۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
برنامه دولت برای متعادل کردن بازار سرمایه؛ شاخص کل بورس متعادل نشود، خواهد ریخت
طغیانی در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

برنامه دولت برای متعادل کردن بازار سرمایه؛ شاخص کل بورس متعادل نشود، خواهد ریخت

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید اگر شاخص بر روند معقول خود حرکت نکند ممکن است در آینده با سقوط مواجه شویم و مجلس به عنوان نهاد ناظر پیگیر این موضوع است.

بازار؛ گروه بورس: رشد ۲۴۰ درصدی شاخص بورس در طول ۴ ماهه اخیر سبب ایجاد نگرانی زیادی در بین برخی از تحلیل‌گران بورس و حتی نمایندگان مجلس شده است. نظر نمایندگان مبنی بر این است که رشد شاخص بورس متناسب با تولید در کشور نیست و در آینده ممکن است که با سقوط شاخص مواجه شویم.

ورود نقدینگی مردم به بازار سهام مهم‌ترین دلیل رشد شاخص است که بیشتر کارشناسان و تحلیل‌گران بر روی آن اتفاق نظر دارند. اما آنچه که سبب نگرانی شده این است که  ورودی نقدینگی به دلیل کم عمق بودن بازار سرمایه ایران موجب زیان به سرمایه‌گذاران خرد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید ما هم نسبت به حرکت شاخص در طول چهار ماه اخیر نگران هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است که با سقوط شاخص روبرو شویم.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار در مورد آخرین اقدامات مجلس در رابطه با بازار سرمایه گفت: در آخرین جلساتی که با مسئولان بازار سرمایه و مدیران مختلف بازار بورس داشتیم، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها خود را در مورد بازار بورس مطرح کردیم به ویژه تحولات چهار ماه اخیر و مواردی که از مورد نظر برخی از اعضای کمیسیون و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در حوزه بازار سرمایه نگران کننده بود.

طغیانی اضافه کرد:  خواسته ما از آقای قالیباف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این بود که بازار سرمایه  در یک بستر معقول و منطقی سیر طبیعی خود را طی ‌کند و خدای نکرده نتیجه این نشود که ما با سقوط بازار مواجه بشویم و سرمایه‌های مردم به ویژه سرمایه‌های خرد نابود شود.

وی نتیجه جلسه با رئیس سازمان بورس را اینگونه بیان کرد: دوستان قول‌هایی دادند تا در مورد روند بازار سرمایه تدابیر مناسبی اتخاذ کنند و قرار بر این شد مجلس پیگیر نتایج فعالیت سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص کنترل بازار سهام داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا راه‌حل‌هایی مبنی بر کنترل بازار سرمایه در این جلسات مطرح شد؟ گفت: راه حلی مورد بحث قرار نگرفت، بلکه بحث اصلی ما حرکت برخی از نمادها که این‌ها عملا به شکل پیشرو بازار را هدایت می‌کنند و اغلب  هم نمادهای دولتی هستند، بود. عمدتا کارشناسان حرکت این نمادها را حرکت سالم و طبیعی عنوان نکردند و معتقدند که این حرکت هیچ تناسبی با واقعیت‌های این شرکت‌ها و واقعیت‌های اقتصادی ایران ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس به رشد ۳.۵ برابری شاخص کل در طول چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: رشد شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون ۲۴۰ درصد بوده و این وضعیت به دلیل عدم تناسب بازار بورس با واقعیت‌های نسبی تولید کشور است.

طغیانی خاطرنشان کرد: مجلس یک نهاد ناظر است و قرار نیست در بحث اجرا دخالت کنیم، تدبیر در مورد بورس بر عهده مدیران بازار سرمایه می‌باشد و ما تذکرات را می‌دهیم و پیگیر آن چیزی هستیم که باید اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما به عنوان یک اقتصاددان برای کنترل بازار سرمایه‌ چیست؟گفت: بنده الان ترجیح می‌دهم چیزی در این مورد مطرح نکنم، اما آن چیزی که در حوزه اجرا مطرح می‌شود باید روال طبیعی را طی کند و بازارگردانی در بحث نمادها و سهام دولتی، یعنی سهام که بخش‌های از آن دولتی است و می‌خواهند واگذار شود در بازار سیر طبیعی را طی نمی‌کند.

کد خبر: ۳۱٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha