۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
بررسی وضعیت تکنیکال و بنیادی مرقام؛ بنیادی متوسط اما تکنیکال عالی
تحلیل نمادهای بورسی؛

بررسی وضعیت تکنیکال و بنیادی مرقام؛ بنیادی متوسط اما تکنیکال عالی

نماد مرقام در بررسی بنیادین جزو نمادهای با بنیاد متوسط به پایین است و برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند پیشنهاد نمی‌شود.

گروه بورس؛ بازار: شرکت ایران ارقام  در سال ۱۳۳۵ فعالیت خود را با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت NCR  آغاز نمود و تا سال ۱۳۴۸ فعالیت شرکت تحت نام «ان سی آر ایران» ادامه یافت. این شرکت در زمینه حوزه سخت افزاری شامل فروش تجهیزات بانکی از قبیل دستگاه های خودپرداز و CRS  و همچنین ارائه خدمات پشتیبانی این محصولات توسط شبکه گسترده نمایندگی در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

تحلیل بنیادی
شرکت ایران ارقام  با نماد مرقام در سال ۱۳۸۴ شرکت ایران ارقام مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهاءدار قرار گرفت و از آن زمان تاکنون فعالیت خود را در زیر گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته در تابلوی بورس ادامه داد.

وضعیت صنعت خدمات یارانه‌ای با توجه گستردگی فعالیت مجازی بشر و وصل شدن شبکه‌های پول و بانکی به اینترنت سبب شده که جزو ۵ صنعت اول دنیا قرار بگیرد. در ایران می‌توان گفت که این صنعت در ابتدای راه است و برای رسیدن به نقطه مطلوب راه بلندی در پیش دارد.  

وضعیت محیطی
در ابتدای این راه این صنعت مورد استقبال طیف زیادی از مردم قرار گرفته است که نشان از آینده روشن آن در ایران می‌دهد. امروزه یکی از مزیت‌های بانکی راحت‌تری کار مشتریان است به همین منظور سعی کردند از بستر اینترنت به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنند.  هم اکنون شرکت ایران ارقام  یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به اکثر بانک‌های کشور از جمله بانک ملی، صادرات، مسکن، ملت، آینده، انصار، گردشگری و غیره است و شرکت‌های تولید بزرگ از جمله سایپا و مراکز مهم دیگر است.
این شرکت عرضه کننده نخستین کامپیوتر شخصی (NCR DM۵) و نخستین دستگاه خودپرداز(ATM) همراه با نخستین سویچ تبادل اطلاعات بانکی است. این شرکت محصولات متعدد اعم از سخت افزاری و نرم افزای تولید می‌کند که می‌توان به تولید دستگاه خودپرداز و خود دریافت،  دستگاه خودکار دریافت و پرداخت پول در شعب، سوئیچ بانکی ایران ارقام (سبا)، دستگاه خودکار فروش بلیت مترو، دستگاه خودکار کنترل ورود و خروج، سرور، کامپیوتر شخصی، چاپگر، کارت‌های هوشمند، صندوق‌های مکانیزم فروشگاهی و تعدادی دیگر از محصولات در این رده نام برد.
تعداد دستگاه خودپرداز در ایران از تعداد میانگین جهانی به اعضای تعداد افراد بیشتر است و این موضوع نشان از اشباع شدن کشور به دستگاه خودپرداز است. از نظر تولید دستگاه‌های سخت افزار باید گفت که مشتریان این شرکت عموم مردم نیستند بلکه دستگاه‌های دولتی یا مراکز خاص هستند که بعد از فروش محصول تنها باید بر پشتیبانی آن تکه کنند.  در نتیجه از نظر محیطی می‌توان گفت که با توجه به شرایط کشور و حرکت به سمت فعالیت‌های نرم افزای و کاهش تقاضا برای محصولات این شرکت به نظر می‌رسد شرکت باید در زمینه نرم افزای بیشتر ورود پیدا کند.  

در بررسی ترازنامه مالی شرکت
موجودی کالای این شرکت بر اساس عملکرد سه ماه در سال جاری، ۶۱۱.۶۰۹ میلیون ریال است که نسبت سال گذشته ۴۶۵.۲۱۷ میلیون ریال بوده که حدود ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد، میزان فروش در سه ماهه اول سال ۹۹، ۱۶۲.۷۲۹ میلیون ریال است که نسبت به مشابه سال ۹۸ با کاهش ۵۰ درصدی روبه رو است. این دو پارمتر می‌تواند نشان دهد که درآمد شرکت از فروش کالا در سال ۹۹ روند کاهش داشته داشته است.  در گزارش عملکرد سالانه در میزان فروش در سال ۹۷ و ۹۸ تقریبا یکسان است.

سود خالص در گزارش سه ماه اول سال ۹۹ با ریزش ۳۸.۶۹۶ میلیون ریال مواجه بوده است. همچنین این رقم در عملکرد سال ۹۸، منهای ۹۲.۸۱۹ میلیون ریال در ترازنامه عنوان شده است. میزان بدهی در سال ۹۸ با رقم ۱.۲۳۹.۰۲۵ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۰۰.۰۰۰ میلیون ریال افزایش داشته است. همچنین حقوق صاحبان سهام این شرکت در سال ۹۷، ۴۴۳.۶۲۰ میلیون ریال بوده است که در سال ۹۸ حدود ۳۰.۰۰۰ میلیون ریال کاهش داشته است.

در سال گذشته درآمد هر سهم در پایان سال منهای ۱۸۶ریال بوده که این رقم در سال ۹۷ منهای ۱۵ریال و در سال ۹۶ منهای ۲۱۷ ریال در ترازنامه به ثبت رسیده است.
این نماد با توجه به ارقام موجود در ترازنامه و بررسی دو سال گذشته روند مثبتی نداشته است و این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط موجود در کشور و وقوع کرونا میزان درآمد این شرکت در پایان سال نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته باشد. این نماد با توجه به ارقام موجود در ترازنامه و بررسی دو سال گذشته روند مثبتی نداشته است و این احتمال وجود دارد که با توجه به شرایط موجود در کشور و وقوع کرونا میزان درآمد این شرکت در پایان سال نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته باشد.

وضعیت نماد مرقام در تابلوی بورس
این نماد با میانگین حجم ماه ۱۰ میلیون واحد، ارزش بازار ۲ هزار میلیارد تومان، شناوری ۷۴ درصد، نسبت قیمت به درآمد منهای ۹۱.۵۹ و ارزش سهام در آخرین روز معاملاتی ۵۳.۴۳۰ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است. ارزش سهام این شرکت در طول ده روز اخیر روند نزولی داشته اما در دو روز گذشته رشد مثبت خود را آغاز کرده است. قیمت بازار این نماد منهای ۱.۳۴۸ برابر ارزش دفتری است. از نظر بنیادین این شرکت جزو بنیادهای متوسط به پایین است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت را دارند پیشنهاد نمی‌شود.

تحلیل تکنیکال

مرقام بعد از اصلاح میان مدت در حال حاضر می تواند در دو روز آینده پرتقاضا شده و دوباره به روند مثبت خود بازگردد، پول هوشمند و استوک استیک کف سازی های بسیار مناسبی را انجام داده اند و به شرط اقبال بیشتر پول هوشمند این نماد باز هم می تواند دوران خوش را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.  

اهداف قیمتی مرقام ۸۰۰ و ۱۰۰۰ تومان در کوتاه مدت است و می تواند سود خوبی را عاید سهامداران خود کند.

تحلیل بنیادی توسط: پژمان مرادی

تحلیل تکنیکال توسط: وحید بلالی

کد خبر: ۳۲٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha