرد: تکمیل طرح های ایستگاه پمپاژ تامین آب اراضی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی برای سال جاری در نقاط مختلف استان تامین اعتبار شده است.

طبق گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام با تکمیل عملیات اجرایی ۱۴ مورد ایستگاه پمپاژ ۱۸ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل می شود.

همچنین با اجرای این طرح ها سه هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد و ۱۵۰ هزار تن به میزان تولید محصولات کشاورزی استان افزوده می شود، علاوه بر این قطعا این طرح ها نقشی اساسی را در اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، تامین امنیت غذایی جامعه و توسعه پایدار اقتصادی ایفا خواهد کرد.

بسیاری از مناطق مختلف استان ایلام دارای مشکلات اقتصادی و کسب درآمد هستند، افزایش تولیدات کشاورزی در مناطق محروم استان می تواند نقش مهمی در افزایش درآمد مردم داشته باشد.

ظرفیت های بزرگ سدها و رودخانه های استان ایلام باید برای رفع محرومیت استان ایلام به کار گرفته شود، این مهم جز با سرمایه گذاری دولت محقق نمی شود.

کد خبر: ۳۳٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha