۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۵
تهدیدات و فرصت های بازار سرخ و سبز/ هشدارهای بورسی نمایندگان مجلس به دولت
بازار از واکنش مجلسیان به اتفاقات بازار بورس گزارش می دهد؛

تهدیدات و فرصت های بازار سرخ و سبز/ هشدارهای بورسی نمایندگان مجلس به دولت

نمادها سبز و قرمز می شوند تا تکلیف میزان سرمایه مردم در سهام شرکت ها را روشن کنند؛ امروز قطب نمای اقتصاد روی بازار بورس قرار گرفته و لذا باید معانی درستی از آن در جامعه به دست آورد و نباید به امید سودهای تخیلی مردم را وارد این بازی کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار، امروز این تحلیل شاخص هاست که می چرخد و نمادها سبز و قرمز می شوند تا تکلیف میزان سرمایه گذاری مردم در سهام شرکت ها را روشن کنند. امروز اقتصاد مردم آغشته به کلمات جدیدی شده است؛ همه از بالا و پایین سهام خود می گویند و خرید و فروش روزانه؛ برخی هم ریسک زیادی در این بازار نمی کنند و تنها گوش به دهان دیگران دارند.

بی شک سرمایه گذاری در بورس، می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین می‌شود. در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. البته اگر این سرمایه ها به سمت تولید سوق داده شده و این منابع در بورس، روی هم تلنبار نشوند.

البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار بورس توانست جریان نقدینگی سرگردان در کشور که هر لحظه در بازارهایی همچون طلا،سکه،ارز،خودروسازی و مسکن دست به دست می شود را کنترل و حرکت این سرمایه ها را به یک مسیر مناسب ختم کند. با این حال و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اینطور جذب نقدینگی هم - بدون ظرفیت سازی در بورس- می تواند معایبی را در پی داشته باشد و بالاخره نقدینگی این بازار را از هدف اصلی خود دور نگه می دارد.

یک سوال مهم
اما همه تحلیل ها و سوالات به این سوال ختم می شود که بالاخره بازار بورس با این روند جذب نقدینگی چه خواهد شد؟ آیا این بازار فعلا روی خوشی به متقاضیان و سهامداران خود نشان می دهد و یا اینکه قرار است به یک محمل امن در راستای حفظ سرمایه مردم تبدیل شود. در این زمینه کارشناسان و تحلیل گران و نمایندگان مجلس دیدگاه های خود را دارند که در این گزارش سعی داریم  برخی از آنها را مورد کنکاش قرار دهیم.

دولت صادق باشد
«دولت باید در راستای حرکت بازار بورس با مردم صادق باشد»  این خطی از اظهارات حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار است.

این نماینده مجلس می افزاید: بازار بورس یکی از مکان‌های مهم در جذب نقدینگی موجود در کشور است.به هر میزان که از رشد حبابی سهام شرکتها در بازار بورس جلوگیری شود قطعا این بازار معقولانه رشد خواهد کرد.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با این حال مهم این است که دولت در این بازار به نحوی ظرفیت سازی کند که زیرساختهای موجود در این بازار چه از لحاظ الکترونیکی و چه از لحاظ سرمایه پذیری بالا رود تا این بازار با کمترین ریسک و عدم نوسان فعالیت کند.

هشدار نسبت به وقوع شوک جدید در اقتصاد
همچنین محمدرضا رضایی‌کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به معایب و مزایایی بازار بورس درشرایطی فعلی کشور،گفت: نخستین اقدام تاثیرگذار بازار بورس جمع آوری نقدینگی سرگردان در کشور بود.

وی تصریح کرد: اقتصاد کشور در سال جاری به واسطه تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا با چالش ‌هایی همراه شد و این چالش‌ها در ایجاد برخی از بازارهای کاذب از جمله بازارارز، خودرو، مسکن نقش چشم گیری داشت.

رییس کمیسیون عمران مجس اظهار داشت: با این حال بازار بورس از تشدید نقدینگی موجود در کشور جلوگیری کرده و باعث شد تا نقدینگی به بازار بورس ختم شود.

رضایی کوچی تاکید کرد: با این حال نظارت بر انباشت نقدینگی در این بازار هم حائزاهمیت است و باید ظرفیت های لازم دراین بازار فراهم شود در غیر اینصورت حباب خرید سهام شکل گرفته و در پی این رویداد مردم متضرر شده و مجددا شوک جدیدی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: دولت و مسئولین بازار بورس باید این بازار را به تعادل لازم برسانند تا عملکرد این بازار نتیجه عکس نداشته باشد.

بورس به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری دچار نشود
این در حالی است که یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ارزش واقعی برخی شرکت‌ها در بورس و تفاوت ارزش آن شرکت در بورس به خبرنگار پارلمانی بازار می گوید: در این زمینه ما تذکرات لازم را در جلسات با مسئولان بورس ارائه کرده‌ایم تا بورس به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری دچار نشود.

سید غنی نظری  با اشاره به معایب و مزایای بازار بورس در شرایط فعلی کشور، تاکید دارد ، بازار بورس در جمع‌آوری نقدینگی موجود در کشور موثر واقع شد، اما عدم افزایش ظرفیت لازم در این بازار هم می‌تواند منجر به حباب شود.

وی با بیان اینکه بورس توانست نقدینگی موجود در کشور را به سمت خود جذب کند، بیان داشت: این در حالی است که دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای نقدینگی موجود در کشور نداشته است. در حال حاضر ما نزدیک به سه هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور داریم و دولت برای جذب این نقدینگی برنامه ارائه نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بنابراین بازار بورس ظرفیت مهمی است اما متأسفانه نقص نظارت دولت بر این باز هم مشهود است، در حال حاضر برخی شرکت‌ها در بورس سوده شده‌اند که ارزش واقعی آنها با ارزشی که در بورس دارند تفاوت زیادی دارد.

نظری تأکید کرد: به عنوان مثال یک عدد لیوان ۵۰ هزار تومانی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در بورس خرید و فروش می‌شود که این مسئله خطرناک است. در این زمینه ما تذکرات لازم را در جلسات با مسئولین بورس ارائه کرده‌ایم تا بورس به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری دچار نشود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: آینده سرمایه‌گذاری مردم در بورس نباید نگران کننده باشد لذا باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی بیان داشت: ضمن اینکه حفظ مردم در بورس خوب است، باید ظرفیت‌های لازم در این بازار هم فراهم شود، دولت باید شرکت‌های سوده خود را به بورس عرضه کند این در حالی است که هنوز این شرکت‌ها را به بورس عرضه نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ این یک حٌسن است که مردم به جای رفتن به سمت بازارهای فرعی به سمت بازرا بورس سوق پیدا کرده اند اما مدیریت بازار سرمایه از همه چیز مهم‌تر است.

دولت در عرضه شرکت های بزرگ خود در بورس گزینشی عمل می کند
با این حال رضایی، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای در گفت و گو با  خبرنگار بازار معتقد است که می گوید که هنوز بسیاری از شرکت‌های بزرگ وارد بورس نشده‌اند و دولت در این زمینه گزینشی برخورده کرده و تنها برخی از شرکت‌ها را در بورس عرضه کرده است.

علی رضایی  با اشاره به معایب و مزایای بورس در شرایط فعلی کشور گفت: دو دیدگاه درباره فعالیت بورس در مقوله امور اقتصادی مطرح است.

وی تأکید کرد: در این رابطه رییس جمهور اذعان داشت که شرکت‌های دیگری هم در آینده به بازار بورس اضافه خواهند شد اگر این نظریه مطرح باشد دیگر این بازار فاقد حٌباب خواهد بود و روند صعودی در این بازار کاهش نخواهد یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما در قبال این دیدگاه عده‌ای همچون وزیر اقتصاد و امور دارایی اعتقاد دارند که بازار بورس هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. علی الخصوص برای کسانی که بدون علم و آگاهی لازم وارد این بازار می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه بورس به مانند یک شمشیر دولبه است، بیان داشت: عرضه سهام برخی از شرکت‌ها در بورس به نظر حبابی بیش نیست و باید این مسئله مدیریت شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ‌به عنوان مثال شرکت‌هایی که در قالب سهام عدالت به بورس واگذار شدند، اساساً سودده نیستند و زیان‌ده هستند، اما در میان آنها شرکت‌های بزرگی هم وجود دارند.

رضایی اظهار داشت: بازار بورس در جذب نقدینگی موفق بوده، اما در زمینه ایجاد حباب در این بازار تردید وجود دارد و در حقیقت مردم امروز بورسی شده‌اند ولی اینکه آینده این بازار چه خواهد شد، هنوز این مسئله برای ما مبهم است.

حُباب یا سدی در مقابل نقدینگی
مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار تاکید دارد که کنترل نقدینگی در بازار بورس بسیار خوب و مورد قبول است اما حباب بورس هم خطرناک است و در بسیاری از موارد منطقی نیست.

غلامرضا مرحبا  با اشاره به معایت و مزایای بازار بورس در شرایط فعلی کشور گفت: در حال حاضر ما یک نقدینگی وحشتناک در کشور داریم که متأسفانه بدون هیچ گونه برنامه‌ای و هیچ هدفی سرگردان است.

وی تأکید کرد: این نقدینگی موجود به هر سمت سویی سوق داده شد، خرابی به بار آورده است. این نقدینگی زمانی به سوی بازار خودرو حرکت کرد و مشکلاتی را ایجاد و در زمانی دیگر به سمت بازار ارز و طلا حرکت کرد و به تبع آن مشکلاتی شکل گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بنابراین بازار بورس محملی است که به ما کمک کرد تا جلوی این نقدینگی را سد کنیم چرا که این نقدینگی سرگردان می‌توانست چون سیل مخرب باشد لذا بورس این سیل را کنترل و دست و پای آن را بست.

این نماینده مجلس اظهارداشت: منتها  باید به این نکته هم اشاره کرد که بازار بورس، مقداری عجیب و غریب رفتار می‌کند، در حال حاضرما شاهد این هستیم که شرکت و کارخانه‌ای رشد چند صد در صدی داشته  و اما اصلا تولیدی مناسبی نداشته است اما سهام این شرکت به خوبی به فروش می‌رسد که این مسئله به هیچ وجه طبیعی نیست: بنابراین انتظار داریم این موضوع کنترل شود.

مرحبا اظهار داشت: بنابراین کنترل نقدینگی در بازار بورس بسیار خوب و مورد قبول است اما حباب بورس هم خطرناک است و در بسیاری از موارد منطقی نیست.

عمق بخشی به بازار بورس مدنظر قرار گیرد
اما در اظهارنظر دیگری قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی بازارمی گوید؛ متولیان بازار بورس باید در جهت عمق بخشی به این بازار تلاش کنند  چرا که اگر این بازار عمق بگیرد حرکت این بازار خوب پیش خواهد رفت.

جعفر قادری با اشاره به معایب و مزایای بازار بورس در شرایط کنونی ،گفت: اصل استقبال مردم به بورس و کشیده شدن سرمایه‌ها به بازار بورس یک اقدام پسندیده و یک اقدام ارزشمند است چرا که نقدینگی سرگردان در جامعه به یک نقطه مشخص سوق داده شده است.

عرضه سهام در بورس بیشتر شود
وی افزود: البته در کنار این افزایش تقاضایی که برای خرید سهام در بورس وجود دارد باید عرضه هم بیشتر شود تا قیمت‌ها حبابی نشود  چراکه اگر قیمت‌ها حبابی شود طبیعتا با افزایش تقاضای بیشتر این حباب‌ها می‌ترکد و مشکلات دو چندان شده و نهایتا افراد متضرر می‌شوند.

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنابر این دولت و مسئولین بازار بورس باید در مقابل تقاضایی که وجود دارد، عرضه بهتری داشته باشند.

قادری بیان داشت: از سویی دیگر باید اطلاعات مربوط به شرکتها به درستی در اختیار خریداران قرار گیرد به طوری که عده‌ای نتوانند به صورت تصنعی قیمت سهام برخی از شرکتها را افزایش داده و حباب قیمتی را بیشتر کنند.

این نماینده مجلس گفت: با این حال فرصت بسیار خوبی ایجاد شده تا شرکتهای بسیار بزرگ از استقبال مردم به بورس نهایت استفاده را داشته و نقدینگی موجود در این بازار را برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام خودشان استفاده کنند .دولت هم باید از این فرصت استفاده کرده و طرح‌های نیمه تمام خود را به اتمام برساند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین متولیان بازار بورس باید در جهت عمق بخشی به این بازار تلاش کنند  چرا که اگر این بازار عمق بگیرد حرکت این بازار خوب پیش خواهد رفت.

فواید بورس در جمع آوری نقدینگی سرگردان 
وی گفت: در حال حاضر سهام برخی شرکت ها در بازار بورس حباب دارند که مجموعه بورس نباید اجازه چنین اقدامی را دهد چراکه این مسئله باعث کاهش اعتماد مردم به بازار بورس خواهد شد از سویی دیگر این بازار در جمع آوری نقدینگی سرگردان در جامعه مفید فایده بوده البته این نقدینگی باید به سرعت به سمت تولید سوق داده شود.اگر این نقدینگی ظرفیت‌های اقتصادی را بالا نبرد این مسئله خود ایجاد مشکل خواهد کرد.

نتیجه
باید دانست که این تنها گوشه ای از دیدگاه های جاری کارشناسان درباره فعالیت بازار بورس بوده و قطعا نظرات دیگری هم در این موضوع وجود دارد.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند ودید که آیا چراغ های سبز و نمادها، همیشه روی خوش به متقاضیان و سهامدارن بورس نشان خواهد داد و یا اینکه چراغ ها این بار موجب ریزش سهام در این بازار می شود. بازاری که به تازگی معنا و مفهومی برای عموم جامعه پیدا کرده است.

کد خبر: ۳۲٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha