۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کیفیت بنزین بدتر شد!؟ /گوگرد کمتر شد، آروماتیک بیشتر
افزایش آروماتیک های بنزین در پاییز

کیفیت بنزین بدتر شد!؟ /گوگرد کمتر شد، آروماتیک بیشتر

سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجموع آروماتیک‌های موجود در بنزین‌ در فصل های‌ بهار و تابستان کمتر از حد مجاز ۳۵ درصد بود ولی در نمونه‌های اخذ شده پاییز این میزان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بازار، هوا که آلوده می شود، گمانه زنی ها در رابطه با کیفیت پایین بنزین در ایران هم بالا می‌گیرد. هرچند که بیژن زنگنه حدود یک ماه پیش سهم بنزین در آلودگی هوا را ناچیز دانسته و اعلام کرده بود که بنزین تولید شده در ایران مطابق با استانداردهای یورو ۴ است اما سازمان محیط زیست می گوید که میزان آروماتیک این سوخت در پاییز نسبت به تابستان و بهار بیشتر شده است. سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست امروز گفته که مجموع آروماتیک‌های موجود در بنزین‌ در فصل های‌ بهار و تابستان کمتر از حد مجاز ۳۵ درصد (استاندارد یورو ۴) بود ولی در نمونه‌های اخذ شده پاییز این میزان افزایش یافته است.

مهر تایید استاندارد بر کیفیت بنزین

مسئولان سازمان استاندارد اما در گفتگو با بازار این ادعا را رد کرده‌ و می گویند: هیچ تغییری در کیفیت بنزینی که در کشور تولید و عرضه می شوند به وجود نیامده و حتی اگر تغییری در میزان آروماتیک هم رخ داده باشد، بازهم استانداردهای تعریف شده در این رابطه رعایت می شود.

 به گفته مسئولان سازمان استاندارد، حداکثر میزان گوگرد موجود در بنزین باید ۵۰ پی پی ام باشد، اما میانگین آن در فصل گرم سال‌ در بنزین های سوپر ۱۵.۱، در بنزین معمولی ۲۹.۵۳ و استاندار ۱۴.۸۲ پی پی ام است.

اظهار نظرهای غیر کارشناسی و بی اعتمادی افکار عمومی

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران هم در گفتگو با خبرگزاری بازار در اینباره گفت: متاسفانه این روزها شاهد اظهار نظرهای غیر کارشناسی از طرف افراد غیر متخصص هستیم که خود منجر به ایجاد بی اعتمادی در بین مردم می‌شود.

 او با بیان اینکه‌ بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های ایران مطابق با استانداردهای یورو ۴ و ۵ است و هیچ خللی در روند تولید ایجاد نشده است، گفت: سطح آلایندگی بنزین بسیار پایین بوده و بیشتر آلودگی هوا ناشی از سوخت هایی همچون گازوییل، نفت کوره و عملکرد بد خودروها و موتورسیکلت ها و نیروگاه هاست.

گوگرد کمتر شد، اروماتیک بیشتر

"گوگرد موجود در بنزین طی پاییز امسال نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است اما در برخی نمونه‌های این فصل ترکیبات آروماتیک بنزین افزایش پیدا کرده است. " این تازه ترین ادعای سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست که حالا موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد کرده است.

زهرا سماعی با اشاره به بررسی ۳۳۲ نمونه نفت و گاز در طی ۹ ماه ابتدایی نخست امسال، گفت: در بهار و پاییز حدود ۱۶ درصد نمونه‌های نفت‌گاز گوگرد کمتر از ۵۰ پی پی ام داشته اند در حالیکه این عدد در تابستان حدود ۱۲ درصد گزارش شده است. همچنین درصد نمونه‌های نفت‌گاز با محتوای گوگرد بین ۵۰ تا ۲۵۰ پی‌پی‌ام طی این سه فصل به ترتیب ۷۰، ۷۷ و ۷۹ درصد بود.

او همچنین درباره نتایج بررسی آنالیز بنزین توزیعی در کشور گفت: در نمونه‌های بنزین محتوای بنزن، آروماتیک‌ها و گوگرد مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آنالیز نشان می‌دهد که بنزن تمامی نمونه‌ها به‌جز یک مورد مطابق با استاندارد ملی یورو ۴ است.

سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: نتایج آنالیز بنزین نشان می‌دهد که مجموع آروماتیک‌های موجود در بنزین فصول بهار و تابستان کمتر از حد مجاز ۳۵ درصد (استاندارد یورو ۴) بود ولی در نمونه‌های اخذ شده پاییز این میزان افزایش یافته است.

سماعی در پایان اظهارکرد: نتایج آنالیز گوگرد نیز نشان می‌دهد که تمامی نمونه‌های فصول بهار و تابستان بیشتر از ۵۰ پی‌پی‌ام بود اما میزان گوگرد بنزینی طی پاییز امسال به صورت قابل توجهی رو به کاهش بود.

کد خبر: ۳٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha