۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
شروط افزایش صادرات همزمان با افزایش نرخ ارز
رئیس کمیسیون صادرات و تسهیل تجارت اتاق ایران تشریح کرد

شروط افزایش صادرات همزمان با افزایش نرخ ارز

لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات و تسهیل تجارت اتاق ایران، شرط استفاده از فرصت صادراتی همزمان با افزایش نرخ ارز را مثبت بودن تراز تجاری کشور و کنترل نسبی تورم عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، محمد لاهوتی رئیس کمیسیون صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی در برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع «تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی کشور نیازمند تغییر راهبردی و نوسازی» گفت: فرصت‌های خوبی در کشور به ویژه در حوزه کشاورزی وجود دارد؛ بخشی از این موضوع که نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم به تغیرات قوانین خلق الساعه بر می‌گردد، همچنین به تغییر قوانین کلان مربوط است. شرایطی که در نهایت حاصلش این می‌شود که سر بخش صادرات کشور بی‌کلاه می‌ماند.

فرصت صادراتی استفاده نشد
وی تاکید کرد: این تغییرات مورد اشاره باعث می‌شوند نقشه راهی که تعیین کردیم پیاده نشود. نتیجه اینکه نتوانیم از فرصت استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی در بخش دیگری گفت: در دو سال قبل موضوع بازگشت زمان‌هایی مطرح بوده است که افزایش نرخ ارز به صورت چشمگیر رخ داده است. همچنین انتظاری وجود دارد مبنی بر اینکه در هر بخشی ضرر کردیم با افزایش نرخ ارز موضوع افزایش صادرات را دنبال کنیم. اینکه چنین فرصتی استفاده نشده است به سیاستگذاری‌های لحظه‌ای مربوط است. به تازگی هم باب شده است که تصمیمات عطف به ماسبق می‌شود.

قوانینی که لحظه‌ای تغییر می‌کند
لاهوتی با اشاره بعضی مشکلات بخش صادرات همچنین درباره رفع تعهدات ارزی گفت: قوانین مربوط به رفع تعهد ارزی هر لحظه تغییر می‌کند و چنین موضوعاتی باعث شده است که نتوانیم از فرصت افزایش نرخ ارز برای صادرات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تراز تجاری کشورمان منفی است، به این معنی که صادرات کمتر از واردات است. از سویی بخش عمده‌ای نهاده‌های تولید وارداتی است [اشاره به اینکه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار قرار می‌گیرد] بنابراین وقتی که در انبارها هنوز موجودی کالاهای ساخته شده با دلار ارزان‌تر را دارد، صادرات سوددهی دارد.

تراز تجاری مثبت و کنترل تورم با اهمیت برای صادرات
لاهوتی ادامه داد: وقتی کالاها دیگر – با نهاده‌های وارداتی گران‌تر- جایگزین می‌شود دیگر رشد صادرات رخ نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تاکید کرد: زمانی می‌توان به فرصت صادراتی دست یافت که تراز تجاری مثبت باشد و تورم تا حدودی کنترل شود.

لیستی که بانک مرکزی بدون جزئیات ارسال کرد!
لاهوتی در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن موضوع رفع تعهداتی ارزی و بازنگشتن ارز در رسانه‌ها گفت: عدد ۲۷ میلیارد دلار از سوی رئیس بانک مرکزی مطرح شده است. سال قبل مطرح شد که ۷۰-۷۱ میلیارد دلار بازگشته است اما در شروع سال جاری با افزایش نرخ ارز این روند بازنگشتن ارز از دیدگاه بانک مرکزی غیرقابل قبول عنوان شد.

وی ادامه داد: یک لیست از بانک مرکزی برای بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی ارسال شد که چه کسانی تعهد ارزی‌شان را انجام دادند. این لیست وقتی به دست‌مان سید درخواست کردیم که جزئیات آن کامل باشد.

شرایط متفاوت صادرکنندگان در معرض تعلیق کارت بازرگانی
لاهوتی گفت: اطلاعاتی که از صادرکننده‌ها داریم در حد صدور گواهی مبدا است که در اتاق بازرگانی به دست می‌آید. اعداد دیگر و جزئیات را دستگاه‌های حاکمیتی باید بدهند. لیستی که به اتاق بازرگانی آمده است برای تعلیق کارت بازرگانی بدون ذکر مالکیت، میزان صادرات و برگشت ارز است. [اشاره به اینکه اطلاعات کاملی از ارزهایی که به صادرکنندگان داده‌اند در دست نیست] بنابر این لیست صادرکننده‌ای هست که با ۲۶۰۰ یورو کارت بازرگانی‌اش تعلیق شده است و افرادی هستند که با میلیون یورو تعهد ارزی کارت‌شان تعلیق شده است.

کد خبر: ۳۱٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha