۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
بازار معاملات مسکن تحت تاثیر تورم و کرونا
یادداشت وارده؛

بازار معاملات مسکن تحت تاثیر تورم و کرونا

گرگان- «بازار مسکن در شهر گرگان این روزها متأثر از عواملی مانند افزایش تورم، اپیدمی کرونا و افزایش مهاجرت‌ها شکل متفاوتی به خود گرفته است»، این بخشی از یادداشت دانیال زهتابیان کارشناس ساختمان و فعال حوزه مسکن است.

دانیال زهتابیان؛ بازار: بازار مسکن در شهر گرگان این روزها متأثر از عواملی مانند افزایش تورم، اپیدمی کرونا و افزایش مهاجرت‌ها شکل متفاوتی به خود گرفته است و بررسی آمارهای منتشرشده از سوی وزارت راه و شهرسازی و همچنین مطالب گفته‌شده از سوی فعالین بازار مسکن نشان‌دهنده تغییرات محسوس در بازار مسکن شهر گرگان است.

با توجه به سیاست‌های صورت گرفته از سوی دولت و تأثیر آن بر ناآرامی و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، در شهر گرگان نیز شاهد همین افزایش قیمت‌ها بودیم که در سال جدید شدت بیشتری به خود گرفته است به‌طوری‌که در بهار ۹۹ افزایش قیمت ۴۰ درصدی را نسبت به بهار ۹۸ تجربه کردیم.

درعین‌حال بااینکه تصور می‌شد اپیدمی کرونا بازارهای موجود ازجمله مسکن را به رکود یا ثبات برساند، علیرغم اینکه در حجم معاملات با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به بهار سال گذشته روبه‌رو بودیم و به رکورد کمترین تعداد معاملات در فصل بهار در ۱۰ سال گذشته رسیدیم اما این موضوع در خصوص قیمت معاملات انجام‌شده دقیقاً نسبت عکس دارد و جای ابهام!

نکته قابل‌تأمل افزایش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در فاصله بهمن‌ماه ۹۸ تا مردادماه ۹۹ (دقیقاً قبل و بعد از موج اول کرونا) در شهر گرگان است که این موضوع باید با توجه به محدودیت‌های سنگین اجرایی از سوی دولت و کاهش بسیار شدید تقاضا برای مسکن به کاهش قیمت مسکن منتج می شد که درواقع با افزایش بی‌سابقه قیمت همراه شد.

همچنین افزایش مهاجرت‌ها از چه از سمت روستاها به شهر و چه از سمت شهرهای دیگر به گرگان و هم‌زمانی این اتفاق باکم شدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌ها باعث شده است در سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد معاملات انجام‌شده در قسمت خط کمربندی و پایین‌تر صورت بگیرد که این ارزیابی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ در حدود ۱۳ درصد بوده است.

این مساله نشان از افزایش تراکم جمعیت در حاشیه شهر و احتمالاً افزایش حاشیه‌نشینی‌ها در اطراف شهر گرگان خواهد داشت. درنتیجه بیشترین تقاضای ثبت‌شده در مناطق ویلا شهر، شهرک‌های جامی و شهریار و همچنین کمترین تقاضا در مناطقی مانند استرآبادی، خیابان عدالت و محدوده‌های مشابه است.

نکته قابل‌تأمل دراین‌بین افزایش تعداد معاملات مسکن در تیر ۹۹ است. درحالی‌که این افزایش ناشی از تأخیر صورت گرفته توسط بیماری کرونا است اما حاکی از آن است که بازار مسکن با توجه به حجم معاملات و فعالان حاضر در این حوزه بازاری نیست که برای مدت طولانی تحت تأثیر عوامل دستوری یا محدودکننده قرار گیرد و نیازمند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های منطقی برای کنترل بازار است.

با رشد بازارهای موازی ازجمله بورس و استقبال عمومی مردم از این بازار و همچنین حمایت همه‌جانبه سیاست‌گذاران در این بخش، انتظار رشد قیمت مسکن همگام با بازارهای موازی ازجمله بورس، ارز و طلا دور از انتظار نیست.

همچنین راه‌اندازی بورس املاک توسط دولت علیرغم شعار کنترل قیمت بازار مسکن به نظر فقط پاک کردن صورت‌مسئله است چراکه راه‌اندازی یک بخش کنترلی نیازمند هزینه‌های زیاد برای زیرساخت هست که می‌توان این زمینه را در بازار فعلی مسکن تزریق تا تعادل در بخش عرضه و تقاضا ایجاد شود.

کد خبر: ۳۳٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha