۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
صحن علنی مجلس آماده برای طرح بهبود معیشت مردم
عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با «بازار» خبر داد؛

صحن علنی مجلس آماده برای طرح بهبود معیشت مردم

حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده منابع بودجه سالانه مختص به کالاهای اساسی قرار است از این پس بدون واسطه بدست همه اقشار جامعه برسد و دیگر چون گذشته شاهد چپاول ارز دولتی نخواهیم بود.

اسدالله خسروی؛ بازار: هرساله با اختصاص منابع کلان بودجه ای برای تامین کالاهای اساسی و ضروری جامعه، بخشی از این منابع در چرخه تخصیص و توزیع کالاها منحرف و یا به هدر می رود نمونه این روند نامطلوب اختصاص منابع ارزی زیادی بود که در سال گذشته به گوشت وارداتی تعلق گرفت اما این کالا به موجب چرخه معیوب توزیع و ناتوانی مدیران اجرایی نه تنها به دست همه نیازمندان نرسید بلکه به جای توزیع مناسب سر از رستورانها و بازار آزاد درآورد.
در چنین شرایطی دولت در رعایت عدالت توزیع این کالا و دستیابی همه مردم به گوشت ارزان قیمت دولتی ناتوان ماند و در اقدامی عجیب قیمت گوشت را به یکباره ۲ برابر کرد. گوشتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و قراربود کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان به مردم داده می شد هر کیلو ۸۰ هزار تومان شد.
این شاید نمونه ای از انحراف منابع ارز دولتی یارانه ای است که برای تامین کالاهای اساسی ارزان قیمت اختصاص داده شده بود اما با چنین سرنوشتی دچار شد.

طرح های مختلف مجلس برای کمک به بهبود معیشت مردم
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره اقدام مجلس برای بهبود معیشت مردم و چگونگی صرف منابع ارز یارانه ای به کالاهای اساسی گفت: مجلس طرح های مختلفی برای رسیدگی به معیشت مردم دارد چرا که مشکلات تحریم، گرانی ارز و بدنبال آن افزایش سطح عمومی قیمت ها در کنار مشکل بیماری کرونا فشار زیادی به مردم بخصوص اقشار ضعیف و کم درآمد وارد کرده است.
وی مهمترین طرح برای بهبود معیشت مردم را ایجاد ساختاری درست و اصولی برای نحوه توزیع کالاهای اساسی عنوان کرد و افزود: شناسایی افراد ضعیف جامعه و حمایت جدی از آنها در کنار رصد دقیق نحوه تامین و توزیع این کالاها که ارز دولتی می گیرند از مهمترین طرح هایی است که مد نظر مجلس شورای اسلامی است تا فرایند توزیع و تامین کالاهای اساسی از این پس بدرستی انجام شود.
این نماینده مجلس همچنین به برگزاری جلسات متعدد برای ایجاد راهکارهایی خاص آنگونه که بانک مرکزی و دولت مجاب به ساماندهی بازار ارز شود، اشاره کرد و اظهارداشت: علاوه بر این موضوع مباحثی چون توجه به رونق بخش تولید و جهش آن راهکارهای ایجاد اشتغال و توجه به جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی سیاست هایی است که در مجلس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

دوشنبه های مجلس، جلسه رسیدگی به مشکلات مردم با حضور روسای همه کمیسیون ها
حاجی دلیگانی  افزود: قبلا طرح های اقتصادی در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار می گرفت اما اکنون علاوه بر اینکه کمیسیون های تخصصی در مجلس پیگیر چنین موضوعاتی هستند بلکه همه کمیسیون های مرتبط برای رسیدگی به هر طرح در کنار هم بوده تا مباحث اقتصادی با خرد جمعی و تخصصی تر مورد بررسی قرار گیرد.  عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی به برگزاری جلسات مشترک بین روسای کمیسیون ها در هر هفته اشاره کرد و افزود: دوشنبه هر هفته در مجلس روسای کمیسیون ها در جلسه ای مشترک گرد هم می آیند تا درباره  اصلی ترین موضع که همانا رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است چاره اندیشی کنند.
وی با بیان اینکه به همه کمیسیون های مجلس تاکید شده است تا هر کدام از آنها به صورت مجزا طرح های خود را در راستای بهبود معیشت مردم به هئیت رئیسه ارایه کنند، افزود: کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی قرار است طرح هایی را با هدف رفاه نسبی مردم در این شرایط اقتصادی کشور آماده و به هئیت رئیسه بفرستند تا در یک نتیجه گیری کلی این طرح در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بحث قرار گیرد.

رصد ریال به ریال ارز دولتی کالاهای اساسی
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سالانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بودجه دولت صرف کالاهای اساسی می شود اما بخش عمده ای از این کالاها یا به دست مردم نمی رسد و یا اینکه در چرخه توزیع منحرف می شود بنابراین مجلس اکنون در صدد است تا با استفاده از بسترهای الکترونیک ریال به ریال چنین منابعی را رصد کند و نگذارد چون گذشته پول بیت المال به نفع برخی هدر برود چرا که مردم اکنون در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند و باید مورد توجه قرار گیرند.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه دغدغه مجلس یازدهم بهبود معیشت مردم است گفت؛ دولت پیرامون مسئله ارز فکر اصولی نمی کند و در این زمینه برنامه ریزی درستی برای استفاده مناسب از ارز دولتی ندارد به طور مثال در سالهای گذشته ارز دولتی برای واردات کالاهایی اختصاص داده می شد که اصلا نیازی به آن نبود، کالاهای غیر ضروری که فقط به هدر رفت ارز منجر می شد. در چنین شرایطی است که اکنون شاهد کمبود ارز دولتی هستیم  که این موضوع باعث افزایش قیمت کالاها در بازار شده است این در حالی است که دولت باید وظیفه خود را  در قبال اقشار کم درآمد به خوبی انجام دهد و در راستای رفع مشکلات مردم به جد گام بردارد.

کد خبر: ۳۳٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha