۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
اراده ای در دولت برای کاهش تورم دیده نمی‌شود
کارشناس حوزه پولی و بانکی:

اراده ای در دولت برای کاهش تورم دیده نمی‌شود

مستخدمین حسینی، کارشناس حوزه پولی و بانکی بر ضرورت هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «حیدر مستخدمین حسینی» افزود: چند سالی که تکیه نام سال بر روی تولید است.

وی اظهارداشت: متاسفانه قدم های اساسی که باید در این راه برداشته می شد، اقدام جدی صورت نگرفت و به یکسری صحبت و حرف بسنده شد.

کارشناس پولی و بانکی گفت: رشد نقدینگی هیچ اشکالی ندارد منتها هنر دولت و مجلس اینکه این رشد نقدینگی را در حوزه تولید به بهترین وجه تولید بکارگیری کنند.

وی افزود: اگر رشد نقدینگی برابر با رشد تولید باشد، تورمی در جامعه وجود نخواهد داشت اما اگر رشد نقدینگی بالاتر از رشد تولید باشد موجب ایجاد تورم می‌شود.

مستخدمین حسینی بیان داشت: طبق آمار رسمی در سال گذشته رشد تولید کشور هفت درصد منفی و در برابر رشد نقدینگی بالای ۳۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: برای مهار رشد نقدینگی دولت و بانک مرکزی باید نظمی را در انضباط پولی و مالی باور داشته باشندو مجلس هم باید باورجدی داشته باشد که در این جهت گام های اساسی بردارد.

این کاشناس پولی و بانکی گفت: متاسفانه اراده ای در دولت دیده نمی شود که بخواهد نرخ تورم را در کشور کاهش دهد.

وی افزود: حرکت اقتصادی، جهت گیری ها و تصمیماتی که گرفته می شود همه نشان دهنده اینکه میل و گرایش برای افزایش تورم است.

مستخدمین حسینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: نگرانی شدیدی دارم به سبب وضعیتی که از نیمه دوم سال ۹۸ تا به امروز برای بورس رقم خورده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزشی که شاخص و قیمت سهام بورس به خود گرفته یعنی قیمت اسمی خیلی بیشتر از ارزش ذاتی آن است.

کارشناس پولی و بانکی به رادیو اقتصاد گفت: این علامت ها نشان می دهد که بورس این طوری نخواهد ماند.

وی افزود: در حال حاضر نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفته و سیاست خود دولت هم این بوده برای اینکه در ابتدای سال یعنی در فروردین ماه نرخی که برای سود بانکی در مقایسه با تورم پیشنهاد شد ۱۵ درصد بود که اکثر کارشناسان این اعتراض را داشتند که نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت خواهد شد و به طرف بازار مسکن نخواهد رفت برای اینکه تعداد پروانه ساخت در طول چهار ماهه سال جاری به پائین ترین حد خود نسبت به چهارماهه سال های گذشته رسیده است.

مستخدمین حسینی بیان داشت: بورس در این چهارماهه سال جاری یک انحراف جدی از وظایف خود داشته و جای بسیار نگرانی برای آن است.

وی ادامه داد: اینکه مردم وارد بازار سرمایه شوند بسیار استقبال می کنیم چرا که یکی از نقاط قوت رونق اقتصادی واز نکات ممیزه اقتصاد پیشرفته اینکه بازار سرمایه اش فعال باشد نه اینکه مصنوعی ساخته شده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام عدالت بدهیم و بعد بگویم ۸۰ درصد مردم نماد بورسی دارند این در حالی که خیلی ها با ادبیات بازار بورس و سرمایه به هیچ وجه آشنایی ندارند.

وی افزود: متوسط ۴۰ درصد مردم غرب در بازار سرمایه حضور دارند این شکلی نیست که با تبلیغات، هجمه و تشویق وارد بازار سرمایه شده باشند.

مستخدمین حسینی بیان داشت: بازار سرمایه یک بازار بلند مدت است برخلاف بازار پول بنابراین مردم نباید به دنبال سودهای گذری و روز مره در این بازار باشند.

وی یادآورشد: مردمی که وارد بازار سرمایه شده اند هر روز در حال کنترل هستند که به فرض امروز سهم شان چه قدر بالا رفته که این خطرناک است چون ماهیت بازار سرمایه این نیست.

کد خبر: ۳۱٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha