۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کاهش انگیزه سرمایه ای در خرید و فروش مسکن ضروری است
کارشناس اقتصاد مسکن:

کاهش انگیزه سرمایه ای در خرید و فروش مسکن ضروری است

ایلاتی، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: مجلس باید با اعمال محدودیت برای وزرای بخش مسکن و وضع قوانین محکم کاری کند تا بخش مسکن یک ثبات حداقل ده ساله را تجربه کند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن گفت: مسائل بازار مسکن ایران تکراری است و راه حل ها هم تکراری اند لذا این موضوع چندان پیچیده و بدون راه حلی نیست کمااینکه مقام معظم رهبری نیز به این موضوع اشاره کردند و فرمودند مشکل اصلی در اجرایی نشدن راهکارهاست.

کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: کارشناسان حوزه مسکن راهکارهای متعدد و درستی را به دولت پیشنهاد دادند اما هنوز این گفتگوها به نتیجه ای نرسیده که به نظرم شاید به دلیل تضاد منافع است.

ایلاتی ادامه داد: متاسفانه معمولاً کسانی در جایگاه سیاست گذاری حضور پیدا می کنند که خودشان در بازار منتفع هستند و لذا طبیعی است که سیاست های حوزه مالیاتی و تولید با منافع شخصی آنها در تضاد باشد و در نتیجه سیاست های صحیح هم اجرایی نشوند.

وی هماهنگی بین مسئولان جدید در وزارت مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این هماهنگی ها می توان امیدوار بود که مسیر هفت سال قبل یعنی مسیر "مسکن مهر" به عنوان یک سیاست صحیح در حوزه تولید مسکن احیا شود که البته مجلس هم باید با اعمال محدودیت برای وزرای این بخش و وضویع قوانین محکم کاری کند تا بخش مسکن حداقل ثبات ده ساله ای را تجربه کند.

کارشناس اقتصاد مسکن خروج تدریجی بازار مسکن از تقاضای سرمایه ای را ضروری خواند و افزود: نسبت تقاضای سرمایه ای به مصرف مسکن در سال گذشته ۷۰ به ۳۰ بود اما الان به بالای ۸۰ درصد رسیده و این یعنی ۸۰ درصد تعداد معاملات کنونی مسکن متعلق به کسانی است که به عنوان ملک دوم و سوم خریدوفروش می کنند.

ایلاتی قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن را راه حل این مشکل معرفی کرد و گفت: معتقدم که راه کنترل این بازار بگیر و ببند نیست و حتما باید برنامه منسجمی برای تولید پایدار مسکن تدوین شود و در کنار آن اجرای برنامه مالیاتی هم به عنوان یک برنامه مکمل ضروری است.

وی کاهش انگیزه های سرمایه ای در بخش خرید و فروش مسکن از سوی دولت را ضروری دانست و مطرح کرد: مثلا دولت می تواند برای خرید و فروشهای مسکن زیر ۶ ماه به اندازه صددرصد مبلغ سود و برای خرید و فروش های بین ۶ ماه تا یکسال ۹۰ درصد از سود سرمایه گذار را به عنوان مالیات اخذ کند.

ایلاتی درمورد بورس مسکن اظهار کرد: دولت هدف از ورود مسکن به بورس را تامین مالی عنوان می کند اما در این رابطه دو مسیر وجود دارد اینکه ما قرار است صندوق زمین و ساختمان را وارد بورس املاک کنیم یا فقط ساخت مسکن را؟ ما با تأمین مالی هزینه ساخت مسکن مشکلی نداریم اما اگر صندوق زمین و ساختمان وارد بورس شود قطعاً قیمت زمین افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت به یک شاخص قیمتی و ملاک عمل برای قیمت مسکن تبدیل خواهد شد که این خطرناک است.

وی با بیان اینکه تولید و ساخت مسکن باید از مالیات معاف شود تصریح کرد: متأسفانه در این شرایط سخت اقتصادی کشور از بخش های تولیدی مالیات ۳۰ درصدی گرفته می شود اما از دلالان حوزه مسکن هیچ مالیاتی دریافت نمی شود!

ایلاتی معتقد است که نرخ تعیین شده برای مالیات بر خانه های خالی بازدارنده نیست و مجلس باید مالیات بر زمین های خالی را هم پیگیری کند.

کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد: مبنای قیمت گذاری مسکن باید هوشمند و بر اساس سامانه باشد تا قیمت را پیشنهاد دهند نه اینکه اشخاص قیمت گذاری کنند.

وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را نشانه عدم کنترل دولت بر قیمتها می داند و می گوید: البته بخشی از این مصالح به ارز وابسته اند اما در مصالحی مانند فولاد که داخل کشور هستند نباید شاهد گرانی باشیم و دولت حتما باید ورود کند.

ایلاتی تأمین ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه طرح "اجاره مسکن" از محل کسر ذخیره قانونی بانکها را تصمیمی اشتباه خواند و گفت: این پولها قطعاً به حوزه تولید نخواهد رفت و با مصرف در حوزه های دلالی و سرمایه گذاری منجر به تشدید تورم خواهد شد.

وی همچنین از نبود نظارت بر بانکها انتقاد و اظهار کرد: معلوم نیست که تسهیلات بانکی به چه کسانی و به کدام بخش اقتصاد داده می شود و چرا در سامانه و سایتی مشخص نیست!؟ این درحالیست که با سیاست های کنترلی بر بانکها برای شفاف سازی تسهیلات می توان بخش مسکن را کنترل کرد.

این کارشناس مسکن از تعطیلی هفت ساله شورای عالی مسکن انتقاد کرد و گفت: این شورا دوباره باید احیا شود و شخص رئیس جمهور هم به عنوان متولی حل مسئله همه دستگاه ها را ملزم به اقدام کند.

کد خبر: ۳۳٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 0
      باید از ویلاهای چند ده میلیاردی درهنگام خرید وفروش مالیات سنگین گرفته شود درکجای دنیا طرف یک ننزل میخره پنج میلیارد بعد چندسال میشه هفتاد میلیارد وبراساس قیمت منطقه ای فقط حدود بیست میلیون مالیات داده میشه عایدی سرمایه یعنی طرف ظرف هفت سال یا ده سال منزلش سی میلیارد تومان سود کسب کرده وباید چیزی حدود سی چهل درصد مالیات دهد واقعا نیاز به رسیدگی داره قیمت مسکن اگر ریزش نکند واقعا مردم له وخمیر وشکسته میشن