۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
بورس املاک، قیمت مسکن را کاهش نمی دهد
نائب رئیس انجمن انبوه سازان:

بورس املاک، قیمت مسکن را کاهش نمی دهد

رهبر، نائب رئیس انجمن انبوه سازان معتقد است با ورود املاک و مستغلات به بازار بورس قطعاً قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان گفت: بخش مسکن از نظر قوانین کمبود آنچنانی ندارد و با همین قوانین موجود هم می توان بخش مسکن را به حالت رونق هدایت کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد تصدی گری بخش مسکن از سالهای گذشته دست بخش خصوصی بوده افزود: گرچه بخش خصوصی در این حوزه تابع روند اقتصادی کشور است اما بخش خصوصی و دولتی باید مثل دو بال یک پرنده حرکت کنند و درغیراین صورت پیشرفتی نخواهیم کرد.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان تأکید کرد: حاکمیت باید زمینه ساز بخش مسکن برای حرکت و کارکردن باشد و طبیعی است که با مانع تراشی بخش دولتی مانع در این زمینه، بخش خصوصی هم نمی تواند به سرعت و مخصوصاً برای اقشار ضعیف به تولید مسکن اقدام کند.

رهبر همچنین اقدام دولت به جداسازی بازار سرمایه از بازار مصرف حوزه مسکن را اقدامی رو به جلو خواند و گفت: ما برای کنترل قیمت مسکن نباید کاری کنیم که مسکن وارد بازار سرمایه ای شود و باید آن را به سمت بازار مصرفی هدایت کنیم و نگه داریم اما واقعیت این است که وزارت راه و شهرسازی اختیار کل طرح و برنامه مسکن را ندارد و موضوع به حاکمیت و سیاست گذاری های بازار سرمایه و پول برمی گردد.

وی بازار بورس را به شدت بر حوزه مسکن تاثیرگذار خواند و گفت: بنده با دلایل و مستندات متعدد ثابت کردم که با ورود املاک و مستغلات به بازار بورس قطعاً قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت چراکه انتظار سهدامداران بورس از سود بورس بیشتر از سود بانکی است اما متاسفانه شنیده ها حاکی از این است که زمین های دولتی هم قرار است وارد بورس شوند که این هم مشکل ساز خواهد شد.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان علت اصلی گرانی مسکن را در کمبود مسکن و انباشت تقاضا دانست و گفت: هدف از وارد کردن املاک به بورس تامین مالی برای تولید مسکن است.

مردم عادی که با سرمایه ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی وارد بورس مسکن می شوند چیزی نصیبشان نخواهد شد اما آن کسانی که با سرمایه کلان وارد بورس می شوند سود خوبی به جیب می زنند و چگونه می توان اینها را کنترل کرد!؟ حوزه مسکن زمانی شفاف خواهدشد که عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم.

رهبر درمورد نقش مجلس در حوزه مسکن گفت: هماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و مجلس یازدهم و همچنین تخفیفات مالیاتی در طرح جدید مجلس بر ارزان قیمت تمام شدن قیمت مسکن بسیار موثر است و می تواند کمک کننده باشد.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به شیوه قیمت گذاری مسکن مهر گفت: در مسکن مهر روش اینگونه بود که یک قیمت پایه ای تعیین و به همه انبوه سازان اعلام شود و مسئله مناقصه و پاکت باز کردن و ضمانت گرفتن هم مطرح نبود اما با اتمام مسکن مهر و آغاز اقدام ملی مسکن این رویه پیگیری نشد.

رهبر یادآورشد: ما به وزیر گفتیم که ساخت ۴۰۰ هزار واحد در عرض یک سال و با مناقصه گذاشتن ۲۰ واحد ۲۰ واحد عملیاتی نخواهد بود و پیشنهاد دادیم که از قیمت گذاری کارشناسانه مانند مسکن مهر استفاده شود که خوشبختانه الان به این موضوع پی بردند و به همین صورت در اختیار انبوه سازان قرار داده شده است.

کد خبر: ۳۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha