۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
مقصر سه برابر شدن بدهی پیمانکاران برق، دولت است
رییس فدراسیون صادرات در حوزه انرژی:

مقصر سه برابر شدن بدهی پیمانکاران برق، دولت است

رییس فدراسیون صادرات در حوزه انرژی با اشاره به رشد سه برابری قیمت ارز در دو سال گذشته، گفت: دولت اگر بدهی خود را به موقع پرداخت ‌می‌کرد، بدهی صاحبان نیروگاه‌ها هم به صندوق توسعه ملی ۳ برابر نشده بود.

محمد پارسا در گفتگو با خبرگزاری بازار، با بیان اینکه بدهی دولت پیمانکاران صنعت برق را در آستانه ورشکستگی قرار داده است، گفت: وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به صورت ریالی خریداری می‌کند و اما به صورت دلاری ‌می‌فروشد.

او با بیان اینکه قیمت برق توزیعی در داخل کشور از سال گذشته تنها ۷ درصد افزایش یافته است، افزود: دولت برق را به قیمت ۷۰ الی ۱۲۰ تومان از تولید کنندگان خریداری می‌کند، اما به قیمت ۸ سنت در بازارهای صادراتی می‌فروشد. جالب است که بدانید بهای خرده فروشی برق در کشورهایی همچون ترکیه به ۱۴ الی ۱۵ سنت هم ‌می‌رسد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق، ادامه داد: بیشتر نیروگاه‌داران خصوصی به صندوق توسعه ملی بدهکارند که به صورت ارزی باید بدهی خود را پرداخت کنند. در حالی که نرخ ارز در سال گذشته ۳ برابر شده است.

پارسا میزان بدهی بخش پیمانکاران صنعت برق به دولت را کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران این حوزه بدهکار است و رقم اعلامی‌از طرف مسئولان وزارت نیرو در خصوص بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به پارسال است.

آنگونه که این فعال صنعت برق ‌می‌گوید: در حال حاضر تولید ۷۰ درصد برق مصرفی در کشور توسط بخش خصوصی و خصولتی و ۳۰ درصد آن به وسیله خود توانیر انجام ‌می‌شود.

کد خبر: ۳٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha