۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور/ ۱۸۳ هزار تن محصولات زراعی در اراضی شیب‌دار تولید شد
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور/ ۱۸۳ هزار تن محصولات زراعی در اراضی شیب‌دار تولید شد

لرستان- رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون ۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد و ۱۸۳ هزار تن محصولات زراعی در اراضی شیب دار و کم بازده تولید شده است.

به گزارش بازار، مسعود منصور ظهر پنج‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از اراضی شیب‌دار شهرستان دورود از ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور خبر داد و اظهار داشت: حفظ منابع پایه در کنار امنیت غذایی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی بوده که در این راستا ضرورت حفظ خاک به عنوان یک منبع پایه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است، افزود: ۱۸۳ هزار تن محصولات زراعی در کشور در اراضی شیب‌دار و کم بازده تولید شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: هر اقدامی که موجب تثبیت و حفظ خاک شود ارزشمند است که کاشت در اراضی شیب دار به لحاظ موقعیت توپوگرافی، یکی از این روش‌ها است.

وی با اشاره به اهمیت کاشت اراضی شیب‌دار برای جلوگیری از فرسایش خاک، افزود: نکته مهم این است که لرستان در زمینه کاشت اراضی شیب دار پتانسیل بالایی دارد.

منصور عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای طرح کاشت اراضی شیب دار در راستای همکاری با مردم اعلام آمادگی می‌کند، از میزان پنج هزار هکتار اراضی شیب‌دار زیر کشت در لرستان، حدود ۱۵۲ هکتار آن در شهرستان دورود واقع شده که امروز به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: در فاز نخست این پروژه ۱۲۰ هکتار از آن قبلاً به بهره‌برداری رسیده بود و امروز ۳۲ هکتار دیگر از این طرح اجرا شد که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد اثرات مثبت آن برای مردم استان باشیم.

استاندار لرستان نیز در این مراسم اظهار داشت: اراضی شیب دار استان با در نظر گرفتن بارندگی به میزان ۵۵۰ میلی لیتر در سال از مزیت‌های خوب استان برای ایجاد باغات دیم به شمار می‌رود.

وی افزود: شیب دار بودن محیط، زمینه فرسایش خاک و وارد آمدن ضربات به طبیعت را به وجود می‌آورد که اجرای پروژه کاشت درخت و گیاهان دارویی در این اراضی مانع از بروز این اتفاق خواهد شد.

سید موسی خادمی تصریح کرد: در سال ۹۶ طی برنامه‌ چهارساله‌ای پروژه کاشت ۱۵ هزار هکتار اراضی شیب‌دار استان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون بخش زیادی از این پروژه علی رغم محدودیت در اعتبارات عملی شده است.

وی بیان کرد: در لرستان حدود ۷۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که حدود ۲۳ درصد از آن آبی و ۷۷ درصد دیگر به صورت دیم کشت می‌شود که در مقایسه با میانگین کشوری استان از سهم کمتری برخوردار است.

استاندار لرستان با اشاره به منابع آب استان افزود: با توجه به لزوم بهره‌گیری از منابع آب استان برای توسعه کشاورزی می‌توان با ایجاد سدها و استفاده از روش های نوین آبیاری این مشکل را حل کرد.

وی به تولید حدود سه میلیون و ۱۰۰هزار تن محصولات زراعی در استان اشاره کرد و گفت: از این میزان حدود ۸۱ درصد محصولات از اراضی آبی و ۱۹ درصد باقی مانده از زمین‌های زیر کشت دیم تأمین می‌شود، به همین دلیل تبدیل اراضی دیم به آبی برای استان ضرورت دارد.

خادمی با عنوان اینکه از ۱۹۳ هزار هکتار اراضی آبی استان، ۵۶ هزار هکتار آن از روش‌های نوین آبیاری بهره‌گیری می‌کند، اظهار داشت: تا قبل از دولت تدبیر و امید ۲۷ هزار هکتار از ۵۶ هزار هکتار اراضی ذکر شده در استان با روش‌های آبیاری نوین کشت می‌شد که از زمان آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون حدود ۲۸ هزار هکتار به این میزان افزوده شده است.

کد خبر: ۳۱٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha