۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
 رشد ۷۰ درصدی قیمتها با تورم انتظاری/ نرخ تورم را ۴۰درصد اعلام کنید
کارشناسان در گفتگو با «بازار» پیش بینی کردند؛

رشد ۷۰ درصدی قیمتها با تورم انتظاری/ نرخ تورم را ۴۰درصد اعلام کنید

کارشناس معتقدند؛ با افزایش نرخ سود بانکی و بازار بین بانکی نه تنها سرمایه ها از بازارهای موازی نظیر سکه و ارز جذب بازار مطمئن بانکی می شود، بلکه چنین شیوه ای مانع ورود منابع بانک ها به بورس و سایر بازارهای سفته بازی که تورم انتظاری را شعله ور می کند، خواهد شد.

اسدالله خسروی؛ بازار: سیاست کاهش نرخ سود بانکی در سالجاری تبعات منفی فراوانی را به دنبال داشت از خروج سپرده های  و سرازیر شدن آن به بازارهای موازی گرفته تا فعال شدن بازارهای سفته بازی. به عقیده کارشناسان این رویکرد کاملا غیر کارشناسی در شرایط کنونی اقتصاد باعث شد نظم بازارها به هم بریزد و خود بانک ها که زمانی برای جذب سپرده ها جایزه می گذاشتند با بی توجهی به این موضوع بصورت غیر مستقیم و از طریق شرکت های زیر مجموعه خود منابع هنگفت موجود در بانک را به بازارهای سود آور چون بورس و بعضا ارز و سکه ببرند.

فاصله بسیار زیاد نرخ سود بانکی با نرخ تورم
 
از طرفی چون نرخ ۱۵ درصدی سود بانکی با تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور همخوانی ندارد و روز به روز ارزش پول (سپرده ها) در سیستم بانکی کم می شد بنابراین بخش عمده سپرده گذاران با خروج پولهای خود از بانک ها برای حفظ داریی هایشان به بازارهای سودآور حمله ور شدند که نتیجه این رویکرد غیر کارشناسانه به افزایش قیمت ها در بازار و در نهایت رشد نرخ تورم و ایجاد تورم انتظاری در کشور شد.
در این باره محسن صادقی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» می گوید؛ وقتی مردم تورم بسیار بالا را با مشاهده رشد بی حد حصر قیمت ها در بازار می بینند خود را به آب و آتش زده تا دارایی هایشان را به بازارهای پرسو ببرند البته این اقدام زمانی نمود عملی به خود می گیرد که مردم کاهش روزانه ارزش پول ملی را با چشم خود می بینند.

سیگنالی که تورم انتظاری به بازار می دهد تا قیمت ها افزایش یابد!
وی تنها راه علاج ممانعت از رشد قیمت ها در بازار را برنامه ریزی بانک مرکزی و مسئولان دولتی برای کاهش انتظارات تورمی در کشور عنوان کرد و افزود: دو برابر شدن قیمت ها و رشد خزنده همه کالا و خدمات در بازار، سیگنال تورم انتظاری را به مردم می دهد که این موضوع به افزایش ۲ برابری کرایه خانه، رشد شاخص های در بازار سرمایه و گرانی ارز و سکه و... در بازار شده است.
این کارشناس مالی با بیان اینکه سیاست اشتباه بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی باعث شد تا سپرده ها از بانک ها خارج و سمت و سوی بازارهای سودده را در پیش گیرند افزود: نتیجه چنین رویکرد اشتباهی افزایش سفته بازی را در بازارها شد و گرانی و تورم را نصیب کشور کرد.
صادقی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای ممانعت از رشد تورم انتظاری باید حراج های هفتگی اوراق بدهی را با نرخ بالا از سر گیرد تا از یک طرف منابع بانکی صرف خرید اوراق و از طرفی با حرکتی رو به عقب نرخ سود بانکی را چند درصد بالا ببرد تا سرمایه ها دوباره به بانک ها برگردنند. این در حالی است که با افزایش نرخ سود بانکی و کوچ سرمایه گذاران این بازار به سرمایه گذاری در بانک ها،  بی شک قیمت ارز در بازار نزولی می شود.

بانک مرکزی نرخ تورم ۲۲ درصدی هدف گذاری شده را تغییر دهد
وی با بیان این که هدف گذاری تورم ۲۲ درصدی تا پایان سال هیچ تاثیری بر روی بازار نگذاشته است، گفت: اگر رقم تورم تغییر یابد انتظارت تورمی تا حدی از بین می رود بنابراین بانک مرکزی باید به مردم اطمینان بدهد که نرخ تورم اعلام شده غیر واقعی است. این کارشناس اقتصادی افزود: بانک مرکزی همچنین باید گواهی سپرده با نرخ بالا را منتشر کند تا وضعیت سفته بازی کم شود افزایش قیمت با رشد قیمت ۶۰ تا ۷۰ درصدی آن در بازار ابتدا بازارها با دوام  نظیر بازار سهام ارز و مسکن را در برگرفته و اگر این افزایش قیمت به مواد غذایی و کالاهای مصرفی برسد فاجعه است.
صادقی معتقد است؛ انتظارت تورمی روز به روز بر رشد تورم می افزاید در چنین شرایطی بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد فزاینده نرخ تورم باید عددی غیر از ۲۲ درصدی هدف گذاری شده را با نرخ حدود ۴۰ درصد به مردم و فعالان اقتصادی اعلام کند تا انتظارت تورمی بیش از این شکل نگیرد.

انتظارت تورمی در جامعه روز به روز بیشتر می شود
به گزارش «بازار» این در حالی است که افزایش نرخ ارز از یک طرف و ورود سرمایه ها به بازارهای سفته بازی با هدف سودآوری و حفظ ارزش دارایی از طرف دیگر باعث رشد روز افزون قیمت ها در بازار شده است تا انتظارات تورمی در کشور روز به روز بیشتر شود.
افزایش قیمتی که همه این روزها بدنبال تبدیل پول و دارایی های خود به کالاهای ارزشی نظیر طلا، سکه، ارز و...و یا بردن سرمایه هایشان به سایر بازارهای سود آور نظیر بورس و...هستند. این به هم ریختگی بازارها تبعات منفی خود را بر افزایش سطح عمومی قیمت ها و رشد نرخ تورم در کشور به جای گذاشته است تا جایی که اکنون کسی به رقم نرخ تورم اعلامی ۲۶ درصد نقطه ای مرکز آمار توجه ای نمی کند زیرا مردم هر روز افزایش قیمت ها را می بینند و تورم بالا را لمس می کنند.
صادقی کارشناس مالی در ادامه درباره بی اعتمادی مردم به رقم ۲۶ درصدی نقطه ای نرخ تورم تیر ماه که از سوی مرکز آمار اعلام شد گفت: انتظارات تورمی بدنبال افزایش نرخ ارز و رشد قیمت ها در جامعه بشدت بالا رفته است بنابر این بازار و خود مردم عکس العملی به تورم اعلام شده از سوی مراجع آماری نشان نمی دهند و اعتمادی به آن ندارند.

ضرورت مهار تورم انتظاری برای جلوگیری از التهاب بازار
وی مهمترین مسئله امروز کشور را بحث مهار تورم انتظاری عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی و نهادهای مرتبط باید تمام تلاش خود را در این مسیر به کار گیرند تا التهاب سفته بازی در بازارها فروکش شود چرا که انتظارت تورمی مشکلات فراوانی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.
این کارشناس مالی به رشد شاخص ها در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: رونق بورس به دلیل تورم بالا در کشور است که باعث شده قیمت ها در این بازار بالا در نظر گرفته شود. البته بانک مرکزی ابتدا از رشد و رونق بازار سرمایه استقبال کرد و فکر می کرد رشد و نمو شاخص ها برای اقتصاد کشور خوب است اما الان وقتی می بیند خود بورس یک تورم ضمنی را به اقتصاد کشور تزریق می کند نگران است.

ورود سرمایه ها به بازارهای موازی سفته بازی در پی رشد نرخ تورم 
جبارکوچکی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» تلاطم ارزی که بخش عمده آن ناشی از تغییر نرخ سود بانکی است گفت: رویکرد بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا منابع بانکها به سمت بازارهای سودآور که اقتصاد کشور را به هم می ریزد روانه شود.
وی با بیان اینکه تغییر نرخ سود بانکی بدون در نظر گرفتن تبعات آن بر اقتصاد کشور تاثیر گذار شده و بازارها را به هم می ریزد افزود: اکنون که سرمایه گذاران بازارهای مطمئنی را نمی بینند بنابراین برای از دست نرفتن ارزش دارایی هایشان وارد بازارهای که معمولا سفته بازی است می شوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز و سکه در بازار ناشی از ناکارآمدی های سیاست گذاران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که آنها برنامه درستی برای مهار قیمت ها و ساماندهی بازار ارز را ندارند.

کد خبر: ۳۳٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha