۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
«درگز» و «کلات» در محاصره سیلاب؛ راه‌های عشایری مسدود شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد

«درگز» و «کلات» در محاصره سیلاب؛ راه‌های عشایری مسدود شد

مشهد-بارش های رگباری که از اواسط هفته جاری شمال خراسان رضوی را فرا گرفته با شدت گرفتن در عصر پنجشنبه به دلیل جاری شدن سیلاب به بخش‌های مختلف شهری و روستایی شهرهای کلات نادر و درگز آسیب جدی وارد کرد.

بازار؛ گروه استان ها: در پی بارندگی عصر پنجشنبه بخش مرکزی شهرستان کلات و دهستان هزار مسجد، کبود گنبد و شهر کلات نادر به محاصره سیل درآمد.

گفتنی است  شدت بارندگی به حدی بود که منجر به جاری شدن سیلاب شد و به تأسیسات شهری و روستایی در حوزه راه، آب و برق و کشاورزی نیز خسارت‌هایی وارد شد.

گفتنی است بارش باران و جاری شدن سیل مسیرهای روستایی «سیرزار»، «قله زو»، «اقداش»،«نفطه»، «خلج»، «گرو»، «قره‌سو» و خشت را با انبوهی از گل‌ولای برجای‌مانده مسدود کرد.

حجم روان آب‌ها و گل‌ولای رسوب‌کرده در محور ارتباطی کلات- درگز حدفاصل «کرناوه» تا «کالو» نیز برای رانندگان این مسیر دردسرساز شد.

بنا بر اظهارات مردمی و راهداران این منطقه نبود و کمبود ماشین‌آلات راه‌سازی در این مناطق موجب کندی خدمات شده است.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در شهرستان‌های کلات و درگز به دلیل کمبود ماشین‌آلات سنگین امکان ارائه خدمات هم‌زمان به‌تمامی مناطق حادثه‌دیده برای بازگشایی راه های مسدود شده وجود ندارد.

انسداد راه‌های عشایری
در همین حال فرماندار شهرستان کلات  بابیان اینکه سیلاب خسارات بسیاری را به حوزه راه، بخش‌های کشاورزی و هم‌چنین تأسیسات زیر بنایی وارد کرده است به رسانه‌ها گفت: راه‌های مرزی و دامداری و عشایری همه مسدود هستند و راه‌های بیش از ۲۰ محله دامداری و عشایری تا اطلاع ثانوی براثر وقوع سیلاب مسدود شده است.

مهدی ناصری بیان کرد: در روستای «سنگ دیوار» قطعی آب، برق و تلفن و مسدود شدن مسیر جاده را شاهد بودیم و همچنین به شبکه آب‌رسانی «دره‌خشت» خسارت واردشده و ۱۰ مورد از انشعابات در آن محل قطع‌شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۰۰ متر از خط انتقال آب شرب قره‌سو به‌طور کامل تخریب‌شده ولوله‌هایی که در سطح بوده را سیلاب برده و چاه قره‌سو از مدار خارج شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تاکنون به مزارع شالی کشاورزان خسارت‌هایی وارد شده و براثر وقوع سیلاب و آب‌بردگی تلفات دام نیز گزارش‌شده کارشناسان با حضور در نقاط روستایی در حال برآورد خسارت‌های وارده‌ هستند.

با توجه به اینکه تاکنون به مزارع شالی کشاورزان خسارت‌هایی وارد شده و براثر وقوع سیلاب و آب‌بردگی تلفات دام نیز گزارش‌شده کارشناسان با حضور در نقاط روستایی در حال برآورد خسارت‌های وارده‌ هستند

فرماندار کلات خسارت به حوزه منابع طبیعی را نیز ۶۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: ۳۰ کیلومتر از راه‌های دسترسی به مراتع و جنگل‌های هزار مسجد در این شهرستان به‌واسطه بارش‌های اخیر آسیب‌دیده است.

بر اساس اعلام فرمانداری کلات، بارش باران و سیلاب ناشی از آن در روز سه‌شنبه هفتم مردادماه نیز۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال خسارت به مزارع کشاورزی و تأسیسات زیرساختی و خدماتی این شهرستان مرزی وارد کرده است.

خسارت سیل در شهرستان درگز
بارش‌های تابستانه که از روز سه‌شنبه مناطق شمالی استان خراسان رضوی را با خود درگیر کرده است در عصر پنجشنبه با شدت گرفتن بارش‌ها بر حجم خسارت‌های وارده افزود.

جاری شدن سیل موجب شد تا چندین واحد مسکونی در شهرستان درگز دچار خسارت و آب‌گرفتگی شوند و راه‌های روستایی و هم‌چنین انشعابات برق برخی از روستاهای این شهرستان قطع شود.

گفتنی است سیل برق چهار روستای شهرستان شامل تیرگان، پل‌گرد، یکه‌باغ و یکی از روستاهای دیگر منطقه را قطع کرد و موجب انسداد راه‌های فرعی دهستان میانکوه شد

فرماندار شهرستان درگز با اعلام این خبر که ادامه بارش‌ها و جاری شدن سیل در روز جمعه محتمل بوده و طغیان رودخانه‌ها را به دنبال خواهد داشت از تمامی مسافران و گردشگران خواست تا از سفر به این شهرستان خودداری کنند.

فراهی عنوان کرد: بر اساس آمار غیررسمی حدود ۲۰۰ راس دام تلف شده‌اند ولی باز هم کارشناسان جهاد کشاورزی به ‌طور دقیق در حال برآورد خسارت‌های وارده هستند.

فرماندار شهرستان درگز با اعلام این خبر که ادامه بارش‌ها و جاری شدن سیل در روز جمعه محتمل بوده و طغیان رودخانه‌ها را به دنبال خواهد داشت از تمامی مسافران و گردشگران خواست تا از سفر به این شهرستان خودداری کنند

وی افزود: در این‌گونه مواقع به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن، بیشتر حوزه میانکوه درگیر بارش و سیلاب می‌شود از سویی چون راه‌های دسترسی مناسب به این مسیر وجود ندارد، در زمان وقوع بارش و سیلاب همان راه‌های محدود آسیب می‌بیند و دسترسی به روستاها دشوار می‌شود.

وی گفت: معمولاً در این‌گونه مواقع هم‌زمان چند حادثه در حوزه راه، برق، آب‌گرفتگی منازل به وقوع می‌پیوندد.

بارش‌ها ادامه دارد
در همین حال مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی روز پنجشنبه اعلام کرد: این بارش‌ها در نواحی شمالی و شمال غرب استان خراسان رضوی طی فردا جمعه نیز رخ می‌دهد.

بنا بر گزارش اداره کل هواشناسی در این مدت وزش باد به نسبت شدید تا شدید در نواحی بادخیز خراسان رضوی شامل جنوب و جنوب شرقی این استان پیش‌بینی‌شده است.

بنا بر اعلام این سازمان بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق و احتمال آب‌گرفتگی، ایجاد رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها از عصر پنجشنبه  در خراسان رضوی آغاز  و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۳۲٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha