۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
ورشکستگی بوم گردی‌های ایلام؛ کرونا تنها داشته گردشگری را از پا درآورد
بازار گزارش می‌دهد؛

ورشکستگی بوم گردی‌های ایلام؛ کرونا تنها داشته گردشگری را از پا درآورد

ایلام- صنعت بوم گردی که چندسالی است در استان ایلام رونق گرفته در ماه‌های گذشته به دلیل شرایط کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده و بیشتر فعالان این بخش ورشکست شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام که با داشتن جاذبه های فراوان طبیعی در کشور به عروس زاگرس شهرت دارد از حداقل امکانات گردشگری برخوردار نیست، در سال های گذشته صنعت بوم گردی با هدف توسعه امکانات گردشگری و پر کردن جای خالی هتل های پنج و چهارستاره در استان رونق گرفته است.

بوم گردی ها استان که در واقع مهمترین امکانات گردشگری استان برای اسکان گردشگران محسوب می شوند و مورد استقبال گردشگران هم قرار گرفتند، چند ماهی است به دلیل مسئله کرونا و نبود گردشگر به ورشکستی رسیده اند.

حالا بیشتر صاحبان بوم گردی ها استان ایلام با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و چشم و امید آنها به مسئولان برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت است.

البته بسیاری از آنها برای احداث بوم گردی قبلا نیز تسهیلات دریافت کرده اند ولی حالا جوابگوی اقساط خود نیستند و این مسئله نیز نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی وکشور است.

صنعت نوپای بوم گردی که تنها داشته استان در بخش امکانات گردشگری محسوب می شود این روزها نیازمند حمایت است، اگر مسئولان فکری اساسی برای این صنعت نکنند، دیری نخواهد گذشت که این صنعت برای همیشه در استان غیرفعال و باعث دلسردی سرمایه گذراران خواهد شد.

تعطیلی ۵ ماهه بوم گردی های استان ایلام
یکی از فعالان بخش گردشگری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه پنج ماه تمام است که صنعت گردشگری استان متاثر از کرونا شده و تمامی فعالیت های این بخش عملا تعطیل و هیچ درآمدی نصیب فعالان این بخش نشده است.

علی خدارحمی بیان کرد: بوم گردی های استان نیز ماه هاست که تعطیل شده و حتی در هفته هایی که وضعیت کرونا بهتر شد، نیز مورد استقبال گردشگران قرار نگرفتند.

وی با اشاره به اینکه مسئله بوم گردی در استان ایلام بسیار حایز اهمیت است، افزود: در بسیاری از شهرهای استان محلی برای اسکان گردشگران وجود ندارد، وجود این بوم گردی ها برای اسکان گردشگران بسیار مهم است.

 در بسیاری از شهرهای استان محلی برای اسکان گردشگران وجود ندارد، وجود این بوم گردی ها برای اسکان گردشگران بسیار مهم است

خدارحمی بیان کرد: متاسفانه اکثر بوم گردی ها با مشکلات مالی بیشماری از جمله اقساط تسهیلاتی که قبلا اخذ شده مواجه هستند.

وی افزود: تسهیلات درنظرگرفته شده برای واحدهای خسارت دیده از کرونا جوابگوی مشکلات بوم گردی ها به هیچ وجه نیست و مسئولان باید فکری اساسی برای بوم گردی های استان داشته باشند.

وی گفت: از مسئولان انتظار داریم تسهیلات بیشتری برای جبران خسارت ها و رونق بوم گردی های استان در نظرگرفته شود تا بخشی از مشکلات و دغدغه های فعالان این بخش برطرف شود.

فعالیت ۴۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان
مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بوم گردی ها در استان ایلام به دلیل وجود طبیعت بکر استان ایلام در سال های اخیر رونق گرفته و مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: تاکنون ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در استان فعال شده و سیاست میراث فرهنگی استان حمایت برای توسعه فعالیت های بوم گردی در استان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای استان افزایش مراکز اقامتی است، افزود: مراکز بوم گردی استان به خوبی جای خالی دیگر تاسیسات گردشگری را پر کرده اند.

ضربه سنگین کرونا به مراکز بوم گردی استان
وی با اشاره به مشکلات و خسارت های بالای کرونا به صنعت گردشگری استان، گفت: متاسفانه یکی از بخش هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده، مراکز بوم گردی استان ایلام بوده است.

شنبه زاد بیان کرد: بیش از پنج ماه است که تمامی بوم گردی های استان به طور کامل تعطیل شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام اضافه کرد: علاوه بر مراکز بوم گردی، تمامی تاسیسات گردشگری استان شامل سفره ها خانه، کمپ ها گردشگری، خانه مسافرها و..نیز تعطیل شده است.

وی گفت: طبق برآوردهای انجام شده بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تاسیسات گردشگری از جمله بوم گردی ها  به دلیل مسئله کرونا خسارت وارد شده است.

 طبق برآوردهای انجام شده بیش از ۱۷ میلیارد تومان به تاسیسات گردشگری از جمله بوم گردی ها  به دلیل مسئله کرونا خسارت وارد شده است

وی عنوان کرد: برای جبران خسارت های بوم گردی های استان تسهیلاتی از طریق سامانه کارا، معافیت های مالیاتی و عدم پرداخت اجاره بها و معاف از پرداخت پول آب و برق و گاز و..در نظرگرفته است.

شنبه زاده عنوان کرد: بیش از ۱۷۰ نفر فقط در بخش صنعت بوم گردی استان به دلیل تعطیلی مراکز، بیکار شده اند و قطعا میراث فرهنگی حداکثر حمایت خود را برای فعال شدن این مراکز بعد از کرونا به کار خواهد بست.

وی گفت: قطعا میراث فرهنگی استان ایلام برنامه های بسیار خوبی برای شرایط پساکرونا برای گسترش فعالیت های بوم گردی طراحی کرده که با توجه به روستاهای گردشگری استان قطعا این مراکز به محلی برای فروش محصولات خانگی و اشتغال نیروی بومی تبدیل می شود.

گردشگری استان ایلام نیازمند حمایت است
نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ظرفیت های زیادی در بخش گردشگری استا ایلام وجود دارد که نیازمند توجه به زیرساخت ها و امکانات گردشگری است.

سارا فلاحی با اشاره به ظرفیت های بوم گردی ها در استان، بیان کرد: قطعا صنعت بوم گردی استان در بخش گردشگری استان نیازمند حمایت دولت است.

وی تصریح کرد: رونق بوم گردی ها در استان ایلام علاوه بر اشتغال و رونق تولید باعث کاهش مهاجرت مردم روستاها به شهرها می شود.

رونق بوم گردی ها در استان ایلام علاوه بر اشتغال و رونق تولید باعث کاهش مهاجرت مردم روستاها به شهرها می شود

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالان این حوزه با مشکلاتی مواجه هستند که نیازمند توجه هستند، گفت: قطعا از طریق مسئولان کشوری مشکلات بخش گردشگری استان به خصوص بوم گردی ها استان پیگیری می شود.

بوم گردی به عنوان یکی از بخش های فعال گردشگری استان ایلام این روزها حال و روز خوشی ندارد، امیدواریم مسئولان معافیت های بیشتری را در این روزهای کرونایی برای فعالان این بخش در نظربگیرند تا این صنعت نوپا حفظ شود.

استان ایلام با داشتن یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و بیش از ۲۰۰ اثر طبیعی یکی از مقصدهای گردشگری در کشور محسوب می شود که وجود بوم گردی ها برای رونق گردشگری استان بسیار ضروری است.

امروزه که سرمایه گذاری برای احداث واحدهای اقامتی مجلل در استان ایلام بسیار سخت شده است، بوم گردی با بهره گیری از آداب و رسوم سنتی می توانند بخشی از عقب ماندگی های استان را با سرمایه گذاری جوامع محلی جبران کنند.

کد خبر: ۳۱٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha