۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصدی کرمان/ رانت میلیاردی سنگ‌آهن و بی بهره ماندن کرمانی ها از معادن
در جلسه مجمع نمایندگان استان کرمان مطرح شد؛

نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصدی کرمان/ رانت میلیاردی سنگ‌آهن و بی بهره ماندن کرمانی ها از معادن

کرمان- استان کرمان با وجود داشتن معادن بزرگ و کوچک و فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی، دارای نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصد است و تامین بخشی از نیاز اشتغال این معادن و کارخانه‌ها از خارج استان سبب شده نرخ اشتغال در کرمان رشد مناسبی نداشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان کرمان به دلیل وجود معادن بی‌شمار به بهشت معادن شهرت یافته است. معادن غنی مس، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و غیره طی سالیان گذشته بخشی از درآمد و اشتغال استان را پوشش می‌داد اما خام فروشی مواد معدنی، سبب می‌شد تا کرمان آن‌چنان که باید و شاید از مواهب این نعمت‌های خدادادی بهره‌مند نشود.

در سال‌های اخیر اما در کنار این معادن سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای جلوگیری از خام‌فروشی و فرآوری مواد معدنی در استان شکل گرفته و اکنون به گفته رئیس سازمان صمت استان، سهم کرمان از وصول حقوق معدنی ۱۵۰ میلیون تومان است اما با این وجود استان کرمان نتوانسته در تولید شغل موفقیت چشمگیری داشته باشد و با وجود فعالیت کارخانجات متعدد نرخ بیکاری در این استان پهناور همچنان بالاست. موضوعی که سبب شد رئیس مجمع نمایندگان استان نیز به آن اشاره کند و خواستار تامین نیروی این صنایع بزرگ با اولویت جوانان کرمانی شود.

مجمع نمایندگان استان کرمان پیش از ظهر شنبه به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه‌ اشتغال، صنعت و معادن با مدیران کل مدیران کل صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان کرمان، محیط زیست، تامین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل جلسه داد.

مردم کرمان حق خود را از معادن دریافت نکرده‌اند
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در این نشست با انتقاد از وضعیت اشتغال در استان کرمان گفت: مهم‌ترین مسئله و دغدغه ما بحث معیشت مردم است و ادارات استان باید در این رابطه حساسیت داشته باشند.

شهباز حسن‌پور افزود: نرخ بیکاری کشور تا پایان سال گذشته ۱۰.۷ درصد بوده در حالی که این رقم در استان کرمان ۱۱.۳ درصد است.

وی با بیان این‌که متولی اصلی اشتغال در استان کرمان ادارات صمت و اداره کار می‌باشند، اظهار کرد: این ادارات برای ایجاد اشتغال باید با جدیت با یکدیگر همکاری کنند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استان کرمان شرکت‌های بزرگ مادر تخصصی مانند فولاد در حال فعالیت است و نباید نیاز اشتغال کرمان از استان‌های دیگر تأمین شود.

وی همچنین با بیان گلایه‌مندی از وضعیت معادن در استان کرمان، افزود: معتقدم که مردم کرمان حق خود را از معادن دریافت نکرده‌اند.

حسن‌پور با بیان این‌که معدن باید جایگزین نفت شود، توضیح داد: اعتقاد داریم نفت بلای جان کشور شده است و به همین دلیل امسال محور کار را بر مبنای معادن کوچک و زود بازده می‌گذاریم.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به حضور بیش از هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های استان کرمان، گفت: باید دانشکده فولاد در استان کرمان راه‌اندازی شود زیرا این یک موضوع زیربنایی است.

وی همچنین با اشاره به مشکل گرد وغبار در استان کرمان، افزود: ۲۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از تالاب جازموریان است و به همین جهت درخواست داریم یک مرکز نمایندگی محیط زیست در جنوب و منطقه جازموریان استقرار یابد.

رانت میلیاردی سنگ‌آهن و بی‌بهره بودن کرمانی‌ها
در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان این‌که ظرفیت تولید معادن استان کرمان در سال‌جاری باید افزایش پیدا کند، گفت: متولیان بخش تولید و معدن گزارشات و برنامه‌های خود را ارائه کنند تا برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تعطیل یا نیمه فعال استان، اظهار کرد: این واحدها مشکلات بانکی دارند و تأمین نقدینگی آن‌ها از طریق بورس امکان‌پذیر است.

وی بازار سرمایه را ظرفیت دیگری برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی استان بیان کرد و افزود: ۵۰ درصد شرکت‌های تولیدی متوقف و راکد که دارای مشکل نقدینگی هستند می‌توانند از این طریق مجددا فعال شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ظرفیت خوب شورای معادن در استان کرمان، گفت: در بخش سنگ‌آهن با قیمت‌گذاری نامناسب روبه‌رو هستیم که اصلاح آن در دستور کار شورای معادن استان قرار دارد.

وی بیان کرد: سالانه میلیاردها تومان رانت از طریق قیمت‌گذاری نامناسب سنگ‌آهن در کشور انجام می شود و در واقع مواد اولیه ارزان می‌دهیم اما قیمت فولادی که به دست مردم می‌رسد ۵ تا ۱۰ درصد گران تر است.

پورابراهیمی با اشاره به سختی کار در معادن و مشکلات کارگران گفت: ناکارآمدی شرکت‌های فولادی باعث شده تنها آلایندگی معادن نصیب کرمانی‌ها شود و سنگ‌آهن با قیمت پایین به شرکت‌های فولادی فروخته می‌شود که این مساله قابل قبول نیست و قطعا پی گیری می شود.

تهاتر راه‌حل رفع مشکل صادرکنندگان استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که ۴۱ درصد تولید ناخالص معادن کشور مربوط به استان کرمان است، گفت: سالانه ۹۳ میلیون تن ماده معدنی از معادن کرمان استخراج انجام می‌شود.

مهدی حسینی‌نژاد با اشاره به وصول سالانه هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در استان کرمان، افزود: سهم کرمان از وصول حقوق معدنی ۱۵۰ میلیون تومان است که سال گذشته حدود۲۳۰ میلیارد تومان به استان برگشت داده شد.

وی کرمان را یک استان صادراتی بیان کرد و ادامه داد: تعهدات ارزی مشکلاتی را برای صادرکنندگان استان به وجود آورده که می‌توان با تهاتر این مشکل را برطرف کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با بیان اینکه ۵۰ درصد صادرات استان را صادرات پسته تشکیل می‌دهد، گفت: تعلیق صادرکنندگان پسته برای استان و کشاورزان فاجعه است و مشکلات زیادی را ایجاد می کند که باید در این خصوص باید چاره‌اندیشی شود.

ایجاد ۴۲ هزار اشتغال در سال‌جاری در کرمان
در این جلسه همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان این‌که ۳۴ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، گفت: هزار نفر سهمیه کارورزی استان کرمان است اما متاسفانه از این طرح استقبال خوبی نشده است.

رضا اسماعیلی افزود: درخواست داریم که نمایندگان مراجعه‌کنندگان خود در بحث اشتغال را به کارورزی معرفی کنند.

وی سهم استان کرمان از تسهیلات کرونا را هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان معرفی به بانک داشتیم که فقط چهار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار کرد: در سال‌جاری ۴۲ هزار نفر تعهد اشتغال استان کرمان است که تاکنون حدود ۱۰ درصد این تعهد انجام شده و تا پایان مرداد ماه ۲۰ درصد تعهد اشتغال استان باید اجرایی شود.

۱۲۰ هزار خانوار مستمری‌بگیر تامین اجتماعی در استان کرمان
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان این‌که در استان کرمان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، بیان کرد: ۱۲۰ هزار خانوار مستمری‌بگیر تامین اجتماعی در استان هستند که ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به این خانوارها مستمری پرداخت می‌شود.

علی حسینی از فعالیت ۵۲ هزار کارگاه فعال در استان کرمان خبر داد و افزود: ۳۴۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها اشتغال دارند.

وی همچنین اظهار کرد: کارفرمایان کرمانی هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به تامین اجتماعی دارند.

کد خبر: ۳۱٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha