۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
بدون کالای اساسی ۳۰ درصد به جمعیت بیکاران اضافه می شود
گزارش بازار از تبعات کاهش ۳۱ درصدی ارزش واردات کالای اساسی به کشور

بدون کالای اساسی ۳۰ درصد به جمعیت بیکاران اضافه می شود

شرایط اقتصاد جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران تامین کالاهای اساسی را برای ما به نسبت سایر کشورها با اهمیت تر کرده است اما براساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ارزش واردات کالاهای اساسی به کشور از ابتدای فروردین تا ۱۴ تیر سال جاری به نسبت سال قبل کاهش ۳۱ درصدی را نشان می دهد.

ملیحه خورده پا؛ بازار: حجم مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت زیرا تمامی کشورها با بستن مرزها و اعمال ممنوعیت ترانزیتی و حمل و نقل مسافر تلاش کردند تا به قطع زنجیره شیوع این ویروس ناشناخته کمک کنند. با توجه به ضرورت تبادل تجاری و اقتصادی میان کشورها مرزها با رعایت پروتکل های بهداشتی بعد از پنج ماه بازگشایی شد تا کشورها برای فعالسازی واحدهای صنعتی و همچنین مواد غذایی با مشکلات عدیده ای مواجه نشوند.

آمارهای ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که میزان واردات کالاهای اساسی به کشور از روز نخست فروردیت تا ۱۴ تیر سالجاری کاهش ۳۱ درصدی داشته است. کاهش ۳۱ درصدی ارزش واردات کالاهای اساسی برای بخش تولید و سفره خانوار فقط مفهوم کاهش تولید محصولاتی که این کالاهای اساسی ماده اولیه تولید آنها محسوب می شود را به دنبال دارد و به سفره خانوارها به ویژه اقشار کم درآمد این هشدار را می دهد که قیمت مواد  غذایی گرانتر می شود در نتیجه آنها چاره ای به غیر از کوچک کردن سبد خانوار ندارند.

بر اساس آمار ارائه شده ازسوی گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات برنج  به لحاظ وزنی منفی ۶۴ درصد و ارزشی منفی ۶۸ درصد، واردات گوشت قرمز سرد به لحاظ وزنی و ارزشی منفی ۷۳ درصد،  واردات گوشت قرمز سبک گرم به لحاظ وزنی منفی ۶۳ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۶۴ درصد، واردات گوشت مرغ  به لحاظ وزنی منفی ۹۷ و از نظر ارزشی منفی ۹۷، واردات کنجاله سویا به لحاظ وزنی منفی ۵۱ درصد و از نظر ارزشی منفی ۵۶ درصد، واردات ذرت از لحاظ وزنی مثبت ۱۷ درصد و از نظر ارزشی مثبت ۱۳ درصد شده است.

میزان واردات کالاهای اساسی ۳۱ درصد منفی شد
متوسط ارزش واردات کالاهای اساسی به کشور در ۱۰۷ روز نخست سال کاهش ۳۱ درصدی را نشان می دهد اما بررسی میزان واردات هر کالا به صورت مجزا نشان می دهد که میزان ارزش و وزن واردات کالاهای اساسی به کشور بین ۳ تا ۷۲ درصد منفی شده است.

بر اساس آمار ارائه شده ازسوی گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات برنج  به لحاظ وزنی منفی ۶۴ درصد و ارزشی منفی ۶۸ درصد، واردات گوشت قرمز سرد به لحاظ وزنی و ارزشی منفی ۷۳ درصد،  واردات گوشت قرمز سبک گرم به لحاظ وزنی منفی ۶۳ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۶۴ درصد، واردات گوشت مرغ  به لحاظ وزنی منفی ۹۷ و از نظر ارزشی منفی ۹۷، واردات کنجاله سویا به لحاظ وزنی منفی ۵۱ درصد و از نظر ارزشی منفی ۵۶ درصد، واردات ذرت از لحاظ وزنی مثبت ۱۷ درصد و از نظر ارزشی مثبت ۱۳ درصد شده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران؛  در بازه زمانی مورد نظر در این گزارش واردات جو به لحاظ وزنی  منفی ۳۱ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۳۷ درصد، واردات داروهای دامی ضروری به لحاظ وزنی منفی ۶۴ و به لحاظ ارزشی  مثبت ۱۴ درصد، واردات کودهای شیمایی از نظر وزنی منفی ۸۶ درصد و از نظر ارزشی  منفی ۷۱ درصد،  واردات سموم تکنیکال شیمیایی به لحاظ وزنی منفی ۷۸ درصد  و به لحاظ ارزشی منفی ۷۲ درصد شده است.

آمارهای ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که واردات انواع بذر به لحاظ وزنی منفی ۴۳ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۱۹ درصد، واردات شکر از نظر وزنی منفی ۲۸ درصد و از نظر ارزشی منفی ۲۶ درصد،  واردات روغن خوراکی به لحاظ وزنی منفی ۴۹ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۵۰ درصد، واردات حبوبات به لحاظ وزنی منفی ۳ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۱۹ درصد و واردات انواع دانه های روغنی به لحاظ وزنی منفی ۴۷ درصد و به لحاظ ارزشی منفی ۴۴ درصد شده است.

داوود رنگی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران:  از یک سو ارز کافی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده نمی شود و از سوی دیگر بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در قالب ذخایر استراتژیک نگهداری می شود به همین دلیل بازار از دو جهت تحت فشار کمبود کالا قرار می گیرد

کاهش ۳۰ درصدی اشتغالزایی در صنایع دام و طیور
این میزان از کاهش واردات کالای اساسی به کشور می تواند ضربات بیشماری را بر پیکره تولید و صنعت کشور وارد کند و علاوه بر آن بر آمار بیکاری در کشور بیفزاید زیرا اگر واحدهای تولیدی و صنعتی نتوانند مواد اولیه مورد نیاز را برای چرخاندن چرخ های تولید تامین کنند به ناچار باید دست به کاهش ظرفیت تولید و در نهایت توقف فعالیت تولیدی بزنند.

کاهش ۳۱ درصدی واردات کالاهای اساسی که بخشی از آن ناشی از تبعات شیوع کرونا و تحریم ها است، می تواند ریشه در عدم هماهنگی بین دستگاهی داشته باشد که تبعات آن به صنعت کشور و در نهایت سفره خانوارها تحمیل می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع مرغ مادر بر این باور است که عدم تامین ارز مهمترین دلیل کاهش واردات کالای اساسی از جمله نهاده های دامی به کشور است.

داوود رنگی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بدون تردید تبعات کاهش واردات کالای اساسی به کشور در دراز مدت در بازار، صنعت و سفره خانوار خود را نشان می دهد.

وی می افزاید: بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک میزان واردات گوشت به کشور در ۱۰۷ روز نخست سال جاری کاهش پیدا کرده است که دلیل این امر بهبود شرایط تولید داخلی به دلیل بارندگی های خوب و مناسب است. البته افزایش مصرف گوشت مرغ نیز موجب شده تا میزان کمبود محدود گوشت قرمز چندان به چشم نیاید ولی اگر برای تامین گوشت مورد نیاز به موقع اقدام نشود باید منتظر تبعات آن در دراز مدت باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با انتقاد از ایراداتی که در نظام توزیع کالاهای اساسی وجود دارد، خاطرنشان می کند: از یک سو ارز کافی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده نمی شود و از سوی دیگر بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در قالب ذخایر استراتژیک نگهداری می شود به همین دلیل بازار از دو جهت تحت فشار کمبود کالا قرار می گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع مرغ مادر تصریح می کند: کاهش واردات کالاهای اساسی به کشور موجب می شود تا صنایع دام و طیور نیز آسیب های زیادی را متحمل شود که یکی از آنها کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید است.

رنگی می گوید: خروج ۲۰ درصد از ظرفیت کارخانجات از مدار تولید موجب می شود تا هر واحد صنعتی ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیروی خود را تعدیل کند که این امر می تواند شاخص اشتغالزایی کشور را بیش از این منفی کند.

بدون تردید در سال جهش تولید اگر نمی توانیم به دلیل شرایط اقتصادی ایران و جهان به ظرفیت های تولید بیفزاییم حداقل نباید اقداماتی انجام داد که ظرفیت واحدهای صنعتی را بیش از این با کاهش روبرو کند بنابراین باید بستر تامین مواد اولیه برای واحدهای صنعتی و تولیدی مهیا باشد. همچنین روند واردات کالای اساسی که با معیشت مردم سر و کار دارد نیز باید تسهیل شود تا مردم در روزگار کرونا زده و سختی های ناشی از تبعات تحریم بیش از پیش ناچار به کوچک کردن سفره خانوار نشوند.

کد خبر: ۳۱٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha