۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
تولید محصولات صفر کیلومتر در جاده دانش بنیان
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید محصولات صفر کیلومتر در جاده دانش بنیان

کردستان- یکی از شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی در کردستان اقدام به تولید محصولات صفر کیلومتر به عبارتی بذور و قلمه های عاری از هر گونه بیماری به شیوه‌های دانش بنیان می‌کند که خروجی آن موجب افزایش عملکرد و درآمد کشاورزان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از رویکردهای مهم اقصاد مقاومتی، حرکت به سوی تولید محصولات دانش بنیان است که این مهم زمینه تامین نیازهای داخلی، خودکفایی و استقلال اقتصادی را فراهم می کند که در این راستا شرکت ها و واحدهای فناور در استان های مختلف کشور از جمله کردستان شکل گرفتند و تعدادی از آنها تاکنون توانستند به موفقیت های بزرگی در حیطه فعالیت خود دست پیدا کنند.

حال شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی عزم خود را جزم کرده و با تمام مشکلات در مسیری گام نهادند که علاوه بر تامین امنیت غذایی و افزایش کمی و کیفی محصولات از خروج ارز از کشور هم جلوگیری می کنند و بی شک این واحدها برای استمرار و توسعه فعالیت های خود نیاز به حمایت های مادی و معنوی دارند.

تولید مینی تیوبر سیب زمینی
سالانه بیش از هفت‌ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع کردستان به کشت سیب زمینی اختصاص پیدا می کند و از این سطح بالغ بر ۲۸۰ هزار تن محصول برداشت می شود و از این لحاظ استان رتبه چهارم را در کشور دارد.

زراعت مرسوم سیب زمینی کشت غده معمولی و یا قطعاتی از آن به عنوان بذر بود که چنین بذری مستعد تجمع و انتقال انواع بیماری های باکتریایی،قارچی و ویروسی بود که در نهایت وجود این عوامل منجر به از دست رفتن محصول می شد.

 در دهه ۸۰ بذر مورد نیاز سیب زمینی وارداتی بود و به همین دلیل ارز زیادی هم بابت این مسئله از کشور خارج می شد و آفات قرنطینه ای هم چون بید سیب زمینی به همراه غده های وارداتی به کشور راه پیدا می کردند.

به دلیل هزینه‌هایی که از این طریق بر کشور تحمیل می شد تولید هسته اولیه بذر سالم سیب زمینی(مینی تیوبر) به همت موسسات علمی و تحقیقاتی آغاز شد و فعالیت در این عرصه بخشی از کار شرکت شین ئاران کردستان است که این شرکت یکی از واحدهای فناور و دانش بنیان بخش کشاورزی در استان است.

افزایش عملکرد و درآمد کشاورزان با استفاده از محصولات دانش بنیان
شرکت شین ئاران کردستان  در زمینه‌های تولید، پژوهش و آموزش روش‌های نوین تولید با کاربرد بیوتکنولوژی کشاورزی (کشت بافت و ریز ازدیادی ) فعالیت دارد؛ تولید گیاهان دارویی، گیاهان دانه‌ریز (نهال تمشک، نشاء توت فرنگی و نهال انگور )، مینی تیوبر سیب‌زمینی (هسته اولیه بذر سیب‌زمینی)، پژوهش در زمینه گیاهان دارویی و باارزش که نسلشان در حال انقراض است و تولید قارچ‌های دارویی (شی تاکه و گانودرما) از دیگر کارهای این شرکت است.

مدیرعامل شرکت شین ئاران کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مینی تیوبرهای سیب زمینی که تولید می کنیم در اختیار کشاورزان پیشرو در استان می گذاریم تا در مزارع خود آنرا کشت کنند.

محمدرضا ذاکری با اشاره به اینکه مینی تیوبرها چهار تا پنج سال قدرت بذری خود را حفظ می کنند، افزود: وقتی بذر سالم و عاری از هر گونه بیماری کشت شود بی شک عملکرد و در نتیجه درآمد بیشتری هم نصیب کشاورزان می شود.

وی گل محمدی را از دیگر محصولاتی مورد مطالعه و کار این شرکت ذکر کرد و گفت: به دو طریق یکی قلمه گیری از نمونه های برتر در باغات و دیگری کشت باقت اقدام به تولید گیاه دارویی گل محمدی می کنیم.

مدیرعامل شرکت شین ئاران کردستان با اشاره به اینکه تولید بذور و قلمه‌های عاری از بیماری و دارای اصالت از رسالت های این شرکت است، اظهار داشت: حدود شش سال است برروی انگور سیاه بانه و مریوان هم کار می کنیم که طی دو سال اخیر ۲۰ هزار قلمه انگور از طریق کشت بافت تولید کردیم.

ذاکری با اشاره به اینکه در گذشته مردم تمایلی به استفاده از روش های علمی و ارقامی که به واسطه دانش نوین تولید شدند، نداشتند، یادآور شد: وقتی تفاوت بین عملکرد محصول کشاورزانی که از این نوع ارقام استفاده با آنهایی که ارقام و بذور عادی کشت کردند دیده می شود تمایل به بهره مندی از این ارقام بیشتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال ها است که بیشتر کشاورزان استان در چرخه تکرار تولید محصولاتی هم چون نخود ، گند و جو گیر افتادند.

مدیرعامل شرکت شین ئاران کردستان اضافه کرد: کشاورزان با استفاده از ارقام متنوع و با اصالت می توانند عملکرد و درآمد خود را افزایش دهند به عنوان نمونه یکی از کشاورزان سنندجی در کنار دیگر محصولات خود در سطح دو هزار مترمربع اقدام به کشت گل محمدی کرد.

ذاکری افزود: در سال نخست کشت گل محمدی این کشاورز که اراضی او در یکی از روستاهای اطراف شهر سنندج است  ۱۰ میلیون تومان فروش داشت.

حمایت‌های دولتی برای آگاه سازی کشاورزان
وی یادآور شد: ترویج و آگاهی رسانی به کشاورزان در خصوص روش های نوین کشت و یا استفاده از بذور و قلمه هایی که به شیوه نوین تولید می شوند نیاز به حمایت های مالی از سوی دولت دارد.

مدیرعامل شرکت شین ئاران کردستان اظهار داشت: رشد تک بعدی به عبارتی اختصاص سطح زیرکشت زیاد به تولید یک محصول توسط کشاورزان نه تنها منجر به سودآوری نمی شود بلکه ضررآفرین هم هست.

ذاکری افزود: وضعیتی که برای تولید و فروش گوجه فرنگی طی سال گذشته در کشور و به تبع کردستان پیش آمد نتیجه  تک بعدی عمل کردن در بخش کشاورزی است.

وی گفت: باید با دید باز و تنوع بیشتر ارقام و گونه هایی که استان در تولید آنها دارای ظرفیت فراوان است و به علاوه با مدیریت و کنترل صحیح اقدام به کشت محصول کرد تا بازخورد و نتیجه موثری از آن بدست آید.

شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی در کردستان متشکل از فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی است که گردهم آمدند تا از دانش و علمی که فراگرفتند برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر این بخش استفاده کنند.

هرچند هنوز در حوزه فعالیت های دانش بنیان بخش کشاورزی در ابتدای راه هستیم ولی حرکت در این مسیر با توجه به اقدامات انجام شده خوب شروع شده و امید می رود بر تعداد این شرکت ها با توجه به ظرفیت های فراوان کشاورزی در کردستان افزوده شود.

کد خبر: ۳۲٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha