۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
توطئه بورسی دولت یا توزیع بورسی ثروت!؟

توطئه بورسی دولت یا توزیع بورسی ثروت!؟

مجید سلطانی، تحلیلگر اقتصاد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: عرضه های اولیه صرفا یک عرضه بورسی نیست بلکه تقسیم ثروتیست که در قالب سهام و صندوق های بورسی در اختیار ملت قرار می گیرد.

مجید سلطانی: دیدگاه غالب در خصوص عرضه و رشد سهام دولتی که قطعا شما هم شنیده اید اینست که دولت بدلیل کسری بالای بودجه در حال بالا بردن و عرضه سهام خودش در بازار است. این دیدگاه عمدتا منفی و با بدبینی به اهداف دولت می نگرد.

امروز قصد دارم با یک دید مثبت و از یک دیدگاه متفاوت این عملکرد را بررسی کنم. چیزی که تا بحال شاید نشنیده باشید و شاید این نظر شخصی بنده، دیدگاه شما را کاملا تغییر دهد.

نکته اول: دولت توان (بدلیل کاهش درآمد دلاری) و حتی تمایلی (بدلیل ترس از قاچاق ارز)   برای کاهش نرخ ارز ندارد.  

نکته دوم: دولت نمی تواند (و به اعتقاد بنده نمی خواهد) متناسب با رشد قیمت ارز، حقوق و مستمری مردم را افزایش دهد.

نکته سوم: اختلاف فاحش نرخ تورم با نرخ افزایش حقوق و مستمری، بخش بزرگی از جامعه را به زیر خط فقر خواهد برد  و این چیزیست که عواقب اقتصادی و حتی سیاسی بالایی دارد و دولت و مسئولان بخوبی از آن آگاهند.

اگر این سه نکته را که کنار هم قرار دهیم می شود، سیاستهای فعلی دولت در بورس را به این شکل هم تفسیر کرد:

دولت در حال توزیع بخشی از ثروت دولتی (که سالها تحت کنترل حاکمیت بوده) در بین مردم و توانمند سازی مالی آنها جهت جلوگیری از یک فقر سراسری است. در این مسیر:

در گام‌اول: بالا بردن ارزش سهام عدالت و آزاد سازی تدریجی آنها بوده. حتی مجلس در حال پیگیری شدید برای دادن سهام به جاماندگان این طرح است.

در گام دوم: تهیه صندوق های ETF و فروش با تخفیف به تمام ملت اعم از کسانی که کد بورسی دارند یا ندارند یا به سن قانونی رسیده اند یا نرسیده اند و صرفا بر اساس کد ملی هر ایرانی و سپس رشد سریع ارزش این صندوق ها.

در گام سوم: بالا بردن شناوری سهام بزرگ دولتی جهت توزیع بیشتر سهام بین مردم

در گام چهارم: افزایش تعداد عرضه های اولیه که سود بالایی برای قشر ضعیف جامعه در بر دارند.

جمع‌بندی مطالب بالا می تواند این باشد که حداقل قشر ضعیف و متوسط جامعه باید این فرصت را مغتنم بشمارد و با دولت همراه شود و با خرید و نگهداری این دست از سهام و صندوق ها و عرضه های اولیه، ثروتی غیر ریالی با قابلیت رشد بالا بعنوان پشتوانه خانواده ایجاد و خود را به لحاظ مالی توانمندتر کند. با این نگرش، دولت هم فارغ از نوسانات کوتاه مدت، قطعا از این دست سهام و صندوق ها حمایت خواهد کرد.

در واقع دیدگاه می تواند این باشد که این عرضه ها صرفا یک عرضه بورسی نیست بلکه تقسیم ثروتیست که در قالب سهام و صندوق های بورسی در اختیار ملت قرار می گیرد، از اینرو روندشان هم لزوما با معیارها و تحلیل های بورسی قابل بررسی نخواهند بود.

کد خبر: ۳۲٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha