۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
یک تیر با سه نشان؛ رشد ۴۸ درصدی سکه، ۷ هزار تومانی دلار، ۳۰۰ هزار تومانی طلا
گزارش بازار از نوسانات بازار در تیرماه

یک تیر با سه نشان؛ رشد ۴۸ درصدی سکه، ۷ هزار تومانی دلار، ۳۰۰ هزار تومانی طلا

نوسانات نرخ دلار و افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار سکه و طلای آب شده موجب شد تا قیمت انواع سکه از ابتدا تا انتهای تیر ماه افزایشی بین ۴۵ تا ۴۸ درصدی را تجربه کند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: در روز یکم تیر ماه قیمت طلا در بازارهای جهانی به نرخ هر اونس ۱۷۴۴ دلار رسید. در این روز قیمت هر دلار در بازار آزاد ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

آغاز روند افزایشی قیمت طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار آزاد موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طرح جدید به ۸ میلیون تومان و نرخ هر قطعه تمام سکه طرح قدیم به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

در روز نخست تیر ماه قیمت خرید و فروش هر قطعه نیم سکه چهار میلیون تومان، ربع سکه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بود.

همچنین در روز یکم تیر ماه هر مثقال طلا با قیمت سه میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با قیمت ۸۰۱ هزار تومان خرید و فروش شد.

اونس ۲۸ دلار گران شد
در روز دهم تیر ماه سال جاری قیمت اونس در بازارهای جهانی در مقایسه با روز نخست همان ماه ۲۸ دلار گران شد و به ۱۷۷۲ دلار رسید و نرخ دلار در بازار آزاد ایران نیز در همین بازه زمانی افزایش هزار تومانی را تجربه کرد.

افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی و گران شدن نرخ دلار در بازار آزاد موجب شد تا قیمت تمام سکه طرح جدید در بازه زمانی ۱۰ روزه افزایش ۱۲ درصدی را تجربه کرده و به ۹ میلیون تومان برسد و نرخ هر قطعه تمام سکه طرح قدیم نیز در روز دهم تیر ماه سال جاری نسبت به روز نخست همان ماه افزایش ۶۰۰ هزار تومانی را تجربه کند.

مقایسه قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی در روز دهم تیر ماه نسبت به روز نخست همان ماه نشان می دهد که قیمت نیم سکه ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۱۶۰ هزار تومان گرانتر شده و به ترتیب با قیمت های چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان خرید و فروش شود.

مقایسه قیمت سکه های نیم، ربع و گرمی در روز دهم تیر ماه نسبت به روز نخست همان ماه نشان می دهد قیمت این سکه ها بین ۱۲ تا ۱۵ درصد گرانتر شده است.

همچنین در روز دهم تیر ماه هر مثقال طلا با قیمت سه میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با نرخ ۸۷۰ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش می شود که در مقایسه با روز نخست تیر ماه سالجاری از افزایش ۳۴۰ هزار تومانی قیمت هر مثقال طلا و  نرخ هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز ۶۹ هزار و ۳۰۰ تومان گرانتر شد.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ سکه در ۲۰ روز
در روز بیست و یکم تیر ماه بازار جهانی با قیمت ۱۷۹۹ دلاری هر اونس شروع به کار کرد که این عدد در مقایسه با روز نخست تیر ماه سال جاری افزایش ۵۵ دلاری و در مقایسه با روز دهم تیر ماه سال جاری افزایش ۲۷ دلاری را نشان می دهد.

در روز بیست و یکم تیر ماه قیمت هر قطعه تمام سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تمام سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و سکه گرمی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

مقایسه قیمت انواع سکه در روز بیست و یکم تیر ماه نسبت به روز نخست همان ماه نشان می دهد که قیمت انواع سکه به ترتیب یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، دو میلیون تومان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ۹۸۰ هزار تومان و ۴۳۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است.

مقایسه قیمت تمام سکه طرح جدید در روز بیست و یکم تیر ماه سال جاری نسبت به روز نخست همان ماه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت این نوع سکه حکایت می کند.

در روز بیست و یکم تیر ماه قیمت هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و نرخ هر گرم طلای خام ۱۸ عیار به ۹۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که در مقایسه با روز نخست همان ماه به ترتیب افزایش ۷۶۰ هزار تومانی و ۱۶۶ هزار و ۳۰۰ تومانی را نشان می دهد.

البته قیمت دلار در روز بیست و یکم تیر ماه به ۲۲هزار و ۶۰۰ تومان رسید که در مقایسه با روز نخست تیر ماه سال جاری افزایش سه هزار و ۲۰۰ تومانی را تجربه کرده است.

سکه ۱۱ میلیونی شد
در روز بیست و نهم تیر ماه قیمت اونس به ۱۸۱۱ دلار رسید که این عدد در مقایسه با نرخ اونس در روز یکم تیر ماه افزایش ۶۷ دلاری را نشان می دهد.

جهش قیمت اونس در بازارهای جهانی از یک سو و افسار گسیختگی نرخ دلار در بازار داخلی موجب شد تا تقاضا برای خرید و سرمایه گذاری در بازار طلای آب شده و انواع سکه زیاد شود به همین دلیل در روز بیست و نهم تیر ماه قیمت تمام سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون تومان، تمام سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

مقایسه قیمت انواع سکه در روز بیست و نهم تیر ماه سال جاری با روز نخست همان ماه نشان می دهد که قیمت انواع سکه به ترتیب نگارش سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۶۳۰ هزار تومان گرانتر شد.

در روز بیست و نهم تیر ماه قیمت انواع سکه در مقایسه با روز نخست تیر ماه نشان می دهد که قیمت سکه در بازار بین ۴۵ تا ۴۸ درصد گرانتر شده است.

در روز بیست و نهم تیر ماه که قیمت انواع سکه و طلا به دلیل افزایش تقاضا به بیشترین میزان رسید هر مثقال طلا با قیمت چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با نرخ یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان خرید و فروش می شد که این اعداد در مقایسه با روز نخست تیر ماه به ترتیب افزایش یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و ۳۱۰ هزار تومانی را نشان می دهد.

در روز ۲۹ تیر قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶ هزار تومان رسید که این عدد در مقایسه با نرخ مبادله دلار در روز یکم تیر ماه افزایش ۶۴۰۰ تومانی را نشان می دهد.

دلار وارد کانال ۲۲ هزار تومانی شد
افزایش لجام گسیخته قیمت دلار در بازار و هجوم سرمایه های خرد و کلان سرگردان برای سرمایه گذاری در این بازار موجب شد تا قیمت دلار در آستانه ورود به کانال ۲۷ هزار تومانی نیز قرار بگیرد به همین دلیل عبدالناصر همتی سکوت بیش از یک ماهه خود را شکست و بار دیگر دست به قلم شد و با انتشار یادداشتی در شبکه های مجازی به بازار این سیگنال را داد که دولت برای مهار قیمت دلار دست به کار خواهد شد و همین امر زمینه کاهش قیمت دلار و انواع سکه و طلا را در بازار فراهم آورد.

تبعات یک یادداشت اینستاگرامی رئیس برج معروف میرداماد از یک سو و بازداشت ۳۰ نفر از فعالان ارزی قیمت دلار را وارد کانال ۲۲ هزار تومانی کرد و قیمت خرید و فروش تمام سکه طرح جدید را یک میلیون تومان طی دو روز کار کاهش داد و به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند.

در روز سی و یکم تیرماه قیمت اونس در بازارهای جهانی به ۱۸۴۰ دلار، نرخ تمام سکه طرح قدیم به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه به پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه به سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و نرخ سکه گرمی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

در روز پایانی نخستین ماه از فصل تابستان هر مثقال طلا با قیمت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز با نره ۹۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان خرید و فروش شد.

تعیین قیمت طلا در بازار ایران بر مبنای نرخ دلار
برای تعیین قیمت طلا در هر بازاری باید به ارزش نرخ دلار و قیمت اونس در بازارهای جهانی توجه شود اما نوسانات بازار ارز در ایران به حدی بالاست که عمدتا قیمت طلا به صورت تک مولفه ای و یا با محوریت قالب نرخ ارز تعیین می شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا در دنیا و جهش افسار گسیخته نرخ دلار و بالارفتن تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار سکه، طلا و ارز موجب شده تا قیمت سکه در بازار داخلی حباب داشته باشد و با توجه به نوسانات شدید نرخ دلار عمدتا تعیین قیمت ها با محوریت نرخ ارز انجام می شود.

ابراهیم محمد ولی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: نوسانات نرخ دلار در بازار ایران موجب شده تا این مولفه در تعیین قیمت طلا و سکه نقش پررنگتری را بازی کند و معمولا در نوسانات بازار سکه قیمت این کالا همواره حباب دارد.

وی می افزاید: جهش قیمت دلار، سکه و طلا موجب شد تا میزان خرید مصنوعات طلا به صفر نزدیک شود زیرا مردم برای کسب سود به دنبال سرمایه گذاری روی طلای آب شده و سکه هستند.

محمدولی خاطرنشان می کند: امیدوارم روند کاهشی نرخ دلار ادامه داشته باشد تا بار دیگر صنف و صنعت مصنوعات طلا جان بگیرد و بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

کد خبر: ۳۱٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha